تقریبا سه میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند و این شکافی است که شرکتهایی مانند استارلینک (Starlink) و آسترانیس (Astranis) قصد دارند آن را پُر کنند.
«آسترانیس»، یک رقیب جدی برای استارلینک
ايسنا , 26 آذر 1402 ساعت 22:30
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
تقریبا سه میلیارد نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند و این شکافی است که شرکتهایی مانند استارلینک (Starlink) و آسترانیس (Astranis) قصد دارند آن را پُر کنند.
به گزارش پروژه ایران، در عصر دیجیتال امروزی، دسترسی به اینترنت به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است که ارتباطات، آموزش و فرصتهای اقتصادی را ممکن میکند. با این حال، سه میلیارد نفر در سراسر جهان هنوز به اینترنت قابل اعتماد دسترسی ندارند. پرداختن به این شکاف دیجیتالی جهانی به ماموریتی برای شرکتهای پیشگامی مانند استارلینک و آسرانیس تبدیل شده است که هر کدام رویکردی منحصر به فرد دارند.
استارلینک که توسط اسپیسایکس توسعه یافته است به دلیل طرح بلندپروازانهاش برای پر کردن شکاف اینترنت با استفاده از مجموعهای از ماهوارهها در مدار پایین زمین (LEO) توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. این یک ایده انقلابی است، اما با چالشهایی همراه است. مجموعه گسترده ماهوارههای استارلینک واقعا چشمگیر است، اما هزینههای قابل توجه و مشکلاتی در اتصال نیز به همراه دارد. حرکت سریع ماهوارههای مدار پایین زمین به شبکه پیچیدهای نیاز دارد که استقرار و نگهداری آنها را هزینهبر میکند.
در مقابل، آسترانیس دیدگاه متفاوتی در مورد پوشش جهانی اینترنت ارائه میدهد. آسترانیس به جای پرکردن آسمان با انبوهی از ماهوارهها، رویکردی پایدارتر و مقرون به صرفهتر انتخاب میکند. آنها از قدرت ماهوارههای مدار زمین ثابت (GEO) بهره میبرند که نمونهای از آن ماهواره Arcturus است. ماهوارههای مدار زمین ثابت نسبت به سطح زمین ثابت میمانند و پوشش مستمری را در مناطق وسیعی فراهم میکنند.
ماهوارههای GEOsmall آسترانیس، همانطور که از نام آنها پیداست، در مقایسه با همتایان سنتی خود، کوچکتر و مقرون به صرفهتر هستند. این مقرون به صرفه بودن تا حدی با کاهش هزینههای پرتاب که توسط شرکتهایی مانند اسپیسایکس انجام میشوند، همراه است. این ماهوارههای GEOsmall میتوانند تا 100 هزار دلار قیمت داشته باشند، که کاملا در تضاد با قیمتهای چند میلیون دلاری ماهوارههای سنتی است.
رویکرد نوآورانه آسترانیس در حال حاضر نتایج امیدوارکنندهای را به همراه داشته است. ماهوارههای GEOsmall آنها با موفقیت دسترسی به اینترنت را به مناطق دورافتاده در فیلیپین و مکزیک ارائه دادهاند. آسترانیس با ارائه اتصال قابل اعتماد به جوامع محروم، پتانسیل ایفای نقش محوری در گسترش پوشش جهانی اینترنت را نشان داده است.
استراتژی آسترانیس فرصتی را برای متحول کردن فرآیند پر کردن شکاف دیجیتال، به ویژه در مناطق روستایی و صعب العبور ارائه میدهد. رویکرد مقرون به صرفه و مبتنی بر مدار زمین ثابت آنها، مقرون به صرفه بودن و پتانسیل پوشش گسترده جهانی را تضمین میکند.
در دنیایی که اینترنت به راه نجاتی برای آموزش، مراقبتهای بهداشتی و توانمندسازی اقتصادی تبدیل شده است، شرکتهایی مانند آسترانیس در حال برداشتن گامهای مهمی در جهت اتصال افراد سراسر جهان به اینترنت هستند.
کد مطلب: 409030