علی فروتن، مجری برنامههای کودک که کارگردانی برنامه «فی تی لند» را عهدهدار است تاکید دارد برخی آثار نمایشی که اکنون در حال پخش از پلتفرمها هستند متاسفانه باج دادن را به کودکانی که در خانوادههایشان مشکل دارند یاد میدهد و این درست نیست. فروتن میگوید: ساترا باید پلتفرمها را ترغیب کند تا آثار کودک سالم و مناسب بسازند و خوراک خوب به این قشر بدهند.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، علی فروتن، کارگردان «فی تی لند» و یکی از عموهای فیتیلهای در گفتوگویی درباره ساخت برنامه جدید «فی تی لند» که از شبکه نمایش خانگی عرضه میشود به ذکر نکاتی پرداخت.
چالشهایی که با ساترا داشتید
او ابتدا درباره اینکه برای تهیه برنامه «فی تی لند» چه رایزنیها و مذاکراتی با ساترا داشتید؟ خاطرنشان کرد: هماهنگی خیلی خوبی از طرف سکوی دیجیتون با ساترا شکل گرفته بود که همه مسائل بین دو طرف برای دریافت مجوز به خوبی پیش رفت و خود من به شخصه خیلی در جریان صحبتها و جلساتی که برگزار میشد، نبودم. عموما ما هنریها زود میرنجیم و اتفاقا دوستان سکو نمیخواستند برای برنامهای که میساختیم در شرایط نامطلوبی قرار بگیریم و احیانا تاثیری منفی هم در ادامه پروژه بگذارد. این بود که خودشان همه جلسات را با ساترا برگزار میکردند و میگفتند موردی باشد به من هم میگویند و موردی هم چندان پیش نیامد. در کل همه اتفاقات به خوبی و با تعامل پیش میرفت و ساترا بیشتر نگاه حمایتی داشت.
فروتن سپس به نکاتی که با او در مقام کارگردان مطرح میشد اشاره کرد و توضیح داد: هیچکدام موردی که یک مساله مهم باشد، نبود. نکاتی بود که به راحتی حل میشد و با یک جابهجایی یا تدوین مجدد درست میشد.
وی در پی همین صحبتش به این پرسش که وارد چالش با ساترا نشدید؟ پاسخ داد: به نظرم دوستان در ساترا واقعا حمایت میکنند. تلاششان این بود که مجموعه «فی تی لند» خوب دیده شود. هنرمند هم اذیت نشود و مشکلی پیش نیاید بلکه اگر مساله ای هم هست به راحتی حل شود.
عموما ما هنریها زود میرنجیم
این کارگردان در پاسخ به اینکه به عنوان هنرمند و برنامهسازی که سالهاست برای کودک و نوجوان کار میکنید چقدر فکر میکنید لازم است این تفکیک کار کودک یا نوجوان با کار بزرگسال برای پدر و مادرها اهمیت یابد و آنها کمتر اجازه دهند فرزندانشان آثاری را که برای بزرگسالان نمایش داده میشود ببینند؟ اظهار کرد: این یک معضل اجتماعی است و اتفاقا پدرها و مادرها باید آن را مدیریت کنند. دوست دارم اینجا به برخی آثار دوستان که کارهای موفقی هم بودهاند اشاره کنم. کاری مثل سریال «افعی تهران» با فیلمنامهای از پیمان معادی بی نهایت کاری زیبا و قوی است. یا سریال «در انتهای شب» یک درام کاملا روانشناسانه و عالی بود که از بازیها تا محتوا همه چیز خوب بود. این سریالها کاراکترهای کودک هم دارند اما این آثار درباره کودک هستند نه برای کودک و به واسطه نبودن خوراک برای خانواده، آنها این سریالها را با فرزندانشان میبینند. به نظرم این سریالها که کاملا هم رویکرد روانشناسانه دارند و سازندگانشان نگاه بسیار حیرتانگیزی در ساخت داشتهاند، برای کودکان و نوجوانان مناسب نیستند و فقط پدر و مادرها باید این آثار را ببینند. باید حواسشان باشد قصه این سریالها برای فرزندان نیست درباره بچههاست. این مجموعهها درباره معضلاتی مثل طلاق است که بسیار هم اهمیت دارد.
