کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کتاب «پژوهش روایی در علوم تربیتی» منتشر شد

31 مرداد 1403 ساعت 14:11

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

«پژوهش روایی در علوم تربیتی» کتابی است برای همه‌ی معلمان، تسهیلگران، مدیران آموزشی مدارس، مشاوران، پژوهشگران و دیگرانی که با دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی درسی سرو کار دارند.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، «پژوهش روایی در علوم تربیتی» کتابی است برای همه‌ی معلمان، تسهیلگران، مدیران آموزشی مدارس، مشاوران، پژوهشگران و دیگرانی که با دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی درسی سرو کار دارند. کلندینین در این کتاب روشی نو برای برقراری ارتباطی اخلاق‌محور با دانش‌آموزان ارائه داده که زیربنای تمامی پژوهش‌های روایی است و به فعالان حوزه‌ی تعلیم و تربیت راه و روش علمی زندگی کردن «با قصه‌های دانش‌آموزان» را می‌آموزد.

▫️ پژوهش روایی به معنای بررسی زندگی انسان‌ها از دریچه‌ی روایت است و تجربه‌ی زیسته را منبع دانش و ادراکی ارزشمند می‌داند. این مفهوم در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و وارد حوزه‌های مختلف آکادمیک شده است. کتاب «پژوهش روایی در علوم تربیتی» از جدیدترین آثار این حوزه است که می‌کوشد نحوه‌ی‌ استفاده از این روش کیفی را در پژوهش‌های رشته‌ی علوم تربیتی و حوزه‌های مرتبط با آن توضیح دهد و با مثال‌های فراوان همه‌ی کسانی را که با دانش‌آموزان و خصوصاً تدوین برنامه‌درسی مناسب سرو کار دارند، متوجه اهمیت اخلاق ارتباطی کند.  آموزه‌های این کتاب حساسیت معلمان و سایر دست‌اندرکاران این حوزه را به خرده‌فرهنگ‌های مختلف افزایش می‌دهد تا هم با دانش‌آموزان ارتباط مؤثرتری برقرار کنند و هم در تدوین برنامه‌ی درسی، متناسب با فرهنگ خانوادگی، قومی، مذهبی و ... دانش‌آموزان به نتایج درخشان‌تری برسند.

▫️این کتاب به ما کمک می‌کند که قصه‌های زیستۀ‌ دانش‌آموزان را صرفاً به چشم داده‌هایی آماری نگاه نکنیم و در قالب‌های تنگِ نظری به تفسیر آن‌ها نپردازیم. بلکه با هشیاری نسبت به این نکته که معلم، دانش‌آموز و پژوهشگر در میانۀ‌ قصه‌های زندگی یکدیگر به هم می‌رسند و از هم جدا می‌شوند، با قصه‌های مشارکت‌کنندگانِ تحقیق‌مان و قصه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان زندگی کنیم تا به درک دقیقی از آن‌ها برسیم. اخلاق ارتباطی که فقط در رازداری و امانت‌داری نسبت به قصه‌های دیگران خلاصه نمی‌شود، ما را با مسئولیت‌هایی آشنا می‌کند که تا مدت‌ها پس از پایان پژوهش همراه‌مان می‌مانند و گاهی به «از نو گفتن» و «از نو زیستن» قصه‌های زندگی معلم، دانش‌آموز و پژوهشگر ختم می‌شود. 

▫️کلندینین علاوه بر توضیح مبانی فلسفی پژوهش روایی، تعریف دقیقی از روش‌شناسی این نوع پژوهش هم ارائه می‌دهد. ویژگی مهم کتاب او استفاده از چندین مطالعه‌ی موردی است که باعث شده این پژوهش از قاب نظری صرف فاصله بگیرد و کاملاً عمل‌گرایانه و کاربردی شود. 

▫️این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند مفهوم پژوهش روایی را به‌درستی درک کنند، با فرایند عملی انجام پژوهش روایی آشنا شوند، معیارها و محک‌های ارزیابی چنین پژوهش‌هایی را بهتر بشناسند، و دقیق‌تر و عمیق‌تر به وجوه اخلاقیِ پژوهش روایی بیندیشند. آشنایی با مفهوم «اخلاق ارتباطی» که از مبانی پژوهش روایی است مخاطبان این کتاب را به مهارتی مجهز می‌کند که برای همه‌ی کسانی که به هر شکل با قصه‌های زیسته‌ی‌ افراد سروکار دارند، ضروری و سودمند خواهد بود. 
 
🔹مخاطبان کتاب 
«پژوهش روایی در علوم تربیتی» راهنمایی است برای تمام معلمان، تسهیلگران، دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی درسی، پژوهشگران و علاقه‌مندان به روایت‌پژوهی، تفکر روایی و روش‌های روایی تحقیق. این کتاب هم برای دانش‌پژوهان، دانشجویان و اساتید مقاطع مختلف دانشگاهی قابل استفاده است و هم در تحقیقات غیردانشگاهیِ علوم تربیتی و علوم اجتماعی و تمامی حوزه‌های مرتبط با خودزندگی‌نامه‌نویسی و پژوهش روایی به کار می‌آید. 

 
🔹درباره‌‌ی نویسنده 
پروفسور دی. جین کلندینین استاد دانشگاه آلبرتای کانادا و پژوهشگر برجسته‌ی حوزه‌ی تعلیم‌ و تربیت است. او که از بنیان‌گذاران مفهوم پژوهش روایی محسوب می‌شود، کتاب‌‌ها و مقالات فراوانی درباره‌ی روش‌شناسی آن نوشته که جوایز علمی مهمی را از آنِ خود کرده‌اند. «ریشه‌های فلسفی پژوهش روایی»، «اخلاق ارتباطی در پژوهش روایی» و  «انجام پژوهش‌ روایی با کودکان و جوانان» از آثار او هستند. 
 
🔹درباره‌ی مترجم 
محمود مهرمحمدی پژوهشگر و استاد بازنشسته‌ی رشته‌ی تعلیم و تربیت در دانشگاه تربیت مدرس است. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی تکنولوژی صنعتی، کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی و دکتری برنامه‌ریزی درسی و آموزش است و کتاب‌ها و مقالات فراوانی تالیف و ترجمه کرده است، از جمله «جستارهای نظرورزانه در قلمرو تعلیم و تربیت»، «تربیت برای پرسیدن: درآمدی بر نظریه‌ی تربیتی پرسش‌محور» و «روش‌شناسی مطالعات برنامه‌ی درسی». 
 
📚اطلاعات کتاب 
▫️پژوهش روایی در علوم تربیتی 
▫️نویسنده: جین کلندینین 
▫️مترجم: محمود مهرمحمدی 
▫️تعداد صفحات: ۳۰۴ صفحه


کد مطلب: 426839

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/426839/کتاب-پژوهش-روایی-علوم-تربیتی-منتشر

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com