کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انفجار در خط لوله سراسری گاز

آتش خط لوله گاز سراسری خاموش شد / هدف خرابکاری حذف ۴۰ درصد توان انتقال گاز بود

خبرگزاری مهر , 25 بهمن 1402 ساعت 9:38

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

خط لوله سراسری گاز کشور در دو استان چهار محال و بختیاری و فارس در پی اقدامی که مقامات آن‌ را «خرابکارانه» می‌دانند منفجر شد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، بامداد امروز چهارشنبه حوالی ساعت 2 بامداد صدای انفجار مهیبی در بروجن به گوش رسید که باعث وحشت مردم شد.

فرماندار شهرستان بروجن از وقوع انفجار در خط لوله گاز فشار قوی سراسری در گردنه حلوایی این شهرستان خبر داد.

فرماندار شهرستان بروجن دقایقی پیش در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این خط لوله گاز که جز خطوط سراسری گاز کشور است، در منطقه گردنه حلوایی دچار حریق و انفجار شد.

فتاح کرمی افزود: هم اکنون محور ارتباطی بروجن به لردگان و خوزستان در مجاورت این خط لوله بسته شده و تیم‌های امداد و نجات و آتش نشانی در محل مستقر هستند.

فرماندار شهرستان بروجن از قطع گاز این خط سراسری خبر داد و گفت: تا زمانی که گاز باقی مانده در لوله‌ها موجود است، آتش شعله ور خواهد بود.

وی افزود: گروه‌های ارزیاب در حال اعزام به منطقه هستند و خبرهای تکمیلی اعلام خواهد شد.

اسماعیل یزدانی، فرمانده آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان بروجن نیز گفت: صدای مهیب و در پی آن شعله‌ور شدن آتش ناشی از انفجار خط اصلی انتقال گاز سراسری کشور (خط ۶۵) حدفاصل گردنه حلوایی و سه‌راهی بلداجی بوده و خوشبختانه تا این لحظه مصدوم و یا تلفاتی جانی نداشته است.

لحظه انفجار خط لوله گاز در بروجن

خرابکاری با انفجار لوله خط انتقال گاز در خرم‌بید

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری از انفجار در خطوط انتقال گاز در اطراف منطقه خرم‌بید این استان خبر داد و گفت: بررسیها حاکی از آن است که این حادثه یک خرابکاری بوده است.

اسماعیل قزلسفلی امروز، ۲۵ بهمن با اعلام این خبر گفت: این حادثه در ساعت ۱:۳۵ امروز در بخش قادرآباد شهرستان خرم‌بید رخ داد که اطلاعات بیشتر درباره انگیزه خرابکاری را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه  تمام دستگاه‌های مرتبط آمادگی دارند، افزود: بعد از وقوع حادثه تمام عوامل امنیتی، فنی، امدادی و انتظامی وارد عمل شدند و در این بخش در حال فعالیت هستند.

سخنگوی شورای تأمین استان فارس در خصوص وضعیت گاز در این منطقه تأکید کرد: هیچ نگرانی برای تأمین گاز صنعتی و خانگی وجود دارد و خدمت‌رسانی در این بخش‌ها در حال انجام است.

اطلاعات تکمیلی درباره این حادثه متعاقباً اعلام خواهد شد.


اوجی: تا پایان امروز خطوط گاز به مدار بر می‌گردد

وزیر نفت اعلام کرد، در ساعات اولیه که انفجار خطوط اصلی گاز اتفاق افتاد با آمادگی که از قبل داشتیم سریعا آرایش شبکه را تغییر دادیم و در همان ساعات اولیه تیم های ما در محل حاضر شدند و خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم.
 
اوجی ادامه داد،‌ اهدافی که دشمنان دنبال می کردند برای قطعی گاز استان های بزرگ کشور این اتفاق رخ نداد و به جز تعداد روستایی که نزدیک خطوط انتقال گاز بودند هیچ استانی دچار قطعی نشدند که تا قبل از ظهر گاز این مناطق وصل خواهند شد و تا غروب امروز تمام خطوط بازسازی و تعمیر شود و در مدار قرار می گیرند.

هیچ‌گونه قطعی در گاز استان لرستان نداریم

مدیر عامل شرکت گاز لرستان: هیچ گونه قطعی در شبکه گاز استان وجود ندارد و در حال حاضر در آماده باش کامل به سر می‌بریم. از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکرده و اخبار را از طریق مراجع رسمی پیگیری کنند.

