به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، بازار خودرو در سال جاری فضای آرامی را نسبت به سال گذشته خود، یعنی سال ۱۴۰۱، تجربه کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که امسال نیز به بازار چندین شوک قیمتی وارد شد، اما بازار واکنش چندانی به این شوکها نشان نداد. به طور کلی میتوان گفت که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲ صعودی بود و بازار کاهش قیمت مقطعی و جزئی را تجربه کرد. گرچه این وضعیت قیمتی نتوانست رونق را به بازار برگرداند و باعث افزایش خرید و فروش شود.
اما بازار خودرو در سال آینده نیز چنین وضعیتی را تجربه میکند؟
برای پاسخ به این سوال باید چند فاکتور مهم توجه کرد. نخستین عامل تعیین کننده قیمت خودرو تورم است. به عبارتی دیگر، در شرایطی که تمام عوامل تاثیرگذار در قیمتها ثابت باشند، تورم به تنهایی میتواند نرخ خودرو را به سمت صعودی نمودار ببرد.
برخی از اقتصاددانان تورم نقطه به نقطه سال ۱۴۰۲ را ۵۵.۵ درصد اعلام کردند. آنها با توجه به اینکه دولت در سال ۱۴۰۲ سیاستهای انقباضی بهکار گرفته است، رشد تورم چندانی را پیشبینی نمیکنند؛ اما با توجه به اینکه در دو یا سه سال اخیر رشد اقتصادی حدود ۴ درصد بوده است، برای سال ۱۴۰۳ نیز همین مقدار، شاید اندکی کمتر را پیشبینی میکنند. در نتیجه با توجه به یک عامل تورم و رشد اقتصادی، نباید انتظار کاهش قیمت خودرو، چه در بازار آزاد و چه در درب کارخانه، را داشت.
بازار خودرو دلاری میشود؟
سال جاری شاهد بودیم که چند شوک ارزی به بازار خودرو وارد شد؛ اما بازار این شوکهای ارزی را جدی نگرفت و معامله کنندگان صعود یا نزول ناگهانی قیمت خودرو را تجربه نکردند. حال این مساله مطرح میشود که نرخ ارز سال آینده چه مسیری را طی می کند و آیا خودرو نسبت به نوسانات ارزی بیتفاوت عمل میکند؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار از ارزش ذاتی عقب تر است. دلاری که اکنون در بازار آزاد در کانال ۵۵ هزار تومان و بالاتر معامله میشود، از لحاظ ذاتی در نیمه بالایی ۶۰ هزار تومان در حال ارزشگذاری است. بنابراین عقبنشینی قیمت نخواهیم داشت اما با اقداماتی، احتمال استپ یا نگهداری در قیمت خاص را با تغییر در پارامترهای بنیادی برای چشمانداز دو تا سه سال آینده میتوان انتظار داشت.
با توجه به پیشبینیهای متعدد کارشناسان اقتصادی در حوزه نرخ ارز، احتمال کاهش قیمت خودرو بسیار پایین است. البته ممکن است قیمت خودرو در شیب ملایمی به سمت صعود باشد.
خودروسازان ؛ بازیگران اصلی بازار خودرو
یکی از اخبار قابل توجه که در سال ۱۴۰۲ منتشر شد، افزایش قیمت خودرو به رغم کاهش نرخ ارز بود. اما چرا این اتفاق افتاد؟ پاسخ ساده است : کاهش عرضه خودرو. طبق آماری که چندی پیش منتشر شد، فروش خودروسازان در دی ماه نسبت به ماه گذشته خود، یعنی آذر ماه، ۱۱ درصد کاهش داشت. به همین دلیل بازار فاز صعودی خود را پس از شوک ارزی حفظ کرد.
البته پایان هر سال خودروسازان سیگنالهای متفاوت افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه را به بازار ارسال می کنند. البته امسال تنها خودروسازان نبودند که ساز گرانی خودروهای کارخانهای را زدند، بلکه معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز مهر تاییدی بر ابهامات افزایش قیمت خودرو در سال جدید را زد.
گرچه اظهارنظر خودروسازان و همچنین منوچهر منطقی بارها تکذیب شد و وزیر صمت اعلام کرد کاهش قیمتی در کار نیست؛ اما خودروسازان یکی پس از دیگری خبر افزایش قیمت خودروهای کارخانهای را تایید کردند و به زودی باید شاهد افزایش نرخ این خودروهای صفر نیز باشیم.
در این میان باید به این نکته توجه کرد که بازار نسبت به خبر درمانی های دولت و مسئولین دیگر واکنشی نشان نمیدهد و به نوعی از اخبار واردات خودرو ناامید هم شده است. پس دیگر وعدههای تکراری، مانند « به حدی خودرو وارد میشود که باید در فکر انبارهای جدیدی باشیم.» و امثال آنها واکنش نشان نخواهد داد.
در مجموع با توجه به پارامتر های بررسی شده، پیش بینی می شود در سال آینده افزایش قیمت خودرو در بازار را شاهد باشیم. البته این را هم باید در نظر داشت که بازار خودرو و دیگر بازارهای اساسی کشور بطور قطعی قابل پیش بینی نیستند اما احتمال کاهش قیمتی وجود نخواهد داشت و این میزان افزایش است که با توجه به المان های مختلف می تواند متفاوت باشد.