کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پروژه ایران، از نامه FATF به ایران گزارش میدهد:

ایران همچنان در لیست سیاه FATF است؟

پروژه ایران , 2 بهمن 1402 ساعت 13:39

با ترجمه دقیق نامه گروه ویژه اقدامات مالی به نظر میرسد، تا زمانی که ایران دو کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم را امضا نکرده، از لیست سیاه خارج نمی‌شود.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، ماه گذشته بود که وزیر اقتصاد و دارایی طی نامه­‌ای اعتراضی به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، خواستار آن شد تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه هفت و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود. تحلیلگران بسیاری بر این باورند که این نامه می­تواند نشانی از تمایل ایران برای خروج از لیست سیاه FATF باشد. مشکلی که به گمان اکثر کارشناسان حتی اگر سایه تحریم‌­ها نیز از سر ایران برداشته می‌شد باز هم امکان برقراری مبادلات مالی و تجاری بدون آن میسر نبود.

هرچند پذیرش FATF که بسیاری از کشورها به آن پایبند هستند باعث ایجاد اعتماد متقابل و دو طرفه بین کشورها می­شود، ولی برقراری روابط تجاری و بانکی و اقتصادی در جهان کنونی بدون پایبندی به این قوانین فقط جریان بی‌اعتمادی در عرصه بین المللی را افزایش می دهد. به عبارتی گام برداشتن در این مسیر هرچند به شکل صوری در مراحل نخست مثبت تلقی می‌شود، اما قطعاً در صورتی که به شکل عملی به آن نپردازیم باز هم باعث می‌شود که مشکلات به قوت خود پابرجا بماند.


رفتار گروه ویژه اقدامات مالی سیاسی است
اما پس از نامه اعتراضی ایران به FATF، وزیر اقتصاد خبر از پذیرش اعتراض حقوقی ایران از طرف FATF داده و اعلام کرده است که این نهاد، طی ایمیلی به تمام کشورهای عضو خود اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران از ذیل بند ۷ گروه ویژه اقدام مالی خارج شده است، اما رفتار سیاسی و غیرفنی گروه ویژه اقدام مالی FATF  درباره ایران همچنان باقی است.

خاندوزی تصریح کرد: به دنبال نامه اعتراضی ایران و موافقت FATF با درخواست ایران برای رفع برخی محدودیت‌های مالی، ایران از ذیل توصیه شماره ۷ خارج شد و این امر به همه کشورها ایمیل و ارسال شده است. گروه ویژه دو دسته اقدام علیه ایران انجام داده است، یکی قرار دادن ایران در لیست سیاه بود که کاملا ظالمانه و سیاسی بوده و همچنان ادامه دارد. اقدام دوم هم متکی بر قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران بود که در قالب توصیه‌های موسوم به بند ۷ انجام و به کشورهای عضو درباره اموال و دارایی‌های ایران توصیه‌هایی می‌شد.

خاندوزی گفته است که با این اقدام، ریسک مراودات تجاری با ایران کاهش خواهد یافت و در تعاملات بین‌المللی به نفع ایران خواهد شد.

ایران همچنان در لیست قرار دارد
اما، درحالی این نامه منتشر شده است که به نظر بسیاری از کارشناسان خبر حذف ایران از توصیه شماره هفت کارگروه ویژه اقدامات مالی گمراه­‌کننده است و ایران همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارد. این نامه اعلام کرده است که تا وقتی ایران دو دو کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم را امضا نکرده، حتی توقف موقت اقدامات مقابله‌­ای رابررسی نمی­کند.

در همین زمینه صباح زنگنه کارشناس اقتصادی در گفت­وگو با پروژه ایران گفت: ترجمه نامه FATF هرچند روشن نسیت ولی پاسخی است امیدوار کننده.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عملن کشور ما تمام مقررات و دستورعمل­‌های FATF را اجرا می­کند ولی در ظاهر وانمود به چیز دیگری می­کند، به عبارتی خودشو بیار ولی اسمش را نیار.

زنگنه با تاکید بر این که اقدام FATF در قرار دادن ایران در لیست سیاه، سیاسی بود، تصریح کرد: اما در ایران شواهد این­طور به نظر می­رسد که مجمع تشخیص مصلت نظام همسو با نظر مثبت دولت در حرکت است و این احتمال می­رود ایران به زودی و به طور رسمی FATF را بپذیرد.

وی با بیان این که همه مردم و فعالان اقتصادی تحت تاثیرقرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF هستند، خاطرنشان کرد: وقتی شاهد پایبندی ایران به مقررات گروه ویژه اقدامات مالی هستیم چرا از آن استفاده نکنیم؟ بدیهی است ایران گام به گام به سمت پذیرش FATF در حرکت است و بهتر است هرچه زورتر گشایش­‌هایی صورت گیرد.


کد مطلب: 412873

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/report/412873/ایران-همچنان-لیست-سیاه-fatf

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com