کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محاکمه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه

7 بهمن 1402 ساعت 8:21

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (جمعه) رای خود را درخصوص اقدامات اضطراری برای تعلیق فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، جزئیات ادله آفریقای جنوبی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در غزه

در شکایت‌نامه آفریقای جنوبی تصریح شده که استفاده از این زبان توسط مقام‌ها، سربازان و طرفداران اسرائیل علیه فلسطینی‌ها از زمان حملات ۷ اکتبر یکی از شواهدی است که قصد اسرائیل برای ارتکاب نسل‌کشی در غزه را نشان می‌دهد.

«ما در حال مبارزه با حیوان‌های انسان‌نما هستیم»؛ «غزه را به کشتارگاه تبدیل می‌کنیم» و «نوار غزه بایستی از کره زمین محو شود.» این لحن مقام‌های اسرائیلی درباره فلسطینی‌ها است که اکنون به یکی از محورهای کلیدی شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) تبدیل شده است.

در شکایت‌نامه آفریقای جنوبی تصریح شده که استفاده از این زبان توسط مقام‌ها، سربازان و طرفداران اسرائیل علیه فلسطینی‌ها از زمان حملات ۷ اکتبر یکی از شواهدی است که قصد اسرائیل برای ارتکاب نسل‌کشی در غزه را نشان می‌دهد. 

مقام‌های اسرائیلی این استدلال را رد کرده و تلاش کرده‌اند آن را کم‌اهمیت جلوه دهند. آنها می‌گویند که کاربرد چنین عباراتی به دلیل شوک ناشی از حمله حماس در روز ۷ اکتبر بوده است.

با وجود این، گروه‌ها و فعالان حقوق بشری در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گویند این لحن یکی از نتایج جانبی ناگزیر حکمرانی چند دهه‌ای اسرائیلی‌ها بر فلسطینی‌ها بوده که البته در نتیجه جنگ شدت گرفته است. آنها می‌گویند این تکیه‌کلام‌های اسرائیلی‌ها که هدف آن انسان‌زدایی از فلسطینی‌ها و ارتکاب خشونت علیه آنها است هرگز مورد توجه قرار نگرفته است.

«مایکل اسفارد»، یکی از وکیل‌های اسرائیلی به آسوشیتدپرس گفت: «کلمه به عمل تبدیل می‌شود. عباراتی که جنایت علیه غیرنظامیان را عادی‌سازی و مشروع‌سازی می‌کند بسترهای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را برای انجام چنین کارهایی فراهم می‌کنند.»

دادگاه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل بابت ارتکاب نسل‌کشی در غزه از هفته پیش در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه آغاز به کار کرد.

 آفریقای جنوبی به دنبال اثبات این است که اسرائیل قصد ارتکاب نسل‌کشی دارد. اظهارات تند مقام‌های اسرائیلی بخشی از ادله مطرح‌شده در این دعوی قضایی است.

نماینده آفریقای جنوبی در نخستین جلسه رسیدگی به شکایت کشورش تأکید کرد که رژیم صهیونیستی، سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.

نماینده آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است...ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».

اظهارات اسرائیلی‌ها

همزمان با آغاز حملات زمینی اسرائیل در غزه در اواخر ماه اکتبر، بنیامین نتانیاهو در یکی از سخنرانی‌های تلویزیونی خود با استناد به انجیل گفت: «شما باید به خاطر داشته باشید عمالیق با شما چکار کرده است.»

«عمالیق» نام قومی در تورات است که گفته می‌شود بدون دلیل به اسرائیل حمله می‌کنند و به همین دلیل مورد خشم یهوه، خدای اسرائیل قرار می‌گیرد. بر اساس کتاب تورات، خداوند به قوم اسرائیل دستور می‌دهد که آنچه عمالیق با آنها کرده را به یاد داشته باشند و کل اعضای آنها حتی زنان و کودکانشان را نابود کنند.

