حجتالاسلام عزتزمانی: ۳۰۰ شبکه ۲۴ ساعته دارند کار میکنند که بگویند روحانیت مخالف مردم است
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، حجتالاسلام رضا عزت زمانی - معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی- با حضور در خبرگزاری ایسنا، درباره موضوعات مربوط به سازمان تبلیغات اسلامی به گفتوگو نشست.
وی گفت: وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی سازماندهی تبلیغ در میدان است. امروز دو بالِ تبلیغی و حرکت و پرواز در سازمان تبلیغات وجود دارد. یک؛ حوزه تبلیغ نوین است، تبلیغ نوین یعنی ابزارهای جدیدی که امروز در عرصههای مختلف تبلیغ فرصت بروز دارد مثل فضای مجازی، فضای رسانه و فضای هنر که ضرروت آن بر کسی پوشیده نیست.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی فرمودند «اگر قرار باشد حرف اسلام به عموم مردم برسد چارهای جز استفاده از ابزار هنر نیست». در دوره جهاد تبیین از رسانه و فضای مجازی و نقشآفرینیهایش تا ابزارهایی که دست همۀ افراد است، تلفن همراه با فرصتهای دسترسی به دنیای ارتباطات و فضای بیرونی که وجود دارد، برای مقابله با دشمن استفاده کردیم. این نشان میدهد که امروز نقطۀ درگیری نقطۀ تک تک اذهان آدمهاست. دیگر یک نقطه و یک منطقه نیست مثل جنگ نظامی نیست که شما بروید در خرمشهر بگویید من اینجا حصار را بشکنم کار تمام است! یا در کوههای بازیدراز که برای هر مترش چند شهید دادیم تا حفظ شود، نه، امروز شما در قلب تهران، وسط یک مسجد یا یک هیات مورد هجمه هستید، منظورم از وسط، وسطِ محتوایی و هویتی هیات و حسینیه، در درون آموزش و پرورش و در درون همۀ عرصههای اثرگذار برای حضور ماست.
حجتالاسلام عزتزمانی با طرح این سوال که در این شرایط باید چه کنیم؟ گفت: باید به عنوان ابزار تبلیغی از این فرصت استفاده کنیم و نمیتوانیم این را نادیده بگیریم، امروز وقتی از رسانه حرف میزنیم یعنی در مورد اینترنت و موبایل نیست و داریم در مورد یک هوای تنفسی و یک زیست حرف میزنیم. اینها دنیایی است که امروز وجود دارد و دستگاه تبلیغ باید با آن نسبت برقرار کند، نمیتوانیم بگوییم اینها به ما ربطی ندارد! و گاهی مواقع اگر آن ابزار نیاید و ظرفیت ایجاد نکند، ظرفیتهای دیگر هم از کار میافتد.
باید برای معاند، معارض، نوجوان، بانوان و... حرف تولید کنیم
وی افزود: امروزه ما هستیم و ذهن ۸۵ میلیون آدمی که مخاطب ما هستند؛ لذا وقتی اسفندماه سال گذشته محضر رهبر معظم انقلاب رسیدیم، ایشان فرمودند همۀ اذهان مخاطب هستند، یک قشر، در یک محیط خاص نیست، باید برای معاند، معارض، نوجوان، بانوان و... باید حرف تولید کنیم با همین بضاعتی که وجود دارد؛ پس مشخص است ما با یک ظرفیت ۸۵ میلیونی روبهرو هستیم. تازه اگر نگوییم امت اسلامی و محور مقامت و فرض کنیم ایران فقط مدنظر ما است، چون ما در داخل ایران مکلف هستیم و اینجا باید نقشآفرینی کنیم.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه برخی از بخشهای این سازمان امکان ادغام دارد، تصریح کرد: رهبر انقلاب اول دولت فرمودند «اصلاح انقلابی ساختارهای فرهنگی، یک کارستانی است»، اینکه مثلاً فلان نهاد در سازمان تبلیغات یا سازمان تبلیغات در فلان نهاد، ادغام شود یک مساله است، یعنی یک نظام ساختاری است، در اصل بعضی اوقات، بعضی چیزها در ذهن ما موازیکاری میَشود ولی واقعاً موازی نیست، ممکن است بعضی از اقدامات ما موازی باشد ولی این دستگاه حضور دارد و دستگاه دیگری هم حضور دارد به معنی موازی بودن نیست.
