کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات مداخله‌جویانه بلینکن و متهم کردن چین/ پکن واکنش نشان داد

ايسنا , 21 مهر 1403 ساعت 11:25

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

وزیر امور خارجه آمریکا فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی را «خطرناک و غیرقانونی» خوانده و مدعی شد واشنگتن به حفظ «آزادی دریانوردی» در این آب‌ها خواهد پرداخت.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی در نشست با مقامات اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در شهر «وینتیان» پایتخت لائوس، چین را به دست زدن به «اقداماتی به شکل فزاینده خطرناک و غیرقانونی» در دریای چین جنوبی، دریایی که در آن چند کشور شامل برخی اعضای آ.سه.آن ادعای سرزمینی دارند، متهم کرده و مدعی شد: «این اقدامات باعث مجروح شدن افراد، آسیب وارد شدن به کشورهای آ.سه.آن و نقض تعهدات به حل وفصل صلح‌آمیز مناقشات شده است.»

به نقل از ایسنا این صحبت‌های بلینکن سریعا توسط پکن محکوم شدند. چین در واکنش به این ادعاهای بلینکن تاکید کرد که حضور نظامی و مداخله ایالات متحده از خارج از منطقه در دریای چین جنوبی است که باعث بی‌ثباتی در آن شده است.

چین در برابر چند عضو آ.سه.آن شامل ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی ادعاهایی در دریای چین جنوبی دارند. این آب‌ها غنی از منابع نفت، گاز و شیلات بوده و یک‌سوم از تردد کشتی‌های تجاری جهان از دریای چین جنوبی انجام می‌شود. در ماه‌های گذشته چندین بار تقابل‌های خشونت‌آمیزی بین کشتی‌های چین با فیلیپین و ویتنام در این منطقه رخ داده است.

به گزارش «آسوشیتدپرس» بلینکن که در افتتاحیه اجلاس آمریکا-آ.سه.آن به جای «جو بایدن» سخنرانی کرد، ادعا کرد: «ما بسیار نگران فعالیت‌های به شکل فزاینده خطرناک و غیرقانونی چین در دریای چین جنوبی هستیم که باعث جراحت افراد، آسیب وارد شدن به کشتی‌های کشورهای عضو آ.سه.آن و نقض تعهدات به حل‌وفصل صلح‌آمیز مناقشات شده است. ایالات متحده به پشتیبانی از آزادی دریانوردی و آزادی پرواز در حوزه هند-اقیانوسیه ادامه خواهد داد.»

این در حالی است که آمریکا دست به استقرار کشتی‌های نیروی دریایی خود و جنگنده‌هایش در این منطقه در راستای تقابل با چین زده است.

آمریکا، عامل بی‌ثباتی است

در بحبوحه تحرکات مداخله‌جویانه واشنگتن، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد حضور نظامی آمریکا و کشورهای دیگری از خارج از منطقه منشا اصلی بی‌ثباتی در این آب‌هاست.

مائو نینگ بیان کرد: «این فعالیت‌های نظامی و استقرار هر چه بیشتر قوای نظامی توسط آمریکا و کشور دیگر بیرون از دریای چین جنوبی در این منطقه است که باعث دامن زدن به تقابل‌ها و ایجاد تنش و بزرگترین منشا بی‌ثباتی و آسیب وارد شدن به صلح و ثبات در دریای چین جنوبی بوده است.»

کشتی‌های نظامی فیلیپین و چین در سال جاری میلادی چند بار با یکدیگر در دریای چین جنوبی درگیری پیدا کردند.

«فردیناند مارکوس» رئیس‌جمهور فیلیپین در سخنرانی در اجلاس سران آ.سه.آن در لائوس مدعی شد: «فیلیپین همچنان در معرض اذیت و آزار و ارعاب از بابت اقدامات چین قرار دارد و این اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی هستند.»

او درخواست کرد مذاکرات آ.سه.آن-چین بر سر یک اساسنامه رفتاری در دریای چین جنوبی با فوریت بیشتری اجرا شود.

جانبداری از تایوان

بلینکن هم در ادامه تنش‌آفرینی دولت آمریکا، در سخنرانی خود اظهار کرد: «آمریکا همچنین متعهد به کمک به محافظت از ثبات در سراسر تنگه تایوان است.»

آمریکا در سال‌های اخیر پشتیبانی‌های خود از تایوان را از جمله با اعلام کمک‌های نظامی جدید ماه گذشته میلادی، در راستای مقابله با پکن شدت بخشیده است. این سیاست ایالات متحده نیز با اعتراض و واکنش‌های شدید چین که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، مواجه شده است.

بلینکن از سوی دیگر در «اجلاس شرق آسیا» متشکل از ۱۸ کشور نیز شرکت کرد؛‌ اجلاسی که در آن نخست‌وزیر چین و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و رهبران ژاپن، کره‌جنوبی، هند، استرالیا و نیوزیلند نیز شرکت کردند. بلینکن عنوان کرد مذاکرات اجلاس آ.سه.آن سکویی برای رسیدگی به مسائل دیگر شامل جنگ داخلی در میانمار، «رفتار بی‌ثبات‌کننده کره‌شمالی» و جنگ اوکراین است.

تنش‌ها در غرب‌ آسیا

در این اجلاس سران کشورهای مسلمان شامل مالزی و اندونزی در واکنش به تداوم عملیات‌های رژیم صیهونیستی در غزه خواستار آتش‌بس فوری در این باریکه شدند.

بلینکن اما از رژیم صهیونیستی و حملاتش به لبنان دفاع کرده و ادعا کرد واشنگتن در تلاش برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ است. او همچنین گفت محافظت از غیرنظامیان در ضمن حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه مهم است و میزان کمک‌های ارسالی به شمال غزه و مناطق دیگر کافی نیست.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که نشست جداگانه‌ای با رهبران آ.سه.آن داشت، خواستار یک راه‌حل سیاسی فوری برای درگیری‌ها در غرب آسیا شد.

وی گفت: «میزان مرگ و میر و ویرانی در غزه با هیچ وضعیت دیگری که من دیده‌ام، قابل مقایسه نیست.» وی همچنین حملات اخیر رژیم صهیونیستی به صلحبانان سازمان ملل  در جنوب لبنان را که باعث مجروح شدن ۲ صلحبان اندونزیایی شد، محکوم کرد و گفت: «همه طرف‌های درگیری باید از صلحبان‌ها محافظت کنند.»

گوترش همچنین از بابت تشدید بحران در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آ.سه.آن خواست تا با فرستاده ویژه سازمان ملل در راستای دستیابی به پیشرفت همکاری کند. وی گفت یک‌سوم جمعیت میانمار نیاز مبرمی به کمک‌های بشردوستانه دارند و تقریبا ۳.۵ میلیون نفر در میانمار در نتیجه جنگ داخلی که در پی سرنگونی دولت منتخب توسط ارتش در سال ۲۰۲۱ تشدید شد، آواره شده‌اند.


کد مطلب: 429580

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/news/429580/اظهارات-مداخله-جویانه-بلینکن-متهم-کردن-چین-پکن-واکنش-نشان

پروژه ایرانی
  https://www.theiranproject.com