آفریقای جنوبی گفته که اظهارات بنیامین نتانیاهو قصد رژیم اسرائیل برای ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها را نشان می‌دهد. نتانیاهو چند روز پیش از این این استدلال را رد کرد و مدعی شد اشاره‌ای به عمالیق ناظر به حماس و حمله‌اش بوده است.

دو روز بعد از حمله حماس، یعنی روز ۹ اکتبر، «یوآو گالانت»، وزیر اسرائیلی هنگام اعلام محاصره غزه گفت که اسرائیل «در حال مبارزه با سپرهای انسانی است.»

«نسیم واتوری»، معاون رئیس کنست (پارالمان اسرائیل) که عضو حزب حاکم لیکود است نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت که اسرائیلی‌ها همه یک هدف مشترک دارند و آن «محو کردن نوار غزه از روی زمین است.»

بعد از آن، «آمیشای الی‌یاهو»، وزیر میرات فرهنگی اسرائیل که عضو حزب راست‌گرایی «قدرت یهود» است پیشنهاد پرتاب بمب هسته‌ای بر غزه را مطرح کرد و گفت که در این منطقه هیچ غیرنظامی که در حمله به اسرائیل نقش نداشته باشد وجود ندارد.

مضاف بر اینها، فیلمی از سربازان اسرائیلی به هنگام آغاز حمله زمینی به غزه منتشر شد که آنها را در حال خواندن ترانه‌هایی با مضمون کشتار مردم غزه نشان می‌دهد.

روز ۷ اکتبر یک رزونامه‌نگار اسرائیلی در شبکه ایکس نوشت چنانچه حدود ۲۵۰ اسرائیلی که توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند باز گردانده نشود غزه بایستی به «کشتارگاه» تبدیل شود.

آفریقای جنوبی علاوه بر این به اظهارات مقام‌های نظامی و دو خواننده اسرائیلی هم اشاره کرده که سخنان تحریک‌آمیزی در همین راستا بر سر زبان آورده‌اند.

«تامبرکا گوکایتوبی»، وکیل آفریقای جنوبی که به نمایندگی از آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه صحبت کرد گفت: «لحن انسان‌زدایی نظام‌مند را در اینجا می‌توان مشاهده کرد. بنابراین اظهارات حاکی از نسل‌کشی چیز جدیدی در حاشیه نیستند. آنها در داخل سیاست این کشور تنیده شده‌اند.»

آفریقای جنوبی به دنبال صدور مجموعه‌ای از احکام الزام‌آور حقوقی است که اعلام کند اسرائیل در حال نقض تعهدات خود ذیل کنوانسیون منع نسل‌کشی است. اسرائیل و آفریقای جنوبی هر دو جزو امضاکنندگان این کنوانسیون هستند که صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری را به عنوان بالاترین مرجع حقوقی سازمان ملل برای رسیدگی به اختلافات مجاز می‌داند.

صدور چنین حکمی ممکن است سال‌ها طول بکشد. آفریقای جنوبی از طرف دیگر خواستار صدور یک حکم موقت الزام‌آور مبنی بر آتش‌بس است. تصمیم‌گیری در خصوص این حکم ممکن است طی هفته‌های آینده اعلام شود.

پاسخ اسرائیل

«مالکوم شاو» در دومین جلسه از دادگاه در دفاع از اسرائیل مدعی شد که این اظهارات توسط مقام‌هایی مطرح شده‌اند که نقش چندانی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی ندارند. او همچنین مدعی شد که اینها تنها «اظهاراتی تصادفی» هستند که استناد به آنها گمراه‌کننده است و در برخی موارد توسط نتانیاهو هم تکرار شده است.

اما «روی شاندورف»، معاون سابق دادستان کل اسرائیل در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت طرح این اظهارات خطرناک بوده‌اند و بهتر بود که آنها هرگز مطرح نمی‌شدند.

