بسیاری از سننی که در ابیانه وجود دارند ریشه در اعتقادهای ایران باستان دارد که در طول تاریخ حفظ شده است مانند چشمه که وجود چنار هزار ساله آتش گرفته با پاجوشهایش نشان از معبد مهرو یا هینزا نشان از معبد ناهید دارد.
فلسفه عبور نخل از کوهستان
31 تير 1403 ساعت 21:26
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
بسیاری از سننی که در ابیانه وجود دارند ریشه در اعتقادهای ایران باستان دارد که در طول تاریخ حفظ شده است مانند چشمه که وجود چنار هزار ساله آتش گرفته با پاجوشهایش نشان از معبد مهرو یا هینزا نشان از معبد ناهید دارد.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، علی اکبر ارشدی ابیانه در یادداشتی نوشت: اقای دکتر قریشی اسطوره پژوه معتقد است:
"سبب آنکه نخل را در ابیانه به بالای کوه حمل می کنند این است که کوه جایگاه الوهیت و رمز اعتلا و کمال است".
نیروهای زندگی بخش همچون نور و آب و روشنایی و گرما همه از کوه سرچشمه می گیرند، خورشید از پشت کوه طلوع میکند، چشمهها و رودها از کوه سرچشمه میگیرند، عابدان و زهاد در بالای کوه زندگی میکنند، هماینک بسیاری از عبادتگاهها، زیارتگاهها و خانقاهها بالای کوه قرار دارند، و مهمتر از همه قهرمانان از کوه پایین میآیند مثل فریدون و از دیگر سو مهمترین پناهگاه و نخستین مأمن انسان کوه بوده و آدمیان در کوهها و درون شکافها و غارهای آن زندگی میکردهاند.
در حقیقت بردن نخل به بالای کوه رمز اتصال و وحدت انسان با اصل آفرینش است. یهوه در کوه طور از میان درختی با موسی سخن گفت. در غار حرا بر حضرت محمد (ص) وحی نازل گردید.
در وندیداد نیز آمده است که اهورامزدا در بالای کوه با زردشت مکالمه کرده است.
هرودت در مورد عبادتگاه پارسیان در دوران هخامنشی مینویسد: عبادت نه در عبادتگاههای بزرگ، بلکه در فضای باز به روی کوهها انجام میگرفت، پارسیان به روی بلندترین قله کوهها میروند و برای زئوس (اهورامزدا) قربانی میکنند؛ آنان همچنین در کوه برای خورشید و ماه و زمین و آتش و آب و باد قربانی میکنند.
«طاقبستان» مجموعهای ارزشمندی است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است.
در ویونا، کرد به کوه میرود ودر قلعه شکاکی افسانه وجود دارد و در قلعه ترشک در اطراف کاشان من با ۱۰ساعت کوهنوردی آثار ارزشمندی از سنگ نوشته های دوره ساسانیان را دیدهام. اگر در فضای مجازی کامنتهای زیادی در ارتباط با این موضوع میبینیم به دلیل اهمیت ابیانه است و اگر این اتفاق در جای دیگری میافتاد به هیچ عنوان چنین انعکاس خبری نداشت.
جالب آنکه اگر در اینستاگرام گشتی بزنید اکثر این کامنتها توسط جوانان و به صورت نگاه تحقیرآمیز به این موضوع است و دلیل آن این است که اکثر اینها هیچ اطلاعی ندارند که این یک حرکت نمادین و نشأت گرفته از فرهنگ ایران باستان است.
اینها نمیدانند که به دلیل حفظ این فرهنگ بسیاری از تاریخنویسان اروپایی از زمان صفویه برای تحقیق به ابیانه آمدهاند.
کار جوانان ابیانه که با این زحمت این سنت باقیمانده از زمان گذشته را حفظ میکنند بسیار ارزشمند است و همه کسانی که آشنا به فضای مجازی میباشند، باید بسیج شده و کامنتهایی در ارتباط با فلسفه به کوه بردن نخل بیان کنند و این جوانان کامنتنویس را آگاه نمایند که این یک سنت باقیمانده از ایران باستان در اعتقاد به اهمیت کوه میباشد و فلسفه خرافاتی ندارد.
کد مطلب: 425237