کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شوک بودجه شاخص بورس را منفی کرده است

پروژه ایران , 4 بهمن 1402 ساعت 12:00

درحالی که تنش‌های سیاسی و اقتصادی بازار بورس را متاثر کرده، ولی باتوجه به بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس، شاهد شدت گرفتن روند منفی شاخص بورس هستیم و این امید میرود که از 20 بهمن بازار به حالت قبل بازگردد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، روز گذشته در چهارمین روز معاملات در بازار بورس همچنان شاهد افت 1.24 درصدی شاخص کل بورس بوده و حجم معاملات ۲۶ هزار و ۵۱۴ واحد افت کرده و در مجموع در سطح دو میلیون و ۱۲۰ هزار و ۴۸ واحدی قرار گرفته است. امروز نیز درحالی که هنوز بازار به کار خود پایان نداده، شاهد تداوم روند نزولی شاخص کل هستیم.

شاخص بورس بیانگر وضعیت اقتصادی کشور است
در همین زمینه مصطفی صفاری کارشناس بورس در گفت‌وگو با پروژه ایران نسبت به ادامه این روند هشدار داده و درحالی که دولت را عامل اصلی این اتفاق میداند، اظهار کرد: در مبانی اقتصادی یکسری شاخص به نام «مقدم» داریم که گویای تصویری کلی از وضعیت اقتصادی یک کشور است.

وی ادامه داد: شاخص‌های «مقدم» متاثر از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بوده و یکی از مهمترین آنها شاخص بورس است.

این کارشناس بورس با بیان این که از دو وجه میتوان عوامل تاثیرگذار بر افت شاخص کل بورس را بررسی کرد، گفت: از منظر نخست باید به وضعیت سیاسی، زد و خوردهای نظامی و نگرانی از درگیری‌های ایران در تنش‌های اخیر منطقه را مطرح کرد که به  شدت باعث نگرانی سرمایه گذران شده است.

صفاری در ادامه با بیان این که از سوی دیگر در فصل بودجه‌ریزی دولت هستیم و رفتارهای دولت بسیار بر روند بورس تاثیر داشته است، بیان کرد: متاسفانه دولت نه تنها هزینه شرکت‌ها را بالا برده است، بلکه سود آنها را کاهش و حتی در صدد این است که برای جبران کسری‌های خود کل سود شرکت‌ها را بردارد.

دولت شرکت‌های بورسی را ترسانده است
او با گلایه از رفتار اقتصادی دولت در مقابل شرکت‌های بورسی، تصریح کرد: باید قبول کرد که سرمایه‌گذار ترسو است و می‌خواهد سرمایه خود را تحت هر شرایطی حفط کند، اما درحالی شاهد رفتارهای نادرست دولت با شرکت‌ها هستیم که هیچ اعتمادی وجود ندارد و سرمایه‌گذار هیچ حامی برای خود نمی‌بیند.

این کارشناس بورس افزود: در چنین وضعی که شاهد انواع بحران‌های سیاسی و اقتصادی نظیر تنش‌های ایران در منطقه، نوسان نرخ ارز و دلار و البته فصل بررسی بودجه هستیم، روند شاخص کل بورس به نظر منطقی می‌آید هرچند نگرانی‌ها را افزایش داده است.

صفاری با بیان این که از سوی دیگر شاهد این هستیم که نرخ دلار در بورس به کمترین ارزش خود در تاریخ رسیده است، گفت: بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها، از تورم نرخ دلار عقب است. یعنی خیلی از سهم‌ها با دلار ۲۸ هزار تومان معامله می‌شوند و بازار از نظر بازدهی نسبت به سایر بازارها عقب است.

وی با تاکید بر این که عوامل اقتصادی و سیاسی به نحوی است که به نظر نمی‌رسد طی ماه‌های آینده شاهد شکوفایی بورس باشیم، تصریح کرد: البته این امیدواری وجود دارد که از 20 بهمن ماه که بررسی بودجه به پایان می‌رسد شوک فعلی هم از بین رفته و سایه شوک بودجه نیز از سر بورس برداشته شود.

به گزارش پروژه ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای زمستان تاکنون با بازدهی منفی ۲.۵ درصد مواجه شده است. خوب نبودن حال بازار بورس را می‌شود از نمودار عملکرد بازار مشاهده کرد. فراز و فرودی که در رفتار این روزهای بورس مشاهده می‌شود، به نوعی پیش‌بینی را از سهامداران گرفته است، آن هم در شرایطی که فعالان بازار اعتقاد دارند که بورس از افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی عقب مانده، اما تصمیمات خلق‌الساعه و آنی، هر لحظه شلیکی به ارزش بازار است و سرمایه‌گذاران را با ریسکی تازه مواجه می‌کند.
 


کد مطلب: 413130

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/interview/413130/شوک-بودجه-شاخص-بورس-منفی-کرده

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com