کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سعید جلیلی: اعضای احتمالی کابینه‌ام را الان معرفی نمی‌کنم /دولت سایه دکان و دستگاه نبود

خبرآنلاین , 24 خرداد 1403 ساعت 20:13

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:در ونزوئلا ایران را به نام تراکتور می‌شناسند چراکه توانستیم تراکتور زیادی به آنجا صادر کنیم.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در برنامه صف اول گفت: یکی از ویژگی‌های بنده این است که از پایین‌تر سطح وارد شدم. بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد روزنامه اطلاعات در مورد استخدام در وزارت امور خارجه آگهی منتشر کرد. ابتدا در آنجا کارشناس بودم، بعد معاون شدم، سپس مدیرکل و بعد هم دبیر شورای عالی امنیت ملی.

وی افزود: بنده از سال ۶۸ وارد وزارت امور خارجه شدم و ۱۸ سال بعد دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم.

جلیلی درباره موفقیت‌های خود تصریح کرد: تخصیص بهینه منابع قدرت رویکرد بسیار مهمی است. زمانی که بنده در بازرسی وزارت امور خارجه بودم بازرسی از همه سفارتخانه‌ها هزینه و زمان زیادی می‌برد، بنده در این دوره ۶ ساله که بازرس بودم فقط یک سفر رفتم و تلاش کردم، در این شرایط برخی منافع که جاذبه‌های کشورهای دیگر است را کنار بگذارم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در ونزوئلا ایران را به نام تراکتور می‌شناسند چراکه توانستیم تراکتور زیادی به آنجا صادر کنیم.

اهم اظهارات جلیلی را بخوانید؛

*امروز کشور ما با یک فرصت تاریخی روبرو است و فرصت‌های فراوان منطقه‌ای و حتی تمدنی را در برابر خود داریم و هنر رئیس جمهور این است که فرصت‌ها را بشناسد و برای آنها برنامه داشته باشد. برای این فرصت‌ها که در سال‌های قبل شناسایی کردیم، برنامه دارم.

*در این ۱۰-۱۱ سال گذشته فرصت‌ها را سایه‌به‌سایه دنبال کردیم و برای آنها برنامه داریم. شعار می‌تواند دو کلمه و جذاب باشد اما به همکارانم گفتم ما شعارمان را بر این مبنا اعلام می‌کنیم که تابلویی باشد برای چهار سال آینده که سرمشق کارمان باشد و مردم بتوانند قضاوت کنند که این شعار عملی شده است یا نه.

*نباید صرفاً از کلمات و لفاظی استفاده کرد.  یک جهان فرصت، یک ایران جهش شعار انتخاباتی من است. مهمترین فرصت ما توانمندی‌های آحاد جامعه ایران است. فرصت تاریخی ما نسل جوان باهوش و تحصیل کرده است که می‌تواند نقش آفرینی کند. 

* به نخست وزیر ژاپن که به دلیل عملی نشدن وعده کوتاه نکردن پای آمریکا از این کشور استعفا داده و نماینده مجلس شده بود، گفتم شما کشور ما را ببین، باید طبق برنامه‌ریزی کار را انجام داد.

*یکی از من پرسید از غیر از اعضای خود در ستاد استفاده خواهید کرد یا خیر، گفتم اگر امروز در کشور موفقیت‌های بزرگ داریم به دلیل این است که افراد خالصانه این کار  را انجام دادند. یکی از ایرادهای کشور این است که افراد می‌خواهند با ستاد رفتن و زنبیل گذاشتن مسئولیت‌ها برعهده بگیرند. بنده در آسان انتخابات افرادی را مشاهده کردم که به خوبی کار خود را انجام می‌دادند، امکان دارد این فرد عضو ستاد شما نباشد، اشکالی ندارد اما باید از او استفاده شود.

*بنده خاطرم است اولین بار که سخنرانی کردم در دولت روحانی در نماز جمعه بود و به یکی از شهرها در سیستان رفته بودم، در آنجا خانمی را دیدم که بسیار موفق بود و فرماندار بود و با اینکه دولت رقیب ما بود گفتم این کار بسیار مناسبی است و شاید همین گفته بنده باعث شد، جاهای دیگر از ظرفیت این خانم استفاده شود.

*در زمان حضورم در شورای عالی امنیت ملی، میان قوا اختلافاتی صورت گرفت ‌و به نوعی ظهور و بروز کرد تا جایی که مردم و رهبری ناراضی بودند.

*ما می‌توانستیم باهمه قوا ارتباط خوبی داشته باشیم. جلسات متعددی که در آنجا برگزار می‌شد شورای عالی امنیت ملی را به نوعی بدل به نقطه‌ای کرده بود که در آن هماهنگی‌ها بیشتر می‌شد و به همراهی سه قوا در درک مشترک از موضوعات ملی می‌رسید.

