کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید ۹۰ درصد پنیر پیتزای کشور در خراسان رضوی

ايسنا , 2 مهر 1403 ساعت 14:22

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی قطب صنایع تبدیلی و غذایی است، به‌طوری‌ که ۹۰ درصد پنیر پیتزای کشور در این استان تولید می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، مجید رضایی فریمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان رضوی به‌عنوان قطب صنایع تبدیلی غذایی در کشور مطرح است، به‌طوری‌ که ۹۰ درصد پنیر پیتزای کشور در این استان تولید می‌شود، همچنین در زمینه تولید کمپوت و کنسرو، پیشتاز است، علاوه بر آن خراسان رضوی در تولید رب گوجه‌فرنگی هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت حرف برای گفتن دارد، در زمینه تولید خوراک دام و طیور و سردخانه و ... هم این استان در کشور سرآمد است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در این استان سالانه یک‌ میلیون و ۱۶۲ هزار تن تولید شیر داریم، حال‌آنکه ظرفیت کارخانه‌های آن ۲.۶ میلیون تن است، بدین ترتیب واحدهای لبنی خراسان رضوی با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد کار می‌کنند و ظرفیت واحدهای صنعتی ما بیش از شیر تولیدی است.

وی افزود: در زمینه خوراک دام نیز سالانه یک‌ میلیون و ۱۳۸ هزار تن خوراک دام تولید می‌کنیم که ظرفیت کارخانه‌های استان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است و این میزان ظرفیت، سه برابر بیشتر از تولید است، بنابراین آن‌ها می‌توانند این میزان خوراک دام را تولید کنند، ولی کشش و بازاری وجود ندارد.

رضایی گفت: اگر دولت بخواهد به سمتی برود که در حوزه خوراک دام صادرات داشته باشیم، ارز آزاد شود و کارخانه‌های خوراک دام، محصول خود را صادر کنند، فعالیت این واحدها توجیه دارد.

کارخانه‌های استان با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند

وی یادآور شد: در زمینه آرد هم وضعیت همین‌گونه است، به‌طوری‌که در خراسان رضوی ۳۴ کارخانه آرد فعالیت دارند که کل مصرف آن‌ها ۷۰۰ هزار تن است درحالی‌که ظرفیت این واحدها ۳ میلیون تن است و کارخانه‌های استان با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند. اگر بتوان گندم را وارد و از ظرفیت کارخانه‌های آرد استفاده کرد و اجازه صادرات این محصول را به کشورهای اطراف از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه داشته باشیم، اوضاع این واحدها بهتر می‌شود، اما ازآنجایی‌که به گندم یارانه داده می‌شود و اجازه صادرات نداریم؛ این کارخانه‌ها نمی‌توانند در زمینه صادرات دوم کار کنند و با واردات گندم و تبدیل آن به آرد و صادرات آن به کشورهای دیگر اقدام کنند، در حالی که زیرساخت‌ها آماده است.

رضایی از یارانه و تخصیص ارز ارزان به‌عنوان یک چاقوی دو لبه یادکرد و گفت: اگر این موارد برداشته شود کارخانجات با دست‌باز می‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه متقاضیان در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در عناوین صنایع باغی، دامی، زراعی، شیلات، خوراک دام و طیور، سردخانه و کود درخواست خود را به جهاد کشاورزی اعلام و در سامانه سماک بارگذاری می‌کنند، تا پایان سال ۱۴۰۲ سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۱۷۶۱ پروانه صادر و برای ۳۲ هزار و ۹۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ظرفیت این واحدها برای جذب مواد خام ۱۱ میلیون و ۳۰۷ هزار تن برای یک شیفت کار در نظر گرفته‌ شده است، اما ظرفیت واقعی این واحدها بسیار بیشتر است. برخی از این واحدها مثل واحدهای فرآوری و پوست‌کنی پسته و واحدهای تولید کمپوت و کنسرو در استان دو تا سه ماه در سال کار می‌کنند.


کد مطلب: 428633

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/428633/تولید-۹۰-درصد-پنیر-پیتزای-کشور-خراسان-رضوی

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com