کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تالاب بندعلیخان ورامین خشک شد، پرندگان مهاجر نیامدند

ايرنا , 10 دی 1402 ساعت 15:24

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین گفت: کاهش شدید نزولات جوی، تأمین نشدن حق‌آبه تالاب از روخانه‌های جاجرود، شور و شیرین باعث شده تا امسال حتی یک مترمربع از تالاب بندعلیخان ورامین آبگیری نشود و به دلیل این خشکی، هیچ پرنده مهاجری به این تالاب مهاجرت نکرد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، محمد فریدی روز یکشنبه اظهار داشت: تالاب فصلی بندعلیخان ورامین، یکی از مهمترین زیست‌بوم‌های استان تهران است که اثرات آن بر اکوسیستم منطقه بر هیچ کس پوشیده نیست و علاوه بر تأمین آب مورد نیاز مراتع جنوبی این شهرستان، به عنوان سدی مستحکم در برابر پیشرفت کویر محسوب شده و از ورود ریزگردها به سمت مناطق مسکونی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: همه ساله در فصل پائیز و با آغاز بارش نزولات جوی، این تالاب آبگیری شده و همزمان با آغاز فصل مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کشور، هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی، این تالاب را برای زمستان گذرانی انتخاب کرده و پائیز و زمستان را در این منطقه می‌گذراندند.

این مسئول پرندگان مهاجر به تالاب بندعلیخان ورامین را شامل انواع آبزی و کنارآبزی از جمله مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه، درنا و قو اعلام کرد.

فریدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر و در پی کاهش میزان بارش نزولات جوی و عدم تحقق حق‌آبه تالاب از محل رودخانه جاجرود، شور و شیرین که آب‌های سطحی شهر تهران را جمع‌آوری می‌کند، این تالاب رو به خشکی گذاشت و امسال با شدت گرفتن این مشکلات، ورود آب به این تالاب تا کنون انجام نشده و حتی یک مترمربع از بندعلیخان آبگیری نشده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون روخانه شور، شیرین و جاجرود به طور کامل خشک هستند و هیچ پرنده مهاجری به منطقه وارد نشده است و اگر این امر استمرار داشته باشد، قطعا مسیر مهاجرت پرندگان تغییر کرده و هیچ پرنده‌ای به این تالاب وارد نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین ادامه داد: خشک شدن تالاب علاوه بر این موجب می‌شود تا پوشش گیاهی منطقه از جمله تاغزارها که مانع از پیشروی کویر می‌شوند نیز از بین رفته و احتمال افزایش ورود ریزگردهایی که با نمک همراه هستند به مناطق مسکونی افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به این که تالاب بندعلیخان در مجاورت دریاچه نمک واقع شده، خشک شدن دائم آن بر روی سفره‌های آب زیرزمینی نیز اثر مستقیم می‌گذارد و ممکن است این سفرها نیز به سمت شوری پیش رود.

تالاب بندعلیخان با وسعتی بالغ بر ۲۵ هزار هکتار، در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشورهای شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می کردند.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.


کد مطلب: 410473

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/410473/تالاب-بندعلیخان-ورامین-خشک-پرندگان-مهاجر-نیامدند

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com