حجتالاسلام عزتزمانی بیان کرد: موازیکاری این نیست که ۱۰ دستگاه بروند در مدارس کار تبلیغی کنند، اینقدر نیاز زیاد است، همه باید کار کنند ولی باید یک تقسیم کار هم با هم داشته باشند، اینکه یک دستگاه در یک موضوع یا یک جغرافیایی، دستگاه دیگری در موضوع و جغرافیای دیگری کار کند اسمش موازیکاری نیست.
وی ادامه داد: وظیفه سازمان تبلیغات این است که در میدان از ظرفیت هنر و رسانه استفاده کند ولی از آن طرف وقتی قرار است این حرف عمق و اثر جدی پیدا کند، آن وقت سرمایۀ ما سرمایه میدان خواهد بود. ما میگوییم فضای هنر و رسانه مثل نیروی موشکی، هواپیما و نیروی هوایی میماند، میآیند یک فضایی ایجاد میکنند و یک تغییری میدهند. دقت کنید نیروی هوایی در یک جنگی بمباران میکند ولی ۱۰۰ سال هم بمباران کند، یک وجب خاک را هم نمیتواند فتح کند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: ۳۰۰شبکه ماهوارهای ۲۴ساعته دارند برخلاف عقاید نظامی، سیاسی و نظامات اجتماعی برای ما به صورت رایگان تولید محتوا میکنند و تخصص آنها هم این است که یک زخم پیدا کنند و شروع کنند این زخم را عفونی کنند و بعد نشان دهند که ما سرطان داریم و تصویری که عموماً رسانه میُسازد این است.
حجتالاسلام عزتزمانی تاکید کرد: زخم وجود دارد ولی یک بدنی که دارد مبارزه میکند و وزنه بلند میکند هنوز از پای نیفتاده است، اما دشمن به قوزک پای او نگاه میکند و میگوید مشخص است این کلاً به درد وزنهبرداری نمیخورد! کار رسانۀ دشمن این است که این بازی را به وجود بیاورد و کار ما هم این است که قدرت داشته باشیم. اما چه زمانی فتح صورت میگیرد؟ زمانی که خانه و زمین فتح کنید، آن وقت میگویند پیروز شدید؛ لذا در جنگ یمن مشخص بود پیروز کیست، در غزه هم مشخص است پیروز کیست.
۳۰۰ شبکه ۲۴ ساعته دارند کار میکنند که بگویند روحانیت مخالف مردم است
وی در خصوص اینکه نقش سازمان تبلیغات اسلامی در این هجمه رسانهای چیست؟، اظهار کرد: پاسخ به این هجمهها نیاز به سازوکارهایی دارد که یک بال دیگر سازمان تبلیغات همین است که ما به آن «نیروی زمینی» میگوییم، نیروی زمینی یعنی هستۀ سختِ مقاومِ پای کار اعتقاداتی که او باید اتفاقاً برای نقشآفرینی در جهاد تبیین به وسط میدان برود، الان ۳۰۰ شبکه ۲۴ ساعته دارند کار میکنند که بگویند روحانیت مخالف مردم است، روحانیت مال مردم را خورده است و به درد نمیخورد و... اما یک طلبه بین یک جمع چندهزار نفری از مردم زندگی و تمام اینها را خنثی میکند، زیرا با مردم زیست میکند و در اینجاست که چند هزار آدم میگویند ما داریم با فلانی زندگی میکنیم، آن آخوندی که شما میگویید ما نمیدانیم کیست! ولی این آخوندی که ما با او زندگی میکنیم، مشکل اقتصادی و اعتیاد بچههای ما را حل کرده است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: ما امروز طلبههایی داریم که با زن و بچه در حاشیه شهر زندگی میکنند! نامهای که آقای قمی در مجلس خواند، نامه رئیس نیروی انتظامی در یکی از شهرها بود که در آن اشاره کرده بود آمار جرم در منطقهاش بسیار پایین آمده و این ما نبودیم بلکه طلبه مجاهدی بود که وسط میدان ایستاد!. ما بعد از ۵ سال میخواهیم یک طلبهای را از روستایی جابهجا کنیم مردم علیه ما اعتراض میکنند، میگویند بیخود میکنید طلبه ما را بردارید! گریه میکنند! طلبه هم ناچار است به خاطر برخی مشکلات برود ولی مردم میگویند چرا میروی؟ یا مثلاً نیروی انتظامی نامه زده من دیگر در این منطقه کیوسک امنیتی نمیخواهم چون مردم یاد گرفتند حول محور امامشان زندگی کنند و خودشان مساله را حل کردند، بدون اینکه نیروی انتظامی و دادگاه بیاید. ما در اینجا ادعا داریم که ما به چه دردی میخوریم. بارها به ما خرده گرفتند در زمینه مسجد؛ که این همه ارکان مسجدی است، شما چه کاره هستید؟ اما ما حرف داریم که میشود در مورد این حرفها گفتوگو کرد. پس یک جایی به نام نیروی زمینی در سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد که اینها آن تبلیغ چهره به چهره را به خوبی انجام میدهند.
