کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تخریب شبانه سقاخانه عصر صفوی به دستور شهرداری اصفهان

11 بهمن 1402 ساعت 13:11

گزارشگر : تحریریه پروژه ایران

شهرداری اصفهان برای بار دیگر، بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی و داشتن مجوز، دست به تخریب یک بنای تاریخی زد. سقاخانه‌‌ مربوط به عصر صفوی که در کوچه یخچال محله قدیمی قبله‌دعا واقع بود، روز جمعه توسط شهرداری منطقه ۱ اصفهان تخریب شد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، شهرداری اصفهان برای  بار دیگر، بدون هماهنگی با میراث‌فرهنگی و داشتن مجوز، دست به تخریب یک بنای تاریخی زد. سقاخانه‌‌ مربوط به عصر صفوی که در کوچه یخچال محله قدیمی قبله‌دعا واقع بود، روز جمعه توسط شهرداری منطقه ۱ اصفهان تخریب شد.

شنیده‌های خبرنگار فراز حاکی از این است که سه روز قبل از این اتفاق، اداره اوقاف  اصفهان با ارسال نامه‌ای به شهرداری، ذکر کرده بود که این سقاخانه تخریب نشود. این تخریب در حالی بود که حتی میراث‌فرهنگی اصفهان قبلا به شهرداری اعلام کرده بود که نباید به آن دست زده شود.

بعد از تخریب این بنای تاریخی و با در جریان قرار گرفتن اداره میراث‌فرهنگی، مسئولین میراث روز شنبه ۷ بهمن به محل رفته و مورد بررسی پژوهشگر میراث قرار گرفت. بعد از بررسی‌ها گفته شد در این منطقه شواهدی از بافت و آثار تاریخی دیده می‌شود و این آوار تخریب شده باید دوباره بررسی شود. 
 
در حالی که میراث‌فرهنگی باز هم برای ادامه کار شهرداری مجوزی نداد، اما با این‌ وجود، شهرداری مجدد بدون توجه به میراث‌فرهنگی، روز دوشنبه ۹ بهمن، نصف آوار سقاخانه را جمع‌آوری کرده و باقی آن‌  را صبح امروز جابه‌جا کردند. 

چندین سال این بنا به سقاخانه شناخته شده و تنها ثبت ملکی شده بود نه ثبت ملی. بعد از تخریب با بررسی باستان‌شناسان در کنار این بنا، یک مقبره و دو سنگ قبر، یک سنگ کامل و یک سنگ شکسته  پیدا شد. تاریخی که روی سنگ قبر کامل مشاهده شد، «۱۱۰۴ ه.ق» متعلق به چیزی حدود ۳۴۰ سال  پیش بوده است که نشان از دوره صفویه می‌دهد. هنوز قدمت دقیق این سقاخانه مشخص نیست. اما طبق شواهد و بررسی باستان‌شناسان و فعالان تاریخی، احتمال این‌که این بنا متعلق به دوره صفویه باشد، وجود دارد.

با توجه به وضعیت بنا، قبر قدیمی و مشاهده‌ی صفت آقا بر روی سنگ قبر، احتمال داده می‌شود این قبرها، برای اشخاصی که در جایگاه اجتماعی خاصی قرار داشته‌اند، بوده است.  در گذشته صفت آقا، برای افرادی  به‌کار برده می‌شد که به جایگاه اجتماعی خاصی رسیده بودند. اشخاص معروف یک سقاخانه می‌ساختند و وصیت می‌کردند که بعد از مرگ‌شان در کنار آن سقاخانه دفن شود. با این وجود کارشناسان احتمال می‌دهند که یکی از این قبرها متعلق به بانی سقاخانه باشد. 

۷ نفر از فعالان حوزه میراث، پیگیر این ماجرا و تخریب بدون مجوز شهرداری منطقه ۱ اصفهان هستند. بنا به گفته‌ی یک فعال بناهای تاریخی، قرار بر این بود که امروز صورت‌جلسه‌ای بین میراث‌فرهنگی و شهرداری تشکیل شود که شهرداری بیش‌تر از این نتواند به این بافت تاریخی آسیب بزند تا این محل مورد بررسی دقیق‌تر باستان‌شناسان و میراث‌فرهنگی قرار بگیرد.


کد مطلب: 413913

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/report/413913/تخریب-شبانه-سقاخانه-عصر-صفوی-دستور-شهرداری-اصفهان

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com