کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا نباید در مصرف داروی گیاهی زیاده‌روی کنیم؟

20 مرداد 1403 ساعت 11:18

گزارشگر : سهیلا صدیقی

از زردچوبه گرفته تا چای سبز، بسیاری از مواد گیاهی که معمولاً به عنوان داروهای گیاهی استفاده می‌کنیم، در صورت مصرف بیش از حد، تهدیدی برای کبد ما به شمار می‌روند.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، یک نظرسنجی جدید از دانشگاه میشیگان تخمین می‌زند که 18.6 میلیون نفر در ایالات متحده از حداقل یکی از این داروهای گیاهی با پتانسیل آسیب‌رسان به کبد استفاده می‌کنند. گیاهانی مانند چای سبز و سایر مکمل های گیاهی در صورتی که در حد اعتدال مصرف شوند، می‌توانند مزایایی را برای ما به ارمغان بیاورند.
 
استفاده از داروهای گیاهی در اشکال دیگر مانند کپسول راحت‌تر است و ممن است آدم‌ها را به مصرف بیشتر از نیاز دز روزانه بدن ترغیب کنند و این در حالی است که بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات کبدی ناشی از گیاهان دارویی در سطح جهان در حال افزایش است.
 
Alisa Likhitsup و همکارانش در مقاله خود هشدار می دهند: «ایمنی و کارایی مکمل‌های گیاهی و رژیمی به دلیل فقدان الزامات نظارتی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای آزمایشات بالینی فارماکوکینتیک انسانی یا آینده نگر قبل از بازاریابی به خوبی ثابت نشده است. »

 
محققان با استفاده از داده‌های 9685 نفر ثبت‌نام شده در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده (NHANES) دریافتند که 6 محصول گیاهی که معمولاً مصرف می‌شود، برای درمان بیماری‌هایی مانند کلسترول بالا، افسردگی و درد استفاده می‌شوند و همچنین اغلب در این مورد نقش دارند.
 
اما میزان آسیب کبدی ناشی از این مکمل‌ها حدود 20 سال پیش تقریباً سه برابر شد و از 7 درصد در سال 2004 به 20 درصد در سال 2014 رسید. لیکیتساپ و تیمش توضیح می‌دهند: «متداول‌ترین محصولات گیاه‌شناسی ... شامل زردچوبه، کراتوم، عصاره چای سبز، و گارسینیا کامبوجیا، با آسیب‌های بالقوه شدید و حتی کشنده کبد است.»
 
متاسفانه تشخیص آسیب کبدی تا زمانی که شدید شود، دشوار و علائم آن شامل احساس خستگی، کم اشتهایی و کاهش وزن است. آسیب جدی مانع از پردازش صحیح بیلی روبین قرمز-نارنجی در کبد می‌شود که منجر به تجمعی می‌شود که به صورت رنگ زرد در پوست قابل مشاهده است.
 
محققان دریافتند استفاده از مکمل‌های گیاهی در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن پزشکی از جمله آرتریت و دیابت رایج‌تر است. این افراد همچنین نسبت به افرادی که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند، سن بالاتری دارند و سطح تحصیلات و درآمد بالاتری دارند.
 
Likhitsup و همکارانش می‌نویسند: «محصولات حاوی زردچوبه بیشتر برای سلامت مفاصل یا آرتریت استفاده می‌شود، زیرا این باور رایج است که زردچوبه ممکن است خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد.»
 
با این حال، کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده متعدد نتوانسته‌اند اثربخشی محصولات حاوی زردچوبه را در استئوآرتریت نشان دهند.
 
برای سایر مکمل‌ها هم همینطور است. علیرغم توجه بسیاری از رسانه‌ها، تحقیقات بالینی نشان داده است که میوه کوچک آسیای جنوبی گارسینیا کامبوجیا تاثیر قابل توجهی بر وزن ندارد و همچنین عصاره چای سبز نیز تاثیری ندارد.علاوه بر این، تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی در یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که آنچه روی برچسب این مکمل‌های گیاهی تبلیغ می‌شود همیشه با محتوای واقعی آنها مطابقت ندارد.
 
به طور کلی دریافت مقادیر مناسب مواد مغذی از طریق یک رژیم غذایی سالم بی خطرترین است و تنها زمانی از مکمل‌ها استفاده کنید که به عنوان درمان کمبود تشخیص داده شده توصیه شود. با این حال، اگر تصمیم دارید مکمل‌های گیاهی را امتحان کنید، بسیار مهم است که پزشک خود را در جریان قرار دهید، به طوری که اگر مشکلی پیش آمد، او بداند چگونه کمک کند.
 
 
 


کد مطلب: 426217

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/article/426217/چرا-نباید-مصرف-داروی-گیاهی-زیاده-روی-کنیم

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com