کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی از انفجار در معدن معدنجوی طبس

ايرنا , 1 مهر 1403 ساعت 8:44

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

«نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب (۳۱ شهریور) در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس، موجب انفجار شد.»


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، "زمانی"، سرپرست شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، درباره این حادثه گفته است که، تیم‌های امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

 
"مرتاضی"، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان طبس نیز اعلام کرده است که، این حادثه به‌علت انفجار گاز متان در بلوک ۳۰ شرکت معدنجو رخ داده است و به دلیل وجود حجم زیاد گاز، فعلا امکان حضور در داخل تونل معدن وجود ندارد.
 
"محمدعلی کاوسی"، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان‌جنوبی نیز، با اعلام اعزام چهار تیم امداد و نجات هلال‌احمر به محل حادثه، افزود: به‌دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان طبس مبنی‌بر وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ در این شهرستان، یک‌تیم امدادونجات از دیهوک، یک‌تیم از مسجدشکر و دو تیم نیز از طبس به محل حادثه اعزام شده‌اند.
 
در همین حال، مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی که در مسیر اعزام به محل حادثه طبس بوده، گفت: بر اساس اطلاعات رسیده، ۲۰ کارگر در معدن مشغول به کار بودند که تاکنون تنها جسد یک کارگر بیرون کشیده شده و از وضعیت دیگر کارگران اطلاعی در دست نیست.
 
آخوندی افزود: پس از اعلام این حادثه، تمامی گروه‌های امدادی اورژانس، علوم‌پزشکی، بخشداری، فرمانداری و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان به محل فراخوان شده‌اند.
 
وی گفت: همچنین با تمامی بیمارستان‌ها برای انتقال مصدومان احتمالی و همچنین با پزشکی قانونی برای انتقال اجساد احتمالی هماهنگی لازم به‌عمل آمده است.
 
 آخوندی گفت: همچنین یک‌دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.
 
وی اعلام کرد: به علت عمیق بودن محله حادثه و انفجار رخ‌داده، احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.
 
آخوندی افزود: معاون سیاسی - امنیتی استاندار خراسان‌جنوبی نیز به نمایندگی از استاندار در حال عزیمت به محل حادثه است.
 
محمد علی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، امروز یکشنبه ۱ مهر با اعلام این خبر گفت: تعداد فوتی‌های حادثه معدن طبس به ۱۹ نفر و مصدومین به ۱۷ نفر افزایش یافت.
 
آخوندی افزود: امدادرسانی در بلوک‌های بی و سی در حال انجام است. 
 
تاکنون ۱۲ دستگاه امبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو بالگرد اورژانس هوایی برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام شدند. 
 
آخوندی بیان کرد: برنامه‌ریزی می‌شود که از سایر نقاط اقدامات پشتیبانی صورت گیرد و در این زمینه با استان یزد هم هماهنگی لازم برای کمک تخصصی جهت انتقال مجروحان و متوفیان از داخل تونل‌های معدن طبس انجام شده است.
 
حادثه انفجار گاز متان در ۲ بلوک B و C حدود ساعت ۲۱ شب گذشته رخ داده که تعدادی از نیروها را دچار خفگی کرده است.
 
حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.
 
ناحیه پروده با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.


دستور ویژه پزشکیان برای رسیدگی به حادثه انفجار معدن معدنجوی

الیاس حضرتی در تماس تلفنی با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد.
 
حضرتی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: وزرای کار و صنعت، معدن، تجارت نیز با دستور رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال احمر، اورژانس و ... نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم بهرا در این خصوص صادر کرده است.
 
وی با بیان این‌که «رئیس جمهور محترم دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و همچنین خانواده جانباختگان صادر کرده است»، گفت: پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین از سوی دکتر پزشکیان تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز به طور قاطع برخورد شود.
 
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پایان با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه و مردم ایران گفت: لازم است تمامی امکانات در این خصوص مورد استفاده قرار بگیرد.
 
