به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، بسیاری از افراد یادشان نیست که اولین بار چه زمانی و با چه خودرویی پای چینیهای به صنعت خودرو ایران باز شد، چینیهایی که خودروهای کوچک و کپی شده خود را به بازار ایران آوردند و در میانه دهه 80 تا 90 شمسی آنها را با شرایط ویژه به مشتریان عرضه میکردند.
خودروهای چینی اما رفته رفته بازاری برای خود دست و پا کردند و شاید بتوان گفت با عرضه خودرو در بازار ایران و انجام آزمون و خطاهای بسیار در نهایت به خودروهای امروزی خود دست پیدا کردند. البته ناگفته نماند همکاری با برخی بزرگان صنعت خودرو جهان در رشد و توسعه صنعت خودرو چین بیتاثیر نبود و حتی میتوان گفت، ارتباط با دهکده جهانی تاثیر قابل توجهی بر طراحی و تولید خودروهای امروزی چین داشته است.
اما حالا بعد از حدود بیست سال از ورود اولین خودرو چینی به ایران، خودروهای صفر کیلومتر بهروز این کشور در بازار ایران عرضه میشود که توانسته جایگاه خوبی را از آن خود کند، این موضوع در حالی مطرح میشود که در سالهای نه چندان دور خودروهای چینی به برچسبهایی همچون خودرو بیکیفیت، خودرویی بدون خدمات پس از فروش مناسب، خودرویی با گیربکس ضعیف و ... شناخته میشود.
البته ناگفته نماند که برخی از کارشناسان صنعت خودرو کشور معتقدند اگر چه کیفیت برخی از خودروهای چینی در بازار ایران رشد کرده اما به همان نسبت قیمت این دست خودروها نیز رشد داشته و قیمت برخی محصولات نسبت به بازارهای دیگر خودروهای چینی بیشتر است.
جای خالی محصولات باکیفیت اروپایی و آسیایی در ایران
در رابطه با شرایط خودروهای چینی در بازار ایران و میزان استقبال بازار ایران از خودروهای چینی، بابک صدرایی- کارشناس صنعت خودرو معتقد است، شرایط بازار خودرو در ایران به واسطه عدم واردات محصولات اروپایی و آسیایی بهروز و همچون عدم تولید محصولات متنوع از سوی خودروسازان داخلی با خلأیی همراه شده بود که سالهای اخیر با خودروهای چینی ترمیم شده است.
او ادامه داد: شرایط بازار خودرو ایران که به آن اشاره شد، عاملی شد تا خودروهای چینی در بازار ایران فرصت مناسبی به دست بیاورند و در کنار آن با تکیه بر فناوریهای بهروز در زمینه طراحی و تولید جهش قابل توجهی را تجربه کنند.
به گفته او، بخش قابل توجهی از مشتریان بازار خودروهای ایرانی به دلیل عدم ارائه محصولات بهروز و متفاوت نسبت به مدلهای گذشته جذب بازار خودروهای چینی شدهاند و این مورد در حالی رخ داده که خودروهای چینی در شرایط فعلی رقیب جدی در بازار ایران ندارند، از این رو ارزش خرید برای خودروهای چینی در بازار ایران افزایش یافت و فروش این محصولات در بازار ایران رشد کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که خودروهای چینی در سالهای اخیر با تکیه بر فناوری، مهندسی ساخت و توجه به خدمات شرایطی را برای خود ایجاد کردهاند که بازار آنها به بازار بیرقیب تبدیل شده، بیان کرد:پیش بینی میشود حتی واردات خودروهای اقتصادی بهروز جهان که توجه آنچنانی به خدمات یا به عبارت دیگر آپشن ندارند، گزندی به بازار خودروهای چینی وارد کند.
صدرایی در پاسخ به این سوال که در گذشته نام برندهای چینی با عدم هماهنگی موتور و گیربکس عجین شده بود و آیا در حال حاضر این موضوع بر بازار خودروهای چینی تاثیرگذار است، گفت: در گذشته خودروهای چینی با مشکلات عدهای مواجه بودند اما در حال حاضر بسیاری از این موارد رفع شده و خودروهای قابل اتکایی به بازار خودرو ایران وارد میشود.
او تصریح کرد: تجربه نشان داده خودروهای چینی که در سالهای گذشته دارای مشکل فنی و مهندسی داشته، از بازار کنار گذاشته شده و مشتریان خودروهای بهتری را با خودروی چینی بیکیفیت جایگزین کردند.
حلقه مفقوده خدمات پس از فروش
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در بازار ایران عموم شرکتهای واردکننده و تولیدکننده توجه چندانی به خدمات پس از فروش ندارند، تصریح کرد:این موضوع به دلیل نگاه فروش محور شرکتهای واردکننده، مونتاژکار و تولیدکننده خودرو در ایران است.
صدرایی در انتها تصریح کرد: اگر زمانی که عرضه و تقاضا در فروش خودرو یکسان شود و نیاز افراد در خرید خودرو رفع شود، شرکتهایی که خدمات پس افزوش مناسب نداشته باشند، حجمی از بازار خود را به رقبا واگذار خواهند کرد.
براساس این گزارش، میتوان گفت در بازار ایران به واسطه عدم ارتباط اقتصاد ایران با بازارهای جهانی، عدم توسعه خودروسازی داخلی و عدم ورود خودروسازان بزرگ ایرانی (ایران خودرو و سایپا) به دستههای مختلف بازار خودرو شرایط برای رشد و عرض اندام خودروهای چینی فراهم شد و مشتریان در راستای رفع نیاز خود و استفاده از امکانات بهروز دنیا خودروهای چینی را خریداری میکنند.