حجتالاسلام عزتزمانی در مورد اینکه تا چه اندازه نیروی زمینی این سازمان موفق بوده است، تاکید کرد: نقطه درگیری مهم است، اینکه با چه موضوعی باشد؟، مثلاً آسیبهای اجتماعی. من میگویم در هزار نقطه نیرو دارم، میگویند باید در ۷ هزار نقطه باشی! میگویم چشم اگر بودجه من اجازه بدهد، طلبهها باشند، طلبهها را آموزش بدهم و طلبه حاضر باشد بیاید مشکلی ندارم اما من الان هزار طلبه دارم.
طلبه یکی از دهها پارامتر و مولفه در مسالۀ رفع آسیبهای اجتماعی است
وی در رابطه با آموزش طلبهها خاطرنشان کرد: مدل آموزشی ما متفاوت است و آنجا میشود مفصل حرف زد که مواجهه با آسیبهای اجتماعی در مدل حمکرانی چطور باید باشد؟، در حال حاضر طلبهها آموزش دیدند، آمدند و رفتند، ما برای آنها استاد فرستادیم، موقعیت مناطق مختلف از قبل شناسایی شده و به یک نقاطی رسیدیم که طلبه در این نقاط مستقر شده است. به میزان توان و همراهی مردم و ظرفیتهای عمومی و منطقه کارهایی شکل گرفته است، ایدهآل نیستیم ولی داریم پیش میرویم.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه این نیروی زمینی از ابتدای تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت است؟ یادآور شد: خیر. بستگی به سیاست سازمان فعالیتها ترسیم میشود؛ مثلاً فرض کنید دهه ۷۰ دستور فرمان حضور روحانیون مستقر در روستاها صادر شده است، سازمان رفت و با کمک و پشتیبانی دولتهای وقت ۴ هزار خانه عالم در نقاط دورافتاده ساخت، طلبهها را آموزش دادند و اعزام کردند و در آنجا مستقر شدند و این هزار تا که الان مطرح شد فقط در مورد آسیبهای اجتماعی حرف دارند.
حجتالاسلام عزتزمانی در خصوص میزان موفقیت این طلبهها بیان کرد: همۀ آرزوهای ما برآورده نشده است، چون فقط ما موثر نیستیم. اما اینکه انتظارات تا یک حدی برآورده شده است باید گفت بله. البته از بین دهها پارامتر و مولفهای که در مسالۀ رفع آسیبهای اجتماعی وجود دارد، این طلبه یکی از آنهاست. البته به نظر ما مهمترین عنصر این است، چون او روابط انسانی را درست میکند، مثلاً کسی که جاده یا برق میکشد مهم است ولی این اصلاح روابط انسانی که توسط انسانها صورت میگیرد و محور آن امام است، هم در اصول و چهارچوب اعتقادات ما وجود دارد و هم تجربۀ یافتۀ ما نشان داده هر جا امام خوبی وجود داشته اتفاقات خوبی رقم خورده است.
وی افزود: البته معتقدیم نظام حکمرانی با محوریت خرد محلی باید تقسیم بشود، نمیگویم همه چیز تعطیل شود، اما مسائل پیرامونی در این حوزه قابلیت حل شدن دارد، مرکز مدیریت و فرماندهی طبق سنت نبوی مسجد است، آنجا نه فقط نمازگزاران، چون دایره اثر مسجد، تمام محله پیرامونش با همسایههایش است، لذا تمام نخبگان آن محل در مسجد برای کل محیط پیرامونشان تصمیم میگیرند و امام رهبری میکند، چون رهبر هم با مدیر فرق دارد.