*یکی از کارهای بسیار مهم در آن مقطع، موضوع امنیت بود که ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و روانی دارد و نیازمند پای کار بودن همه نهادها و قواست و آن زمان در این مسیر موفقیت‌های بزرگی رقم خورد. در آن پنج تا شش سال با هماهنگی‌های صورت گرفته طوری عمل کردیم که دو طرف کشور ما هم در عراق و هم در افغانستان تهدیدات احتمالی برطرف شد.

*در جلسات ما شهید سلیمانی حاضر می‌شد. شرق و غرب کشور در آن دوره در اشغال آمریکا بود و در هر دو منطقه با هماهنگی لازم آمریکا نتیجه نگرفت. در حالی که نخست وزیر ژاپن بیان کرد بعد از ۷۰ سال نتوانسته بودند آمریکا را خارج کنند. وقتی فتنه داعش شکل گرفت حتی در داخل کشور برخی دچار تردید بودند. اینکه باید از حقوق ملت دفاع کنیم و استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای از حقوق ملت است و رئیس جمهور باید از آن حفاظت کند.

*ما وقتی عهده‌دار کار شدیم کسانی که پیش از ما بودند در خاطرات خود نوشته‌اند اجازه یک سانتریفیوژ را می‌خواستند ولی به آن‌ها نمی‌دادند اما در زمان ما این میزان به ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسید.

*رئیس‌جمهوری اگر از حقوق هسته‌ای دفاع کرده باید از حقوق معیشتی مردم هم دفاع کند و در آنجا نیز ایستادگی داشته باشد.

*دولت سایه دکان و دستگاه نبود بلکه فرصتی بود تا ظرفیت‌های همه ملت شناخته شود. هر دولتی که می‌خواهد موفق شود باید یک دولت سایه او را دنبال کند.

*اگر رئیس‌جمهور شوم از یک دولت سایه برای خود استقبال می‌کنم، من در دولت خودم این موضوع را دنبال می‌کنم که هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد.

*امروز اگر در کشور موفقیت‌های بزرگ می‌بینیم این را چه کسی ایجاد کرده است؟ افرادی هستند که خالصانه، متعهدانه و هوشمندانه و با کارآمدی تمام این وضعیت را ایجاد کرده است. یکی از تأکیداتم این است از مردم خواهش کردم این افراد را معرفی کنند. البته دولت هم باید سازوکاری برای این امر تعریف کند.

*در این سال ها تلاش کردیم درب دفتر خود را به روی اصلاح‌طلب یا اصولگرا باز نگاه داریم و با تعداد زیادی از این افراد ملاقات کردیم. در دولت قبلی هم اگر اقدام ارزشمندی رخ می‌داد به آن اشاره می‌کردیم.

*اعضای احتمالی کابینه خود الان معرفی نمی‌کنم ممکن است تک و توک افرادی باشند اما در کل کارنامه‌ای که در این هفت-هشت سال بیان کردم، نشان‌دهنده رویکرد من به افراد است و نشان می‌دهد رویکرد من برای استفاده از افراد در کابینه به چه سمتی خواهد بود.

*برنامه با اندیشکده نوشته نمی‌شود، کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید بر برنامه‌ای که می‌خواهد اجرا کند اشراف کامل داشته باشد و این نیازمند مطالعات قبلی است. تصمیم‌گیری صحیح و به موقع برای پیشرفت کشور مهم است تا جلوی اختلال‌ها در امور گرفته شود. اگر تأخیر در تصمیم‌گیری پیش آید می‌تواند کشور را زمین‌گیر کند.

*من رفاقت دیرینه با شهید رییسی داشتم. ما در همین ۳ سال گذشته که دولت در سایه را دنبال می‌کردیم با استقبال رییسی مواجه می‌شد واین رویکرد را می‌پذیرفت. یکی از کمک‌های به دولت دقیقا همین است که افرادی باشند صادقانه و نگاه تخصصی نقاط قوت را به دولت بگویند، جاهایی که باید تصحیح شود ‌و خطا است، کمک کنند، تصحیح شود. 

*در این ۳ سال گذشته بنده مکاتبات فراوان و جلسات متعدد دو نفره با رییسی داشتم، او همیشه از این‌موضوعات بسیار استقبال می‌کرد، یعنی عمده نامه‌های ما که به این ترتیب بود آقا به نظر ما اینجا این است این است، ایشان ظرف یکی دو روز می‌دید و با عبارات بسیار قوی ارجاع می‌داد و می‌گفت پیگیری شود و گاهی هم نامه می‌نوشت و تشکر می‌کرد، این بسیار ارزشمند است تا کسی که  اصلا این موارد نپذیرفت و قائل نباشد.


کد مطلب: 423234

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/423234/سعید-جلیلی-اعضای-احتمالی-کابینه-ام-الان-معرفی-نمی-کنم-دولت-سایه-دکان-دستگاه-نبود

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com