وی همچنین در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نیز نوشت:
 
«متاسفانه شب گذشته در حادثه ‎معدن طبس که به دلیل نشت گاز متان رخ داد، جمعی از کارگران زحمت‌کش جان خود را از دست دادند و تعدادی مصدوم شدند.
 
این ضایعه تلخ را به جامعه کارگری کشور و همه مردم ایران تسلیت می‌گوییم.»

اسامی مصدومان حادثه معدن طبس

۱- میثم معینی بستری در بخش icu
۲- هادی محمدنژاد، بستری در بخش داخلی
۳- مهدی علی زاده بستری در بخش icu
۴- حسین کرمی بستری در بخش داخلی
۵- حجت عصمتی بستری در بخش icu
۶- مجتبی حسین پور بخش داخلی
۷- حسن قلی نژاد بستری در بخش داخلی
۸- علیرضا کدهی بستری در بخش ccu
۹- امیر سلطانی بستری در بخش icu
۱۰- علی عباس زاده بستری در بخش داخلی
۱۱- ناصر آخوندی بستری در بخش ccu
۱۲- کاظم نخعی بستری در بخش icu
۱۳- هادی نوباغی تحت نظر در بخش اورژانس
۱۴- رمضانعلی دهقان نژاد تحت نظر در بخش اورژانس  

۲۲ کارگر همچنان گرفتارند/ اخرین خبر از وضعیت معدن زغال‌سنگ طبس

در حالی که معدن طبس به دلیل تصاعد آنی گاز متان دچار تراکم فراوان همین گاز در بلوک C است، گروه امداد در صدد این  هستند با ایجاد کانالی وارد این بلوک شده و کار امداد و نجات را انجام دهند.

در پی حادثه انفجار این معدن در ۲ بلوک B و C شرکت معدنجوی تعداد ۶۹ کارگر مشغول استخراج زغال‌سنگ بودند که درگیر حادثه دلخراش نشت گاز متان شدند.

 به گواه استاندار خراسان جنوبی تا به این لحظه بلوک B پاکسازی شده و ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم شناسایی شدند، اما در بلوک C تا تخلیه کامل گاز توسط متخصصان HSE، کارگران همچنان گرفتارند، تعداد کارگرانی که در این بلوک حبس شده اند به ۲۲نفر می‌رسد.

طبق گزارشات وزارت صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال سفر به شهرستان طبس برای رسیدگی به ابعاد حادثه هستند، همچنین شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان هم طی تماس های تلفنی جویای آخرین وضعیت این حادثه ناگوار و احوالات کارگران شدند.

به محبوسان بلوک C معدن طبس دسترسی پیدا نکردیم/ احتمال ادامه امداد و نجات تا شب

علی اکبر رحیمی فرماندار طبس بیان کرد: تیم امدادرسانی درحال حاضر به تونل سی راه پیدا کرده‌اند اما به محبوسان آن دست نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود، افزود: طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز ۲۲معدنچی در تونل، محبوس هستند.

فرماندار طبس اظهارکرد: تراکم گاز متان در بلوک سی بسیار زیاد است اما با جستجو در حال بررسی وضعیت مفقودین هستیم.

رحیمی خاطر نشان کرد: طبق اظهارات مقامات مسئول در صحنه حادثه، هنوز 22 معدن‌چی در تونل محبوس هستند.

۳ روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد

در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن خطّه، امام جمعه و استاندار خراسان جنوبی این ضایعه جانگداز را به مردم گرانقدر استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض کرده‌ و از روز دوشنبه دوم مهر ‌ماه، سه روز در استان خراسان جنوبی، عزای عمومی اعلام می‌شود .

حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه جمعی از کارگران در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، امدادرسانی توسط هشت تیم تخصصی پنج نفره در حال انجام است.

بر اساس آخرین آمار این حادثه ۳۲ فوتی و ۲۰ مصدوم داشته است.


کد مطلب: 428532

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/428532/گزارشی-انفجار-معدن-معدنجوی-طبس

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com