کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با پروژه ایران:

تولید 616 هزار دستگاه خودرو منوط به تولید پژو پارس است

پروژه ایران , 27 بهمن 1402 ساعت 14:47

درحالی که قرار بود ایران خودرو در سال جاری 725هزار دستگاه خودرو سواری تولید و روانه بازار کند، تا کنون تنها توانسته 554 هزار و 200 دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کند. تحقق هدف‌گذاری برای سال آینده منوط به تولید پژو پارس است.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،ایران خودرو برای سال جاری هدف‌گذاری تولید 725 هزار دستگاه خودرو کرده بود که تاکنون محقق نشده و به نظر هم نمی‌رسد تا پایان سال این رقم محقق شود و هدف‌گذاری صورت گرفته با واقعیت تولید در آن همخوانی زیادی نداشت.
 
اقتصادنیوز در این زمینه نوشته است که «این خودروساز برای سال جاری هدف گذاری کرده بود تا ۷۲۵ هزار دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کند اما تولید محقق شده این خودروساز تا پایان آذر ۱۴۰۲ به همراه برآورد صورت گرفته برای تولید خودروی سواری در فصل زمستان امسال در مجموع از تولید حول و حوش ۵۵۴ هزار و ۳۰۰ دستگاهی حکایت می کند. البته این تیراژ تولید همانند برنامه تولید سال آینده منهای هدف گذاری تولید برای تارا و هایما است اما بعید است ایران خودرویی قصد داشتند تا امسال نزدیک ۱۷۱ هزار دستگاه انواع هایما و تارا را در خطوط تولید خود تکمیل کنند.»
 
امسال نیز این خودروسازتولید 616 هزار دستگاه خودرو را برای سال آتی هدف‌گذاری کرده است.
 
مشکلات ارزی عامل عدم تحقق تولید 725 هزار دستگاه خودرو
ابراهیم شجاعت کارشناس خودرو در گفت‌وگو با پروژه ایران درباره عدف تحقق هدف‌گذاری ایران خودرو برای تولید 725 هزار دستگاه خودرو با بیان این که سال گذشته و در زمان ریاست فاطمی امینی برنامه‌های دستوری به ایران خودرو ابلاغ شد که در نهایت بر روند تولید اثرگذار بود، تصریح کرد: تولید خودرو الزاماتی دارد از جمله تامین فولاد، مواد پتروشیمی، ارز و غیره که تغییر در هرکدام برنامه تولید را دچار تحول می‌کند.
 
وی ادامه داد: هر مشکلی که برای خودروسازها ایجاد می‌شود اثرات آن سه ماه بعد مشخص می‌شود، بیان کرد: هرچند ایران خودرو اعلام کرد که برای سال جاری 725 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند اما مشکلات ارزی به وجود آمده در نیمه اول سال آنان را از برنامه‌های خود عقب انداخت.
 
شجاعت با تاکید بر این که مشکلات پیش آمده در حوالی تیر ماه تولید در پاییز را کاهش داد، گفت: در تابستان علی‌رغم مشکلات ارزی کارخانجات با مشکلات کمبود برق و تعطیلی خطوط هم مواجه شدند.
 
تولید کمتر برای زیان کمتر است
این کارشناس خودرو همچنین قیمت‌گذاری دستوری و قیمت فولاد را از عوامل موثر بر کاهش تولیدات ایران خودرو دانست و گفت: خودروسازان به دلایل فوق دچار انگیزه کمتری برای تولید شدند تا زیان کمتری هم بدهند.
 
او با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از فولاد مورد نیاز برای تولید خودرو در سال آینده تامین شده است، تصریح کرد: اگر خودروسازان مشکلاتی از قبیل تامین نهاده‌های تولید، ارز و قیمت‌گذاری دستوری در سال آینده را نداشته باشند رسیدن به هدف‌گذاری‌هایشان ممکن می‌شود.
 
به گفته شجاعت، خودروسازان پتانسیل تولید 70 هزار خودرو در ماه را دارند و به نظر می‌رسد هدف‌گذاری تولید 616 هزار خودرو برای سال آینده معقول است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این که در حال حاضر خودروسازان به تولید 550 هزار خودرو نزدیک شده‌اند، تصریح کرد: اصلی‌ترین چالش ایران خودرو تولید پژو پارس است که در صورت جایگزین کردن آن با تولید خودروی دیگری ممکن است دست‌یابی به تولید 616 خودرو را با مشکل مواجه کند.
 
وی ادامه داد: پژو پارس خودرویی است که داخلی‌سازی بالایی دارد. نیاز به ارز کمتری دارد و قطعه‌های آن در داخل وجود دارد. به همین دلیل سالانه در حدود 200 هزار دستگاه از آن تولید می‌شود. جایگزین کردن آن با خودرویی دیگر مسئله تولید را با چالش مواجه می‌کند.
 
شجاعت با تاکید بر سهم بزرگ پژو پارس از کیک تولید خودرو، تصریح کرد: دو مدل مفروض است. اول فرض بر ادامه تولید پژو پارس و در نهایت رسیدن به هدف‌گذاری تولید 616 هزار دستگاه خودرو. دوم جایگزین شدن تولید این خودرو و خطر نرسیدن به هدف‌گذاری فوق.      


کد مطلب: 415356

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/interview/415356/تولید-616-هزار-دستگاه-خودرو-منوط-پژو-پارس

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com