اسرائیل در جلسه دادگاه همچنین مدعی شد که نظام قضائی رژیم علیه این اظهارات غیرقابل قبول اقدامات لازم را انجام خواهد داد. اما منتقدان می‌گویند که گوینده این عبارات مجازات نشده‌اند.

دو روز قبل از رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه «گالی باهاراف میارا»، دادستان کل اسرائیل گفت که دعوت به جرح آسیب به غیرنظامیان مصداق جرم کیفری است و مقام‌های اسرائیلی در حال بررسی چندین پرونده در این خصوص هستند.

دادستان کل اسرائیل توضیح بیشتری درباره این پرونده‌ها ارائه نکرد اما به نظر می‌رسد این اظهارات او با توجه به قریب‌الوقوع بودن دادگاه لاهه مطرح می‌شد.

برآورد آفریقای جنوبی از دادگاه

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی جمعه گذشته گفت که اسرائیل  برای رد شکایت مطرح‌شده توسط آفریقای جنوبی در خصوص نسل‌کشی در غزه «به طرز مفتضحانه‌ای» شکست خورده است.

رونالد لامولا گفت: «ما اطمینان خاطر داریم که ما شکایت متقاعدکننده‌ای را مطرح کرده‌ایم که جزئیات جنایی‌ آن توسط وکلایمان تشریح شده است و اسرائیل امروز به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورده است.»

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی اضافه کرد که اکنون واقعیت‌های متقاعد‌کننده‌ای توسط وکلای این کشور در اختیار دادگاه قرار گرفته و «قانون جانب ما است.»

مکزیک و شیلی هم اسرائیل را به دادگاه می‌کشانند

مکزیک و شیلی ضمن ابراز «نگرانی‌های فزاینده» در خصوص تشدید خشونت‌ها در غزه اعلام کردند پرونده جنگ اسرائیل در این منطقه را به «دیوان کیفری بین‌المللی» (ICC) ارجاع داده‌اند. 
 
از زمان حملات اسرائیل در نوار غزه که باعث ویرانی‌های گسترده شده بسیاری از فعالان و نهادهای بین‌المللی خواستار پاسخگو کردن این رژیم شده‌اند. 
 
طبق گزارش رویترز، وزارت خارجه مکزیک در بیانیه‌ای دیوان کیفری بین‌المللی را نهاد مناسبی برای رسیدگی به مسئولیت کیفری احتمالی اسرائیل دانسته است. 
 
وزارت خارجه مکزیک به گزارش‌های متعدد نهادهای سازمان‌ملل استناد کرده که به توصیف وقایعی پرداخته‌اند که می‌توان آنها را مصداق «جنایت‌های جنگی» توصیف کرد.
 
خبرگزاری رویترز نوشته وزارت خارجه شیلی به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخ نداده است. 
 
وزارت خارجه مکزیک همچنین گفته به دقت شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در «دیوان بین‌المللی دادگستری» را نیز دنبال می‌کند. 
 
آفریقای جنوبی چند هفته پیش با تنظیم دادخواستی نزد این دادگاه مستقر در لاهه خواستار رسیدگی به اتهام اسرائیل در خصوص ارتکاب نسل‌کشی در جنگ غزه شد. 
 
جلسات این دادگاه هفته گذشته برگزار شد و در خلال آن وکیل آفریقای جنوبی، اسرائیل را به تلاش برای نسل‌کشی در غزه متهم کرد. 
 
نماینده آفریقای جنوبی در این دادگاه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی، سیاست‌های آپارتاید را در قبال فلسطینیان نوار غزه اجرا می‌کند.
 
نماینده آفریقای جنوبی تصریح کرد: «اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به طور سیستماتیک، مردم فلسطین را آواره و پراکنده کرده و از روی عمد حق بین‌المللی آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان را سلب کرده است...ما به طور خاص نگران قوانین و سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل هستیم که به دنبال آپارتاید کردن مردم فلسطین است».
 