بخش مهمی از کار سازمان تبلیغات اسلامی «سازماندهی میدان تبلیغ» است
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: ما گاهی اوقات از رهبر توقع مدیریت به معنای اِعمال نفوذ و قدرت ابلاغی داریم، نه رهبر کارش رهبری و امامت و بروز استعدادهاست، آن استعدادی که در محیط پیرامونش وجود دارد احیا میکند و بعد به آنها فرصت میدهد و بعد حرکت میکنند، این قاعده امامت و رهبری است و در طول تاریخ هم نقش امامت این بوده و آن چیزی که ما امروز به اشتباه از رهبری اجتماعی، از آدمها توقع داریم این است که با نصف موشک اینها را از صحنه حذف کنید! اما اینها که از مریخ که نیامدند، لذا با همین استعدادها باید کشور را اداره کرد و پیش برد.
حجتالاسلام عزتزمانی تاکید کرد: پس یک بخش مهمی از کار سازمان تبلیغات اسلامی «سازماندهی میدان تبلیغ» است، بال نوین تبلیغش یک تبلیغ اصیلی دارد که مسجد، هیات، قرآن و... است که ۱۲ الی ۱۳ بخش دارد. سازمان تبلیغات امروز با این نظام به خصوص در دوره جدید یک هویتی پیدا کرده، شکل گرفته و تقسیم کار کرده و در طول زمان همین نقشها را ایفا کرده است. در حوزه تبلیغ نوین، حوزه هنری و تبیان تاسیس شد، خبرگزاری مهر و تهرانتایمز به سازمان اتصال پیدا کرده و اینها در طول زمان به فراخور نیاز یک ساختارهایی، یک نظاماتی، یک تولیداتی پیدا کرده است.
سازمان تبلیغات نه رئیس و نه مدیر مسجد است
وی در ادامه این گفتوگو در مورد ورود سازمان تبلیغات اسلامی به حوزه مسجد آن هم در حالی که نهادهای مختلفی متولی این امر هستند، اظهار کرد: جریان مسجد با یک هویتی در دوره جدید براساس نظام موردتوجه ما که نظام استقلالی هویتدار بوده، در قالب یک بنیادی به نام هدایت شکل گرفته که پای توانمندسازی امام مسجد رفته است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سوال که وظیفه مرکز رسیدگی به امور مساجد در این میان چیست، توضیح داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد همۀ مسائل مسجد را پیگیری میکند آن هم در بعضی از استانها، شما در تهران آنها را پررنگ میبینید و اساساً در استانهای دیگر پررنگ نیستند، شما نمیتوانید از یک آدمی، یک گوشهای کناردست نماینده ولیفقیه که تازه نصف استانها هم همان فرد را ندارند توقع کار داشته باشید.
حجتالاسلام عزتزمانی ادامه داد: در «سند ملی مسجد» که در سازمان تبلیغات بررسی و طراحی شد و با عناصر و بزرگان مختلف موثر در مسجد گفتوگو کردیم که براساس آن یک تقسیم کاری در مورد مسجد صورت میگیرد. در این میان سازمان تبلیغات میگوید ما نه رئیس و نه مدیر مسجد هستیم، ریاست مسجد و هیچ چیزی را هم نمیخواهیم، یک بخشی به نام امامت و جایگاه امام و فرهنگسازی و توانمندسازی امام وجود دارد که ما حاضر هستیم آن را برعهده بگیریم که در اینجا میایستیم.
وی ابراز کرد: سوالی که پیش میآید این است که حالا مدیریت مسجد با چه کسی است؟ ما میگوییم رئیس مسجد امام جمعه و نماینده ولیفقیه است که حجتالاسلام والمسلمین حاجیعلیاکبری در این مسئولیت با قوت ایستادند که ایشان نقش محوری و هماهنگکننده را دارند، در این میان حوزه علمیه آدمش را و سازمان تبلیغات آموزش و توانمندسازی را به عهده دارد و بهکارگیری و رهبری و هدایت در مرکز رسیدگی به امور مساجد است، یعنی اگر ما تقسیم کار کنیم مساله حل میشود.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: ما فکر میکنیم این تقسیم کار بهترین راه در وضعیت موجود است و اگر یک روزی آن ساختارهای فرهنگی به نحو احسن و دقیق اصلاح شود، درباره آن گفتوگو میکنیم ولی الان که مجموعهای از عناصر موثر داریم، باید هر کدام نقش خودش را ایفا کند. پایگاههای بسیج مساجد کجا باید بایستند؟ سازمان تبلیغات کجا باید بایستد؟ اوقاف کجا باید بایستد؟ حتی بعضی از مجموعهها مثل شهرداری، استانداری و فرمانداریها در نسبت به مسجد، نسبتشان چیست؟ کجا بایستند؟ و ما ایدهای داریم، ما میگوییم مدیریت در مسجد به عهده امام است، رهبر انقلاب فرمودند «مدیر طبیعی مسجد امام است، لذا نظامات دیگر باید خودشان را با امام تنظیم کنند».