فروتن در تکمیل صحبتش تاکید کرد: در همین مجموعهها هم میبینیم که کودکان در چنین خانوادههایی مشکلاتی هم دارند مثلا پرخاشگر هستند یا ... این معضلات را پدر و مادر به عنوان مخاطب باید ببیند و فکر کند که چه رویکردی داشته باشد که فرزندش دچار این مشکلات نشود نه اینکه فرزندش هم اینها را ببیند. آن وقت فکر میکند اگر پدر و مادرش جدا شدهاند مثلا باید یکی را انتخاب کند یا بگوید آیفون ۱۴ بخر و باجگیری را یاد بگیرد. اینها واقعیت زندگی روزمره ماست اما دلیل نمیشود که کودک این بحرانها را ببیند. جایی مثل دیجیتون سعی دارد خوراک تخصصی برای کودک و نوجوان تولید کند و این خیلی مهم است.
ساترا پلتفرمها را در ساخت آثار کودک ترغیب کند
این مجری قدیمی برنامههای کودک همچنین درباره اینکه چقدر نیاز است تا پلتفرمهای تخصصی فعالیت کنند یا کارهای اختصاصی برای بچهها بیشتر معرفی شود؟ توضیح داد: یک مساله در زمینه کار کودک وجود دارد که تبلیغ درباره چنین آثاری است و یا معرفی این تولیدات است. سوالم این است که آیا کار کودک این اندازه برو و بیا دارد تا ارگانها بخواهند حمایت کنند؟ مثلا شهرداری باید بگوید من ۵۰ بیلبورد در میان بیلبوردهای تبلیغاتیام فقط برای بچهها کنار میگذارم. چطور هنوز پفک و محتوای خوراکی مضر را تبلیغ میکنند. بیلبوردهایی را هم بدون در نظر گرفتن هزینه مادری برای تئاتر و سینما و سریالهای کودکان اختصاص دهند.
او در بخشی دیگر از صحبتهایش در واکنش به اینکه چه چالشی هم صنفان شما دارند و ساترا چگونه میتواند در این زمینه کمک کند؟ خاطرنشان کرد: جای خالی برنامههای کودک در شبکه نمایش خانگی محسوس است. به اعتقاد من در ساترا افراد صاحب نفوذی حضور دارند و خواهشم این است از این نفوذ برای کودکان استفاده کنند. ساترا باید به یک پلتفرم مثلا بگوید اگر در سال دو سریال کودک نساختی دیگر مجوز نداری. پلتفرم هم به نوعی ترغیب شود کار کودک بسازد.
علی فروتن در پایان گفت: من مسالهام خودم نیستم بلکه تولید کار کودک است. به این ترتیب هم برای کودکان آثار متنوعی تولید میشود و هم دوستان و همکاران و هم صنفهای من کار میکنند. تولید آثار با مخاطب کودک و نوجوان مهم است. پلتفرمها باید بخشی از تولیدات خود را به کودکان اختصاص دهند. از طرف دیگر ساترا میتواند از آثار کودک در پلتفرمها حمایت کند و از تلویزیون بخواهد این آثار را تبلیغ کند این هم میتواند اتفاق خوبی برای آثار مرتبط با کودک باشد.
به گزارش ایسنا، «فی تی لند» با عموهای فیتیلهای مجموعه برنامهای است که مدتی قبل برای پخش از سکوی دیجیتون درخواست مجوز خود را در درگاه ملی صدور مجوزها ثبت کرده بود و اکنون فصل نخست این برنامه با کارگردانی علی فروتن بر روی سکوی دیجیتون عرضه شده است.
«فی تی لند» نسخه جدیدی از برنامه فیتیله جمعه تعطیله در بستر نمایش خانگی است با حضور علی فروتن و حمید گلی.
گفتوگو با علی فروتن در نشریه «کد» ساترا منتشر شده است.