کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک پژوهش سینمایی منتشر شد

انعکاس ایران و جامعه‌ی ‌ایرانی در «آینه‌های کج‌ومعوج»

پروژه ایران , 30 ارديبهشت 1403 ساعت 10:00

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

کتاب حاضر بخشی از طرح فرزین وحدت، استاد ایرانی جامعه‌شناسی در امریکا، با موضوع «مدرنیته و نسبت آن با ایران، اسلام و جهان اسلام» است. کتاب «رویارویی فکری ایران با مدرنیت» و «اخلاق اسلامی و شبح مدرنیته» از دیگر آثار فرزین وحدت در این پروژه فکری به شمار می‌آیند.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، وحدت در مقدمه این کتاب می‌نویسید «هدف من در این کتاب، واکاوی و تحلیل آن دسته از تغییرات اجتماعی در ایران است که در نتیجۀ شکل‌گیری «سوژه» رخ داده‌اند. از دید وحدت، وقتی جامعه‌ای تحول و دگردیسی بنیادینی مانند فرایند شکل‌گیری سوژه را درک می‌کند و با جدیت تمام وارد جهان مدرن می‌شود، نهادها، روابط اجتماعی و فرهنگی‌اش نیز ناگزیر به‌تدریج تغییر می‌کنند. باتوجه به اوضاع و احوال سیاسی در ایران پژوهش میدانی درباره چنین وضوعی ممکن نبود. با اینهمه یکی از شیوه‌های مناسب برای بررسی جامعه، بررسی فیلم‌هایی است که در ان جامعه تهیه و اکران می‌شوند».

فیلم‌هایی که در این کتاب تحلیل شده‌اند بازنمایانندەی شرایط اجتماعی و سیاسی خود در دهه‌های اخیر ایران معاصرند. بسیاری از این فیلم‌ها عامه‌پسندند و بر عموم مخاطبان اثر گذاشته‌اند. موضوعاتی که نویسنده در فصول مختلف کتاب به بررسی آنها پرداخته  در فصل‌هایی با عنوان دین در سینمای پسا اسلام‌گرا، روابط جنسیتی در سینمای معاصر ایران، فرهنگ جوانان، طبقه اجتماعی، سینمای سیاسی، خود و دیگری، و نتیجه‌گیری، آمده‌اند.

Amazon.in: Farzin Vahdat: books, biography, latest update

فرزین وحدت جامعه‌شناسی است که در دانشگاه های تافتس، هاروارد و ییل و همچنین کالج واسار تدریس کرده است. او روی شرایط و مفاهیم مدرنیته و کاربرد آن در ایران، اسلام و جهان اسلام تمرکز دارد و از او کتاب‌های «مواجهه فکری ایران با مدرنیته» و «اخلاق اسلامی و شبح مدرنیته» با موضوع تحلیل عناصر اصلی تفکر مسلمانان معاصر در ارتباط با جهان مدرن پیش‌تر به چاپرسیده است. وحدت همچنین نویسنده مقالات متعددی است که برخی از آنها به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

کتاب حاضر با محوریت سینما و تغییرات اجتماعی در ایران در منطقه بوستون آمریکا به نگارش درآمده و توسط عسگر قهرمان‌پور به فارسی برگردانده شده است. نشر کرگدن این کتاب را در 204 صفحه رقعی و با قیمت 230 هزار تومان در بهار 1403 به چاپ رسانده و روانه بازار کردهاست.
 


کد مطلب: 421799

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/421799/انعکاس-ایران-جامعه-ی-ایرانی-آینه-های-کج-ومعوج

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com