کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

6 عادت ساده که باعث می‌شود همیشه کلاژن داشته باشید

24 بهمن 1402 ساعت 10:30

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

تولید کلاژن، پوست را صاف و سفت نگه می‌دارد اما در اواخر دهه بیست و اوایل سی سالگی تولید کلاژن کاهش می‌یابد؛ اما یک برنامه روزانه جدی می‌تواند به حفظ و تقویت پوست شما کمک کند. بدون استفاده از سوزن و تزریق!


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، دکتر پائولو فاچینی فلمینگ (متخصص زیبایی) توضیح می‌دهد: بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی ما سالانه درصدی کلاژن را از دست می‌دهیم و این روند بعد از 40 سالگی تسریع می‌شود.

این دکتر زیبایی می‌گوید که اجرای روتین مناسب پوستی می‌تواند به حفظ کلاژن موجود و تحریک تولید کلاژن جدید کمک کند. هرچند که مداخلات زیبایی مانند تزریق‌ها یا درمان‌های فرکانس رادیویی تا حدی کمک کننده است اما نباید زیاده‌روی کنید. باید عادات خوب مراقبت از پوست را ایجاد کنید و به آنها پایبند باشید. عادت‌های خوب واقعاً تفاوت ایجاد می‌کنند!
 
کلاژن چیست و چه تاثیری بر ظاهر پوست دارد؟
 
دکتر «مار میرا» می‌گوید: کلاژن، فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است و توسط سلول‌هایی به نام فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود. عملکرد اصلی آن ایجاد و حفظ ساختارهای بافت‌هایی است که بدن را تشکیل می‌دهند و فیبرهای مقاوم، قوی و انعطاف‌پذیر به نام فیبرهای کلاژن تولید می‌کنند. این فیبرها به بافت‌های همبند مانند تاندون‌ها، ماهیچه‌ها یا پوست متصل می‌شوند و با افزایش سن تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ زیرا متابولیسم سلول‌های پوستی به طور فزاینده‌ای کندتر می‌شود و بر سرعت سنتز کلاژن تأثیر می‌گذارد.

دکتر فاچینی فلمینگ معتقد است: کاهش کلاژن، همراه با از دست دادن الاستین (پروتئینی ضروری در پوست که مسئول الاستیسیته پوست است) و کم‌آبی پوست، سه عامل کلیدی هستند که پیری پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
 
6 عادت ساده که کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند

1) قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهید و روزانه از SPF استفاده کنید

اشعه ماوراء بنفش به دلیل اکسیداسیون تولید شده، تخریب سریع کلاژن و کاهش تولید آن، بر تولید کلاژن در پوست تأثیر می‌گذارد. استفاده از محافظت کافی در برابر آفتاب بسیار مهم است؛ پس ضد آفتاب بزنید.
 
2) دم کرده چای سبز و زنجبیل معجزه می‌کند
 
دمنوش‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مانند چای سبز و زنجبیل به کلاژن‌سازی پوست شما کمک می‌کند. فیتوکمیکال‌ها ترکیبات گیاهی قدرتمندی هستند که می‌توانند به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها کمک کنند.
 
3) غذاهای غنی از کلاژن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید
 
پروتئین کلاژن را می‌توان در موارد زیر یافت:

آب قلم، آبگوشت استخوان
ماهی هایی مانند ماهی تن یا سالمون
محصولات لبنی
آجیل
غذاهای غنی از ویتامین C (گوجه فرنگی، توت فرنگی، پرتقال، فلفل) نیز به تولید کلاژن کمک می‌کنند.
 
4) مصرف چربی‌ها و قندها را کاهش دهید
 
چربی‌ها، قندها و غذاهای فرآوری شده، بر تولید کلاژن و الاستین به دلیل داشتن پروتئین‎‌های بی‌کیفیت پتأثیر می‌گذارند.
 
5) آب، آب و باز هم آب!

 
سلول‌های ما برای بازسازی و از بین بردن سموم به آب نیاز دارند.
 
6) از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید

پر واضح است که دخانیات و الکل چقدر روی پوست تأثیر منفی می‌گذارند و باعث از بین رفتن فیبرهای کلاژن می‌شوند و بر احتباس مایعات و اکسیژن رسانی و تغذیه سلول‌ها تأثیر می‌گذارند.
 
 
 
 


کد مطلب: 415099

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/article/415099/6-عادت-ساده-باعث-می-شود-همیشه-کلاژن-داشته-باشید

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com