وزارت خارجه مکزیک در بیانیه روز پنجشنبه خود با حمایت از آفریقای جنوبی تصریح کرده «مکزیک اطمینان دارد این اقدامات می‌توانند مسیر را برای یک آتش‌بس فوری هموار کرده و در حرکت به سمت صلح ماندگار در منطقه بر اساس راهکار دو دولتی نقش داشته باشند.»کشورهای مکزیک و شیلی اعلام کردند پرونده اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را برای رسیدگی به اتهام «جنایت‌های جنگی» به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده‌اند.

رسانه صهیونیستی: دادگاه لاهه جمعه درباره اسرائیل حکم صادر می‌کند

یک رسانه صهیونیستی از صدور حکم دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری در رابطه با پرونده رژیم صهیونیستی طی جمعه هفته جاری خبر داد.

شبکه صهیونیستی «کان» در این باره اعلام کرد: دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه جمعه هفته جاری درباره پرونده شکایت کشور آفریقای جنوبی از اسرائیل به اتهام نسل‌کُشی در غزه حکم صادر خواهد کرد.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز نیز با تایید این خبر، به نقل از منابع مطلع خود گزارش داد: آفریقای جنوبی پیش‌بینی می‌کند که دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه در رابطه با اتخاذ اقدامات فوری برای توقف جنگ در نوار غزه تصمیم‌گیری کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل کشی به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرده بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد و نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده است و نسل کشی و قتل فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

«رونالد لامولا» وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه اعلام کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده است، قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

دیوان بین‌المللی دادگستری: اسرائیل باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام دهد

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (جمعه) رای خود را درخصوص اقدامات اضطراری برای تعلیق فعالیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی از نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل جلسه داد و دادستان‌های این دادگاه طی دو روز به بررسی شواهد ارائه شده و نیز دفاعیت نماینده تل‌آویو پرداختند.

«جوآن دونوگو»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این دادگاه از فاجعه کنونی در غزه اطلاع دارد و قتل مستمر در آنجا را محکوم می‌کند.

وی گفت: دامنه اختیارات دادگاه در این زمینه به دلیل درخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی محدود است. اگر شرایط با ماده هفت و ۹ منشور دادگاه مطابقت داشته باشد دادگاه می‌تواند تدابیر موقت را اتخاذ کند.

رئیس دیوان گفت: آفریقای جنوبی طی جلسات آنچه را که در غزه رخ می‌دهد نقض توافقنامه درباره منع نسل کشی دانست. اما دادگاه در حال حاضر حکم نخواهد کرد که آیا اسرائیل تعهدات مربوط به این توافقنامه را نقض کرده است یا خیر. با این حال دادگاه درخواست اسرائیل برای کنار گذاشتن پرونده را رد می‌کند. تمام طرف‌های عضو می‌توانند در صورتی که طرف دیگری مرتکب نقض‌هایی شود، آن را به دادگاه بکشانند.

رئیس دادگاه افزود: آفریقای جنوبی گزارشهایی را درباره نقض توافق منع کشتار جمعی و نسل کشی، در غزه توسط اسرائیل ارائه کرد. اما دادگاه در حال حاضر تصمیمی درخصوص اینکه آیا کشتار جمعی اتفاق افتاده یا خیر نخواهد گرفت اما درباره امکان وقوع کشتار جمعی حکم خواهد داد. ما پرونده کشتار جمعی علیه اسرائیل را رد نمی‌کنیم و درباره حکم دادن به اقدامات اضطراری اختیار داریم. اطلاعات نشان می‌دهد که بیش از ۲۵ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۲ میلیون نفر طی جنگ آواره شده‌اند. ملت فلسطین براساس توافقنامه منع کشتار جمعی تحت حمایت هستند. گزارشهای اولیه نشان می‌دهد غزه به مکان ناامیدی و مرگ تبدیل شده است.

رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی تصریح کرد: ما گزارش آنروا (آژانس امداد و کار سازمان ملل برای فلسطین) در ۱۳ ژانویه را در دستمان داریم که در آن تأکید شده از این جنگ ویرانگر بیش از ۱۰۰ روز گذشته و بمباران غزه همچنان ادامه دارد و موجب آوارگی تعداد زیادی از ساکنان شده است. بیش از دو میلیون نفر از نظر جسمی و روانی آسیب دیده‌اند و کودکان در رعب و وحشت به سر می‌برند. سازمان جهانی بهداشت ۲۱ دسامبر اعلام کرد ۹۳ درصد ساکنان غزه با سطح بی سابقه‌ای از گرسنگی و سوء تغذیه مواجهند.

وی تأکید کرد: یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، غزه را تحت محاصره کامل قرار داد و آب و برق و سوخت غزه را قطع کرد. وی مردم غزه را حیوانات انسانی توصیف کرد. حقوقی که آفریقای جنوبی خواهان آن شده است قابل اجرا است و آن حمایت از فلسطینی‌ها در برابر کشتار جمعی است. گزارشات و اسناد ارائه شده توسط آفریقای جنوبی معقول و منطقی است و در نتیجه دادگاه باید آن را بررسی کند. فلسطینی‌های غزه حق دارند در برابر کشتار جمعی حمایت شوند.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کرد: شروط برای اتخاذ تدابیر موقت فراهم است. اسرائیل باید اقدامات لازم را برای ممانعت از قتل یک مجموعه از انسان‌ها یا آسیب رساندن شدید به آن‌ها اتخاذ کند. اسرائیل باید تمام اقدامات لازم را برای ممانعت از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه اتخاذ کند. اسرائیل باید فورا تدابیری را برای ممانعت از ویرانی و تخریب در غزه اتخاذ کرده و گزارشی را به دادگاه درباره تمام تدابیر موقت ظرف یک ماه ارائه کند.

در این حکم آمده است: اسرائیل باید تضمین کند که نیروهایش مرتکب کشتار جمعی نشوند. همچنین باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در غزه اتخاذ کند. غیرنظامیان در غزه با وضعیت بسیار دشواری مواجه هستند. اقدامات اسرائیل برای از بین بردن خطرات ناشی از اجحاف در حق فلسطینی‌ها کافی نیست.

رئیس این دادگاه تأکید کرد: ما اقدامات اضطراری را درباره پرونده نسل کشی در غزه توسط اسرائیل اتخاذ می‌کنیم. اسرائیل باید فراهم کردن فوری کمک‌های لازم برای مردم غزه را تضمین کند. باید تمام طرف‌های درگیر در غزه به قوانین بین‌المللی پایبند باشند و گروگان‌ها را فورا و بدون شرط آزاد کنند. ۱۵ قاضی در دادگاه رأی موافق دادند که باید اسرائیل تدابیری را برای ممانعت از کشتار جمعی اتخاذ کند.

هم زمان با قرائت حکم دادگاه لاهه صدها تن از حامیان فلسطینی‌ در مقابل دادگاه گرد آمدند.

آفریقای جنوبی با این اتهام که رژیم صهیونیستی در جریان عملیات نظامی‌خود در نوار غزه، کنوانسیون منع نسل‌کشی مورخ ۱۹۴۸ را نقض کرده است، در روز ۲۹ دسامبر شکایتی را علیه اسرائیل در دیوان‌بین‌المللی دادگستری مطرح کرد.

در این راستا ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین از تمام کشورها خواست تمام اقدامات دیوان لاهه را اجرا کنند. وی گفت: کشورهای جهان اکنون تعهد قانونی برای توقف نسل کشی اسرائیل در غزه دارند.