پایداری کامل شبکه گاز کشور/ خرابکاری در ۲ نقطه از خطوط انتقال گاز بوده است

سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در تشریح جزئیات انفجارهای رخ‌داده در شبکه سراسری گاز کشور در ساعات اولیه بامداد امروز، چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار داشت: این اقدام خرابکارانه تروریستی بامداد امروز حوالی ساعت یک بامداد در چند منطقه خطوط اصلی سراسری گاز انجام شد که جلسه مدیریت بحران بلافاصله با حضور وزیر نفت، معاونان وزارت‌خانه و همه دستگاه‌های امنیتی در همان ساعت اولیه برگزار شد.

وی افزود: با مدیریت شبکه گاز کشور موفق شدیم شبکه گاز را در همه شهرها و روستاها پایدار نگه‌داریم البته بخشی از روستاهای استان اصفهان که نزدیک این خط هستند اکنون دچار افت فشار و قطعی گاز هستند که با هماهنگی مدیریت بحران استان اصفهان، در حال تأمین سوخت مایع و گاز مایع (ال‌پی‌جی) برای مردم منطقه هستیم.

مدیر مرکز راهبری گاز کشور با بیان اینکه "اکنون مناطق ایمن‌سازی شدند و عملیات اجرایی تعمیرات آغاز شده است"، گفت: انفجارها در دو نقطه (شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری و صفاشهر استان فارس) رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش همه همکاران در صنعت نفت و گاز حل مشکل است و از همه هموطنان درخواست داریم با مدیریت مصرف گاز ما را برای تأمین پایدار گاز در سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری یاری دهند.

ادارات کردستان تعطیل شد

ادارات استان کردستان فردا پنجشنبه ۲۶ بهمن به منطور صرفه‌جویی در مصرف گاز، تعطیل است.

آتش خاموش شد

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران عصر چهارشنبه، (۲۵ بهمن‌ماه) در نشست مدیریت بحران شرکت ملی گاز گفت: آتش خطوط انتقال گاز در منطقه صفادشت استان فارس با کمک همکاران عملیاتی امروز خاموش شد و هر دو خط همزمان تا آخر امشب یا اوایل فردا عملیاتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در بروجن استان چهارمحال و بختیاری در دو قسمت آسیب‌دیدگی اتفاق افتاد که جوشکاری منطقه نخست آغاز شده و در منطقه دوم نیز برشکاری در حال انجام است و همزمان کارکنان منطقه ۵ عملیات انتقال گاز در صفادشت مرحله عملیاتی  را آغاز می‌کنند.


وزیر نفت: گاز هیچ شهری قطع نیست

جواد اوجی نیز عصر چهارشنبه در حاشیه نشست مدیریت بحران در محل شرکت ملی گاز ایران گفت: در پی انفجار خط لوله گاز به دلیل خرابکاری،  به سرعت آرایش خطوط انتقال گاز را تغییر دادیم و مصرف را مدیریت کردیم و همه همکاران عملیاتی نیز در موقعیت قرار گرفتند، پس از خاموشی شعله‌ها، عملیات تعمیر و بازسازی خطوط لوله آغاز شد.

وزیر نفت با بیان اینکه در هیچ شهر و روستای کشور قطعی گاز نداریم، ادامه داد: دو خط مراحل آزمون گازرسانی را طی می‌کنند و به زودی در مدار تولید قرار می‌گیرند، دو خط هم تا چند ساعت آینده عملیاتی خواهند شد.

مدارس قزوین تعطیل شد

به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف گاز، همه مدارس استان در تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح و بعدازظهر فردا پنجشنبه بیست و ششم دی‌ماه غیرحضوری است و کلاس درس دانش‌آموزان به‌صورت مجازی برگزار می‌گردد.

قطع گاز به شهر تهران رسید!

بر اساس مشاهدات میدانی، گاز در برخی مراکز خرید و تفریحی شهر تهران به صورت مقطعی از دیروز قطع شده است.

مدیر مرکز راهبری گاز: خرابکاری‌ها با هدف حذف ۴۰ درصد توان انتقال گاز کشور رخ داد

سعید عقلی در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان این‌که عملیات‌های خرابکارانه به قصد حذف ۴۰ درصد توان انتقال گاز کشور انجام شده بود، اظهار کرد: در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد مصرف در بخش خانگی است، با همکاری و هماهنگی تمام نهادها و بخش‌ها خوشبختانه شرایط در بخش خانگی به حالت عادی بازگشت.


کد مطلب: 415184

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/415184/آتش-خط-لوله-گاز-سراسری-خاموش-هدف-خرابکاری-حذف-۴۰-درصد-توان-انتقال

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com