کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صادرات نفت ایران در اوج؛ بدون تخفیف/ ایران به قطب انرژی جهان تبدیل می‌شود؟

تابناک , 20 اسفند 1402 ساعت 16:30

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

مراسم امضای قرارداد «فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی» امروز یکشنبه (20 اسفند 1402) برگزار شد و جواد اوجی، وزیر نفت، با سخنرانی دراین مراسم بیان کرد: امروز به‌ هرجا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر می‌کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها و در حال حاضر بالاترین میزان صادرات نفت ایران رقم خورده است.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، امروز یکشنبه (20 اسفند 1402) قرارداد «فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی» به ارزش 20 میلیارد دلار با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، امضا شد. اهمیت اجرای این پروژه از آن حیث است که پارس جنوبی تامین‌کننده ۷۰ درصد امنیت انرژی و ۵۰ درصد خوراک پالایشگاه تولید بنزین در کشور به حساب می‌آید و  امضای این قرارداد به مثابه تولدی دوباره برای پارس جنوبی است.

جواد اوجی، در ادامه این مراسم بیان کرد: امروز هیچ طرحی مهمتر از فشارافزایی پارس‌جنوبی وجود ندارد و در این روز تاریخی ملی‌ترین و با ارزش‌ترین قرارداد کشور به امضا رسیده است. زمزمه انعقاد این قرارداد از سال ۲۰۱۷ مطرح شد اما از آن زمان تاکنون بلاتکلیف مانده بود. لذا در دولت سیزدهم پیگیری‌های آن انجام شد و اجرای فراساحلی پروژه در دستور کار قرار گرفت. 

اوجی افزود: در حال حاضر با کمک پیمانکاران داخلی چهار قرارداد به ارزش 20 میلیارد دلار به امضا رسیده است و بحث فشارافزایی ۲۸ سکو در دستور کار قرار گرفت که با یاری خدا سه تا چهار سال آینده، هاب‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. اجرای این پروژه امنیت انرژی کشور را تا ۷۰ سال آینده تامین خواهد کرد.

بالاترین میزان صادرات نفت در دولت سیزدهم رقم خورد
اوجی در ادامه به توسعه غرب کارون اشاره کرد و گفت: ما در غرب کارون ۹ میدان نفتی داریم که شش میدان آن مشترک است. با برنامه ریزی ۴۵۰ هزار بشکه نفت و روزانه ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان‌ها برداشت می‌شود، شایان ذکر است در نیمه اول ۴۰۳ فاز آزادگان جنوبی به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی در ادامه درباره تحریم‌ها نفتی غرب اذعان داشت: تحریم‌های غرب تاثیری بر رشد و توسعه ما نداشته و رشد اقتصادی گروه نفت به ۲۰ درصد رسیده و به این معنا است که تحریم ها تاثیری نداشته است و رشد تولید گاز نیز پنج درصد بوده درصورتی که رشد تولید گاز، در مابقی کشور ها ۲.۵ درصد برآورد می‌شود.

وزیر نفت همچنین به برخی اظهارات پیرامون ارائه تخفیف‌های نفتی ایران اشاره کرد و گفت: می‌خواستند صادرات نفت ایران را متوقف کنند، امروز به‌ هرجا بخواهیم می‌توانیم نفت صادر کنیم، آن هم با کمترین تخفیف‌ها؛ بالاترین میزان صادرات نفت را اکنون داریم و درآمدهای ارزی کشور مبین تحقق صادرات حداکثری نفت ایران است.


کد مطلب: 417313

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/417313/صادرات-نفت-ایران-اوج-بدون-تخفیف-قطب-انرژی-جهان-تبدیل-می-شود

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com