کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رویارویی اردوغان و مخالفان، این بار در انتخابات شنبه شهرداری‌های ترکیه

10 فروردين 1403 ساعت 15:13

گزارشگر : فاطمه کریمخان

شنبه انتخابات شهرداری‌های ترکیه است که بخصوص در استانبول، آنکارا و انتالیا از همه مهم‌تر است. با این که پایتخت اداری آنکارا ست ولی مهم‌ترین انتخابات شهرداری‌های ترکیه، انتخابات استانبول است.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، فاطمه کریمخان، روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: کلید ترکیه در استانبول است و این که کدام حزب برنده انتخابات استانبول باشد در سپهر سیاسی ترکیه بسیار مهم است. در حال حاضر استانبول در اختیار شهرداری ست که حاصل تلاش و اتحاد شش حزب مخالف عدالت و توسعه، حزب اردوغان، در انتخابات 2019 است. اکرم امام‌اقلو شهردار فعلی استانبول کاندیدا است و در طرف مقابل حزب اردوغان مرات کروم را مطرح کرده که وزیر قبلی محیط زیست در دولت اردوغان بوده.

انتخابات استانبول نبرد لفظی جدی به همراه دارد، امام‌اقلو در یک سخنرانی در جمع هوادارانش گفته پارسال، ( با پیروزی شکننده و نفس گیر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری)، ما، مخالفان اردوغان، یک فصل را در تاریخ ترکیه پایان دادیم، بیاید امسال عدالت و توسعه را به تاریخ بسپاریم، از آن طرف اردوغان که خودش بچه‌ی پایین شهر استانبول است و سیاست ورزی را از شهرداری استانبول شروع کرده، در گردهم‌آیی طرفدارانش گفته بیایید شهر را پس بگیریم.

پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول برای سیاست ترکیه بسیار مهم است، یکی از دلایلی که اردغان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به زحمت افتاد، باختن انتخابات شهرداری استانبول در سال 2019 بود، برنده‌ی انتخابات امساال شهرداری استانبول چه امام‌اقلو باشد چه کروم، احتمالا کاندیدای انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال 2028 هم خواهد بود که به اهمیت انتخابات اضافه می‌کند.

اردوغان پشتش به برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری گذشته گرم است، مخالفان هم با اتکا به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری قبلی اردوغان را به زحمت انداخته‌اند امیدوارند که شهرداری در دست امام‌اقلو باقی بماند. اما کار به این راحتی نیست. استراتژی تبلیغاتی کروم، تمرکز روی مقاوم سازی استانبول 16 میلیونی است که با خطر ویرانی در صورت وقوع زلزله مواجه است. از آن طرف امام‌اقلو از یک ائتلاف سیاسی شکست خورده می‌اید و در پنج سال گذشته مشغول شهرداری بوده و کارنامه‌اش برای مردم قابل لمس است.

اردوغان چند هفته پیش در آغاز رقابت‌های انتخاباتی شهرداری‌ها گفته این آخرین انتخابات اوست، طبق قانون اساسی فعلی ترکیه، افراد بالای 70 سال نمی‌توانند برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند و اردوغان امسال 70 ساله شده در نتیجه عده‌ای حدس می‌زنند که کروم کاندیدای انتخابات بعدی ریاست جمهوری ترکیه از طرف حزب عدالت و توسعه باشد. اما احتمال دیگر این است که اردوغان مساله سن و آخرین انتخابات را به عنوان یک استراتژِی انتخاباتی مطرح کرده باشد، چون فکر کردن به کسی که بتواند جای اردوغان را در سیاست ترکیه بگیرد کار سختی ست و امکان تغییر قانون اساسی و هماهنگ کردن آن با اردوغان همچنان وجود دارد!


کد مطلب: 418497

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/note/418497/رویارویی-اردوغان-مخالفان-این-بار-انتخابات-شنبه-شهرداری-های-ترکیه

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com