واکنش نتانیاهو به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری

در پی صدور رای اولیه دادگاه دادگستری لاهه که در آن رژیم صهیونیستی به اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از نسل کشی در غزه فراخوانده شده است، نخست‌وزیر این گفت که این رژیم «به محافظت از خود» در برابر جنبش فلسطینی حماس ادامه می‌دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به «اسرائیل» دستور داد تا تمامی اقدامات را برای جلوگیری از هرگونه جنایت نسل کشی در نوار غزه اتخاذ کند.

در پی صدور این حکم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: تعهد اسرائیل به قوانین بین‌المللی تزلزل ناپذیر است! اما تعهد ما برای ادامه دفاع از مردم خود نیز به همان اندازه تزلزل ناپذیر است.

به گزارش اسپوتنیک، نتانیاهو مدعی شده است: جنگ ما در حال انجام است. اما علیه حماس، نه علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین!

وی هم‌چنین در ادامه توجیهات افزوده است: اسرائیل به ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه خواهد داد و هر کاری که ممکن است برای نجات جان غیرنظامیان انجام می‌دهد!

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری چهارشنبه برگزار می‌شود

شورای امنیت به درخواست الجزایر پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی، جلسه اضطراری برگزار می کند.

ریاست شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که این شورا چهارشنبه پس از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد نوار غزه جلسه اضطراری برگزار می‌کند.
 
منابع دیپلماتیک به الجزیره گفتند که الجزایر خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در چهارشنبه برای بررسی وضعیت غزه شده‌است.
 
این منابع افزودند که دعوت الجزایر برای برگزاری این نشست در چارچوب دستور اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد غزه است.
 
در بیانیه وزارت امور خارجه الجزایر آمده‌است که به دستور عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، هیئت دائمی الجزایر در سازمان ملل درخواستی را برای برگزاری هر چه سریعتر نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف «دادن فرمول اجرایی» به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری که بر اسرائیل تحمیل شده‌ ارائه داده‌است.
 
در بیانیه وزارت امور خارجه الجزایر تاکید شده‌است: «الجزایر حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری را آغاز پایان دوران معافیت از مجازات می‌داند که رژیم اشغالگر از مدت‌ها پیش از آن برای آزار و اذیت مردم فلسطین و سرکوب همه حقوق مشروع آنها» استفاده می‌کرد.
 
الجزایر از ابتدای ژانویه امسال به مدت ۲ سال عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل شده‌است.
 
در این راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که تصمیم اتخاذ شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده «نسل‌کشی» آفریقای جنوبی علیه اسرائیل برای همه طرف‌ها الزام‌آور است.
 
گوترش روز جمعه در بیانیه‌ای به دفتر اطلاعات سازمان ملل متحد به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری اشاره کرد که تصریح می‌کند «اسرائیل باید از هرگونه اقدام مرتبط با کشتار، حمله و تخریب علیه مردم غزه خودداری کند و همه اقدامات برای جلوگیری از نسل‌کشی را انجام دهد، اسرائیل باید فورا عملیات خود را در غزه متوقف کند».
 
در این بیانیه آمده‌است: «دبیر کل بیان می‌کند که تصمیمات دادگاه برای همه طرف‌ها طبق اساسنامه دادگاه لازم‌الاجرا است و اطمینان دارد که همه طرف‌ها از تصمیمات دادگاه تبعیت خواهند کرد.»
 
در این بیانیه تاکید شده‌است که دبیرکل سازمان ملل متحد «اطمینان دارد که همه طرف‌ها به طور شایسته از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد».
 
در این بیانیه اشاره شده‌است: دبیرکل بر اساس اساسنامه دیوان، تصمیم موقت صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اسرائیل را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد.
 
دادگاه بین‌المللی دادگستری روز جمعه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها و بهبود وضعیت انسانی در نوار غزه انجام دهد، اما این تصمیم شامل متن «آتش‌بس» نمی‌شود.


کد مطلب: 413398

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/413398/محاکمه-رژیم-صهیونیستی-دادگاه-لاهه

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com