کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولین کتاب فیلمساز مشهور منتشر شد / دنیای سیاه کوئن‌ها بر صفحه‌ی کاغذ!

پروژه ایران , 30 خرداد 1403 ساعت 16:00

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

اتان یا ایتن کوئن، برادر کوچکتر فیلمسازان مشهور به «برادران کوئن» که نویسنده‌ی اغلب فیلمنامه‌های فیلمهای مشترکشان هم بوده، برای اولین‌بار جهان تماشایی داستان‌ فیلمهایش را در قالبی متفاوت به علاقه‌مندان ادبیات داستانی و دوستداران آثار سینمایی‌اش عرضه کرده است.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، ایتن کوئن به همراه برادرش جوئل کوئن که باهم به عنوان «برادران کوئن» شناخته می‌شوند، فیلمسازان آمریکایی برنده چهار جایزه اسکار هستند. برای بیش از بیست سال، این زوج فیلم‌های موفق متعددی را نوشته و کارگردانی کرده‌اند. ایتن در حقیقت از دیرباز دستی در نوشتن داشته و او درواقع نیمه‌ی نویسنده‌ی این «فیلمساز دوسر» است و می‌توان گفت موفقیت فیلمهای مشترک این دو برادر، تا حد زیادی مرهون نوشته‌های اوست و حالا با مجموعه داستان‌های کوتاه «دروازه‌های بهشت» این جهان تماشایی را روی کاغذ آورده است.
 
مردی میانسال همسرش را سر می‌برد، سپس با آرامش توضیح می‌دهد که چگونه زن، او را به سمت این کار سوق داده است... یک مافیوسو یا عضو دسته‌ی مافیای سیسیلی، با هیکل چاق و قد کوتوله‌اش، در خیابان‌های تروتمیز و درمیان آدم‌های خوش‌رفتار  مینیاپولیس به جنگ می رود... پسرکی یهودی با شگفتی ظهور و سقوط یک شورشی در مدرسه‌ی عبری را نظاره می‌کند  و غم و اندوه را در بطن خانواده‌ی خود می‌بیند... به دنیای ایتن کوئن خوش آمدید؛ نیمی از تیم فیلمسازی که تصویری رویایی، بی‌رحمانه و غوغایی از آمریکا را در آثار کلاسیکی مانند فاگو و بزرگ کردن آرزیونا به نمایش گذاشته است.
 
بیشتر بخوانید:
«گورهای گاوچران» منتشر شد / گواهی بر میراث ماندگار روبرتو بولانیو
تازه‌ترین رمان یوسا به فارسی منتشر شد / داستان زوال یک مرد و یک شهر!


اکنون ایتن کوئن آن چشم انداز سینمایی را در قالب چند داستان کوتاه با قوه‌ی تخیلی دقیق و تندوتیز، به صفحه‌ی چاپی کتاب آورده است. ایتن کوئن با آمیختن تمسخر و ترحم، شناعت و زشتی را اندوهناک می‌کند؛ او استعداد منحصربه‌فرد خود را برای روایتی مبتکرانه و خیره‌کننده، با کنایه‌هایی بی‌رحمانه، شخصیت‌هایی نامتعارف و دیالوگ‌هایی تندوتیز نشان می‌دهد و هر آنچه از چنین تخیلی بدیع انتظار می‌رود را ارائه می‌دهد.

کتاب اصلی حاوی 14 داستان کوتاه بود است که مترجم و ناشر فارسی از این میان ۹ قصه را برای انتشار انتخاب کرده‌اند یا شاید امکان انتشارشان را یافته‌اند. این فیلمساز برجسته، در مقام نویسنده نیز در هر یک از نه قصه‌ی سرراست و جذابش که پرند از کارآگاهان و گانگسترها و آدم‌های عاصی، چیزی برای غافل‌گیری در آستین دارد. او از خواننده نمی‌خواهد که خود را جای قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌هایش بگذارد، بلکه صرفاً او را به جهان تاریک و بی‌قانون و مصیبت‌زده‌اش مهمان می‌کند تا ضمن سرگرم کردنش، زندگی را از زاویه‌ی دید استثنایی خود نشانش دهد.
 


کتاب دروازه‌های بهشت به دلیل ترکیب دیالوگ‌های قوی، کمدی مؤثر، و دنیای داستانی تیره‌و سوژه‌های سیاه و اغلب خشونت‌باری که برگزیده (عناصری که کوئن در فیلم‌هایش به آن‌ها شهرت داشت) در زمان اولین انتشارش به زبان اصلی یعنی سال 1998 با واکنش مثبت منتقدان و خوانندگان آمریکایی مواجه شد. منتقد نیویورک تایمز درباره‌ی این اثر نوشت: «همه‌ی این قصه‌ها در جهان برادران کوئن اتفاق می‌افتند که جهانی موازی است، بسیار شبیه به جهان خود ما، منتها عجیب‌تر، خنده‌دارتر و با تدوینی بهتر!»
 
کتاب دروازه‌های بهشت را مصطفی احمدی به فارسی برگردانده و نشر چشمه به تازگی آن را در 161 صفحه‌ی رقعی و با قیمت 165 هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب کرده است.


کد مطلب: 423528

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/423528/اولین-کتاب-فیلمساز-مشهور-منتشر-دنیای-سیاه-کوئن-ها-صفحه-ی-کاغذ

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com