کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه پروژه ایران به متقاضیان مسکن:

خریداران خانه تا دیر نشده اقدام کنند

پروژه ایران , 14 بهمن 1402 ساعت 19:03

بازار مسکن که مدت‌هاست دچار رکود و خواب سنگین شده، به دلیل نوسانات قیمت دلار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی درحال گران‌تر شدن است، پس بهترین زمان برای خرید خانه دو ماه پایانی سال است.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، یکی از مشكلاتي كه تقريبا تمامي سرمايه‌گذاران بازار مسكن با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، بحث افزايش قيمت ناگهاني مصالح ساختماني است كه در نهايت بر قيمت تمام شده مسكن اثر مي‌گذارد، بسياري از كارشناسان مسكن بر اين عقيده‌اند كه با وجود تورم كنوني بر بازار مصالح ساختماني نمي‌توان انتظار كاهش تورم در بخش مسكن را داشت و در اين شرايط، همچنان حلقه آخر بازار يعني مصرف‌كننده، درست كار نخواهد كرد.

در حال حاضر، دغدغه اصلي سرمايه‌گذاران ساختماني همين مساله است و مي‌گويند تا زماني كه تورم بالايي بر بازار مصالح ساختماني حاكم است، حضور در اين بازار به صرفه نخواهد بود، اين در حالي است كه قيمت نهاده‌هاي ساختماني تنها يكي از عوامل موثر بر قيمت مسكن است.

یکی از عوامل اثرگذار در تعیین قیمت مسکن، نوسانات ارزی است و دلار به تنهایی می‌تواند در بازار مسکن قیمت‌گذاری کند. کمااینکه یکی از دلایل مهم در افزایش سرسام‌آور مسکن در سال گذشته جهش نرخ دلار تا حدود ۵٠ هزار تومان بود. از این رو افزایش نرخ دلار در چند روز گذشته این نگرانی‌ها را ایجاد کرده که آیا علیرغم حاکم بودن رکورد عمیق در بازار مسکن و کاهش بی‌سابقه معاملات، آیا همچنان صعود دلار می‌تواند منجر به گرانی مسکن شود؟

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر روی نرخ مسکن با بیان اینکه با استمرار افزایش نرخ دلار قیمت‌ها در بازار مسکن هم افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: نکته مهم این است که شاید با ادامه افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار مسکن هم افزایش پیدا کند اما مردم توان خرید ندارند و بازار مسکن کشش قیمت‌های فعلی را هم ندارد.

وی ادامه داد: شاید افزایش نرخ دلار هیجانی را هم وارد بازار مسکن کند اما مقطعی بوده و باید دید رفتار دلار چگونه خواهد بود و آیا این روند افزایش نرخ دلار ادامه‌دار است یا اینکه با ورود دولت قیمت‌ها کنترل می‌شود.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک گفت: تجربه نشان داده وقتی نرخ دلار بالا می‌رود، به دنبال آن قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند چراکه نهادهای ساختمانی گران می‌شوند و در قیمت تمام شده مسکن اثرگذار است.

به گزارش پروژه ایران، با توجه به افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش قیمت مصالح ساختمانی شد، به نظر می‌رسد در آغاز سال جدید قیمت تمام شده مسکن افزایش یابد. همچنین با توجه به پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت دلار در کانال 65 هزار تومان در سال 1403، این احتمال می‌رود که قیمت مسکن در سال آینده افزایش نرخ مضاعفی را تجربه کند، بنابراین بنابرنظر کارشناسان بهترین زمان برای خرید خانه از سوی متقاضیان دو ماه پایانی سال جاری است.


کد مطلب: 414263

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/report/414263/خریداران-خانه-دیر-نشده-اقدام-کنند

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com