درگیر آخرین آخرین کش و قوسها در نهایی شدن «سند ملی مسجد» هستیم
حجتالاسلام عزتزمانی بیان کرد: مدیریت بر مسجد، یک نظامات خاص و مردمی مشخصی دارد که آن هم جای گفتوگو دارد و یک مدیریت از مسجد داریم که این به درد مردم میخورد و این یعنی جامعهپردازی. یعنی مقر فرماندهی که از درونش، مسائل محله و مردم شناسایی و گفتوگو میشود، اما حل مساله چه میشود؟، راهکارها، پیگیریها، دولت و فرمانداری کجا بیاید؟ مردم کجا میتوانند موضوعی حل کنند؟. اساساً مسجد مرکز حکمرانی است، ما در اسلام مسجد را مرکز حکمرانی میدانیم حالا اینجا اختلافاتی هم وجود دارد که ما معتقدیم باید به مرکز حکمرانی حداکثری نگاه کرد. بعضی معتقدند نه مسجد همان حکمرانی حداقلی را داشته باشد ولی امروز یک جمع کثیری معتقد حکمرانی و جامعهپردازی توسط مسجد باید شکل بگیرد و این خیلی خوب است و خوب پیش رفتیم چون ما در طول سالها مثلاً چند صد سال گذشته کلاً مسجد را از کارکرد خارج کرده و مسجد را کنار گذاشته بودیم و صدها سیستم موازی کنار آن ایجاد کردیم، بعد میگوییم چرا مسجد خاصیت ندارد؟.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد اینکه با وجود این همه نهاد مسجدی چرا مساجد خالی است؟ گفت: برای اینکه کارکردهایی که یک زمانی پیغمبر اکرم(ص) به عنوان موسس اسلام در مسجد محقق کرده را رها کرده و به کسی دیگر دادیم، بعد مردم به مسجد نمیآیند و به آنجا میروند. نمیخواهم وارد آن بحثها شوم که وقتی مسجد است، چرا فرهنگسرا و سرای محله ایجاد میکنید؟ میگویند مسجد نمیکشد! الزامات آن را فراهم کنید، بعضیها در کنار مسجد سرای محله ساختند ولی باز به سرای محله هویت مستقل دادند و دیگر به مسجد کاری ندارند یعنی اسمش سرای محله کنار مسجد است، ولی برای خودش حکمرانی میکند.
حجتالاسلام عزتزمانی در مورد آماده شدن سند ملی مسجد تصریح کرد: کار تنظیم سند تمام شد، در حال حاضر آخرین کش و قوسها در آن دارد صورت میگیرد و امیدواریم نهایی شود. در حال حاضر قانون آن در مجلس تصویب شده و بحث راهاندازی مراکز رسیدگی است. مسئولیت مساجد به دستور رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ولیفقیه است و وقتی این اتفاق قرار است بیفتد، دیگر تصمیمگیریها و تصمیمسازیها در محیط آنجا انجام میشود، ما هم خادم ائمه جماعات مساجد هستیم.
وی در خصوص زمان نهایی شدن سند ملی مسجد توضیح داد: عملاً باید این روزها نهایی شود و سال آینده دیگر یک هویت اجرایی پیدا کند، این هم از آن چیزهای ابلاغی نیست، کلاً یک اشکال ما در فهم این است که گمان ما این است که همیشه میتوانیم در همه امور دخالت کنیم، بارها به رهبر معظم انقلاب طرح دادند که به مسجد برویم و تمام نظامات آن را در دست بگیریم اما رهبر انقلاب فرمودند «مسجد برای مردم است و مدیریت مسجد هم با خود مردم است، لذا دخالت در امورات مسجد نشود». این دقیقترین و بهترین حرفی است که میشود تصویر کرد که شما حق دخالت حکومتی در مسجد ندارید، شما موظفید بروید پشت مسجد بایستید و کمک کنید.
