کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«زارا» از «زوربای یونانی» تا استراتژی مد دوهفته‌ای

13 اسفند 1402 ساعت 10:56

گزارشگر : سهیلا صدیقی

زارا (Zara) یک برند محبوب اسپانیایی پوشاک و زیورآلات است که اتفاقا کارش را با خرده‌فروشی‌های ارزان قیمت آغاز کرد؛ اما زارا چگونه «زارا» شد؟


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،آمانسیو اورتگا «مؤسس زارا» اولین فروشگاهش را در سال ۱۹۷۵ در یکی از خیابان‌های مرکز شهر لاکرونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد.

وی اولین فروشگاه خود را برگرفته از فیلمی کلاسیک از سینمای یونان یعنی «زوربا» نامگذاری کرد اما از بداقبالی دو بلوک دورتر باری به همین نام وجود داشت؛ صاحب آن بار، نزد اورتگا آمد و گفت: وجود دو مغازه به نام «زوربا» در نزدیکی هم برای مردم گیج‌کننده خواهد بود، مضاف بر اینکه آن‌ها برای تابلوی جلوی بار قالب حروف را سفارش داده بودند، در نتیجه اورتگا به دنبال اسم جدیدی برای فروشگاهش گشت و اسم «زارا» را یافت؛ او برای شروع اقدام به تولید لباس‌های ارزان قیمت و مطابق مد کرد که بسیار محبوب بود. پس از موفقیت اولین فروشگاه، وی در سرتاسر اسپانیا شعبه‌های دیگری نیز افتتاح کرد.

در ابتدای دهه ۱۹۸۰ وی به وسیله روشی که «مد مقطعی» نامید، روند طراحی و تولید و فرایند توزیع محصولات خود را به منظور کاهش تأخیر در تحویل و واکنش به گرایش‌های جدید مردم تغییر داد و با این کار به این روند سرعت بخشید؛ در نتیجه این استراتژی جدید شرکت اساس پیشرفت‌های خود را استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده گروهی از طراحان به جای افراد قرار داد.

در خلال دهه هشتاد میلادی شرکت زارا توسعه بین‌المللی خود را شروع کرد و برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ شعبه‌ای در پورتو واقع در پرتغال آغاز کرد، سپس در سال ۱۹۸۹ وارد ایالات متحده و پس از آن در سال ۱۹۹۰ وارد فرانسه شد، در دهه نود نیز با افزودن مکزیک (۱۹۹۲)، یونان (۱۹۹۴)، بلژیک و سوئد در همان سال و… توسعه خود را تا رسیدن به رقم کنونی خود یعنی چیزی بیش از ۷۳ کشور جهان ادامه داد.

Zara
 

استراتژی زارا چه بود؟


این شرکت ادعای مشهوری دارد، مبنی براینکه «برای تولید و توسعه و روانه بازار کردن یک محصول جدید، تنها به دو هفته زمان نیاز دارد.»

در مقایسه با میانگین صنعت مد فصلی، «زارا» با ارائه حدود ۱۰٫۰۰۰ طرح جدید در هر سال، نسبت به گسترش جهانی صنعت مد و پوشاک به سوی «مدهای مقطعی» و صدور آن به کشورهای ارزان قیمت می‌رود، در نتیجه این سیاست فروش در کشورهای ارزان قیمت هزینه‌ای برای تبلیغ محصولات صورت نمی‌گیرد، شاید این رویکرد «زارا» که هیچ تبلیغاتی ندارد، به نظر یک استراتژی غیرمعمول بیاید، در عوض این شرکت ترجیح داده برای راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید، یک درصد از سود سهام را سرمایه‌گذاری کند و این سیاست باعث رشد ایده زارا به عنوان یک شرکت «مقلد مد» با محصولات ارزان قیمت شده‌است.

سیاست عدم تبلیغ محصولات در تقابل با رقبای اصلی زارا، همچون یونیکلو و بنتون نیز هست. دانیل پیت، مدیر مد برند لویی ویتون در توصیف زارا می‌گوید: «زارا بالقوه یکی از نوآورانه‌ترین و ویرانگرترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشب جهان است. همچنین سی‌ان‌ان شرکت زارا را به عنوان «داستان موفقیت اسپانیایی» توصیف می‌کند.
 

زارا و ثبت شعبه در ۸۸ کشور دنیا


زارا در حال حاضر در ۸۸ کشور دنیا نزدیک به ۲٬۱۰۰ فروشگاه دارد.فروشگاه‌های زارا در تمام دنیا متعلق به شرکت اصلی هستند به جز نقاطی که قوانین محلی مانع کسب و کار خصوصی شرکت‌های خارجی است، در این موارد زارا امتیاز نمایندگی‌های خود را فرانشیز کرده‌است.مساحت هر فروشگاه حدود ۱۵۰۰ متر مربع است.
 


کد مطلب: 416710

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/article/416710/زارا-زوربای-یونانی-استراتژی-مد-دوهفته-ای

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com