به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، وحدت در مقدمه این کتاب مینویسید «هدف من در این کتاب، واکاوی و تحلیل آن دسته از تغییرات اجتماعی در ایران است که در نتیجۀ شکلگیری «سوژه» رخ دادهاند. از دید وحدت، وقتی جامعهای تحول و دگردیسی بنیادینی مانند فرایند شکلگیری سوژه را درک میکند و با جدیت تمام وارد جهان مدرن میشود، نهادها، روابط اجتماعی و فرهنگیاش نیز ناگزیر بهتدریج تغییر میکنند. باتوجه به اوضاع و احوال سیاسی در ایران پژوهش میدانی درباره چنین وضوعی ممکن نبود. با اینهمه یکی از شیوههای مناسب برای بررسی جامعه، بررسی فیلمهایی است که در ان جامعه تهیه و اکران میشوند».
فیلمهایی که در این کتاب تحلیل شدهاند بازنمایانندەی شرایط اجتماعی و سیاسی خود در دهههای اخیر ایران معاصرند. بسیاری از این فیلمها عامهپسندند و بر عموم مخاطبان اثر گذاشتهاند. موضوعاتی که نویسنده در فصول مختلف کتاب به بررسی آنها پرداخته در فصلهایی با عنوان دین در سینمای پسا اسلامگرا، روابط جنسیتی در سینمای معاصر ایران، فرهنگ جوانان، طبقه اجتماعی، سینمای سیاسی، خود و دیگری، و نتیجهگیری، آمدهاند.
فرزین وحدت جامعهشناسی است که در دانشگاه های تافتس، هاروارد و ییل و همچنین کالج واسار تدریس کرده است. او روی شرایط و مفاهیم مدرنیته و کاربرد آن در ایران، اسلام و جهان اسلام تمرکز دارد و از او کتابهای «مواجهه فکری ایران با مدرنیته» و «اخلاق اسلامی و شبح مدرنیته» با موضوع تحلیل عناصر اصلی تفکر مسلمانان معاصر در ارتباط با جهان مدرن پیشتر به چاپرسیده است. وحدت همچنین نویسنده مقالات متعددی است که برخی از آنها به زبانهای مختلف ترجمه شده است.
کتاب حاضر با محوریت سینما و تغییرات اجتماعی در ایران در منطقه بوستون آمریکا به نگارش درآمده و توسط عسگر قهرمانپور به فارسی برگردانده شده است. نشر کرگدن این کتاب را در 204 صفحه رقعی و با قیمت 230 هزار تومان در بهار 1403 به چاپ رسانده و روانه بازار کردهاست.