به مسجد اعتبار نمیدهیم، آن وقت میگوئیم مسجد از کار افتاده است!
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: مسجد میتواند لایحه جامعپردازی و حکمرانی را با دقت و خوب پیش ببرد، این شدنی است اما کار یک شب نیست، باید آدم آن پیدا شود و آن آدم بتواند با باور مردم همسو شود. الان در شبکه خدمات دولت، ما صدها کار داریم که میتواند توسط مسجد انجام شود. اصلاً لازم نیست مردم این خدمات را در نظام اداری انجام بدهند. همین الان از ۴ هزار خدمتی که دولت لیست دارد، حداقل صدتا را میتوان از طریق مسجد انجام داد اما متأسفانه یک نگاه بدی به این موضوع وجود دارد. چرا ۳۰ هزار مسجد نمیتواند در حکمرانی ورود کند؟ چون باور نداریم و اعتقاد نداریم که میتواند. میگوییم سه هزار پاسگاه چطور میتواند؟ میگویند اعتبار دادیم، پشتیبانی کردیم، اسلحه و امکانات دادیم و به آنها هویت دادیم، ولی به حکمرانی میگوییم به مسجد همینطوری نگاه کنید چه اشکالی دارد؟ نمیگوییم مسائل امنیتی با آن مدل اسلحه و تفنگ بدهید، ولی حداقل در ساخت امنیت مردمی که برای آن برنامه داریم نمیگوئیم مردم میتوانند مسالۀ امنیت را حل کنند.
وی افزود: امام ارتش ۲۰ میلیونی را برای امنیت درست کرد نه برای شعار، بسیج برای این درست شده و ظرفیتهای دیگری وجود دارد، این قابلیت وجود دارد. رهبر انقلاب وقتی حلقههای میانی را میگفتند، فرمودند «حتی کارهای امنیتی در کشور توسط حلقههای میانی قابل اجراست»، حلقههای میانی یعنی گروههای امنیتی در کوچه درست کرده و از بیرون نیرو استخدام کنیم؛ نه! این قابلیت در محیط محله وجود دارد، شما با یک هویت جمعی حول محور مسجد میتوانید امنیت تأمین کنید، ولی حاضر نیستیم آن نظامات، اعتبارات و همه چیزی که یک نقطه حکمرانی در کشور باید داشته باشد را به مسجد اعطا کنیم و بعد میگوییم مسجد نمیتواند! مسجد از کار افتاده است!
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مورد عدم اعتماد به مسجد برای انجام امور مهم گفت: چرایی این موضوع را باید از متولیان پرسید، ما الان متهم اول هستیم، ما میگوییم مسجد این قابلیت را دارد، فقط کافی است اراده در حکمرانی شکل بگیرد که ما آرام آرام، نمیگویم کلاً مملکت را به دست مسجد بدهید، میگوییم کمکم یک نگاه در خدمات بیندازید، مثلاً خدمات قرضالحسنه در کشور برعهده کیست؟ مثلاً بانک مرکزی، این خدمات را تعریف و در محیط محلات با محوریت مسجد شکل بگیرد.
مساجد برگزیده را ما معرفی کنیم؛ دستگاهها هم پای کار مسجد بیایند
حجتالاسلام عزتزمانی بیان کرد: ما باید باور کنیم مسجد میتواند در امور مختلف موفق باشد، البته یک جاهایی هم ضعف وجود دارد و ما باید کمک کنیم تقویت شود، اما یک بچهای که اجازه ندادید او رشد کند حالا او را در محیطی قرار دادید و میخواهید کار بزرگ بکند.ما مساجد برگزیده را معرفی میکنیم. در حال حاضر مساجدی داریم که مسالۀ داوری در موضوع خانواده را حل میکنند، پرونده حل میکنند، یعنی امام جماعت با بزرگانی مینشیند اختلافات خانوادگی را با مدلهای قرآنی حل میکند و هزاران پرونده دادگاه خانواده را کم کرده است. چطور این کار را میکند؟ با الزاماتی که موجود است. بعد ما زن و شوهر را به دادگاه میفرستیم بعد که همه چیز تمام میشود تازه به مشاوره میفرستیم! صدها از این موارد وجود دارد که افراد میگویند کاش این مشاوره را قبلش به ما میدادید. الان دیگر پردهها دریده شد! دیگر نمیتوانیم زیر یک سقف برگردیم چون ارتباطات شکسته و تمام شده است.