کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا قیمت‌ها در حال افزایش است؟

سیگنال دلار 90 هزار تومانی دولت به بازار ارز

پروژه ایران , 19 اسفند 1402 ساعت 10:38

قیمت‌ها در بازار با شتاب بسیاری رو به افزایش گذاشته است. انگار قرار است در این 11 روز باقی مانده به پایان سال، ره صد ساله بپیماید. کارشناسان اقتصادی انتظارات تورمی و نگرانی‌ از اتفاقات سال آینده برای نرخ دلار وتورم را دلیل جهش قیمت‌ها می‌دانند.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، درست از فردای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی فنر دلار در رفت و قیمت آن شروع به جهش کرد. با وجود اینکه بانک مرکزی تلاش کرد با ارزش‌پاشی تا حدودی جلوی روند آن را بگیرد اما موفق نشد. در نهایت افزایش نرخ دلار از کانال 50 هزار تومان عبور و وارد کانال 60 هزار تومان شد.
 
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی راسا با عرضه شمش طلا و سکه، دلار ۵۹ هزار تومانی شمش طلا و دلار بالای ۹۰ هزار تومانی ربع سکه را به رسمیت شناخت و انتظارات تورمی را دامن زد و بجای دلارزدایی، دلارزایی کرد.
 
در این میان رشد محسوس نرخ ارز ، سایر بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. حتی راکدترین بازارهای ایران نظیر بازار مسکن و خودرو نیز در عین نبود مشتری، در این روزها به حرکت درامده‌اند و با افزایش قیمت مواجهند.
 
بازارساز در روزهای اخیر ورود بازار به کانال جدید را پذیرفته است. حالا در شرایطی که قیمت ارز در بازارهای غیر رسمی در کانال شصت هزار تومان قرار دارد، همچنان سیر حرکت ارز رو به افزایش است. هر چند دولت بارها و بارها اعلام کرده که قیمت دلار در بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد اما با مخابره سیگنالی عجیب به بازار ارز، آمادگی خودش را برای دلار گران‌تر رسمیت بخشیده است.
 
خبرآنلاین در این زمینه نوشته: محاسبات نشان می‌دهد ربع سکه‌ای که در دو حراج بانک مرکزی فروخته شده ، بر پایه دلار 94 و 96 هزار تومانی محاسبه شده است . قیمت ربع سکه در بازار آزاد حبابی در محدوده پنج میلیون تومان دارد. حالا بانک مرکزی با طراحی مکانیزمی عجیب نه تنها این حباب را نشکسته است، بلکه سیگنال افزایش قیمت دلار را نیز با این سازوکار به بازار مخابره کرده و در نتیجه افزایش قیمت ارز را شتاب داده است.
 
به گزارش پروژه ایران، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ دلار هرگز به 50 هزار تومان باز نخواهد گشت و باید دلار را با نرخ‌های بیش از 60 هزار تومان بپذیریم. نرخ دلار در هفته گذشته رشد بازدهی ۳.۲۴ درصدی و افزایش قیمت دو هزار تومانی داشته است.
 
 
 محمد کشتی‌آرای نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر درباره نوسانات قیمت در بازار به خبرآنلاین این‌گونه گفته است: «عوامل تاثیرگذار بر بازار بسیار پیچیده شده و همان طور که اقتصاد ایران به دلیل تحریم و تشدید تحریم قابل پیش‌بینی نیست، بازار نیز غیر قابل پیش‌بینی شده است. بازار هر روز در حال تغییر است و قیمت‌ها مداوم در حال افزایش هستند، با توجه به تعدد متغیرهای تاثیرگذار، افزایش شدید عوامل موثر در بازار وافعا امکان پیش بینی بازار وجود ندارد.»
 
همچنین حسین کریمی کارشناس اقتصادی درباره روند جهشی قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه، خودرو، مسکن و غیره با بیان این که این افزایش قیمت‌ها ناشی از تغییرات در شاخص‌های اقتصادی است، به پروژه ایران اظهار کرد: بازار نسبت به دارایی‌های ثابت، رفتاری متناسب با انتظارات تورمی سال آینده دارد.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که تورم انتظاری سال آینده افزایشی و رو به بالا است تمایل به فروش کالا کاهش یافته و از سوی دیگر تمایل به  پیش خرید افزایش یافته است. این ناترازی در عرضه و تقاضا در نهایت منجر به روند افزایشی قیمت‌ها در بازار شده است. 
 
کریمی با اشاره به این که در بازار ناتراز هر تقاضای جدیدی نظام قیمت‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: پیش‌بینی‌ها در مورد تورم سال آینده خوشبینانه نیست ونرخ بالایی را برای آن تصور می‌کند، طبیعی است که بازار نسبت به این پیش‌بینی‌ها واکنش نشان دهد.
 
 
 


کد مطلب: 417196

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/report/417196/سیگنال-دلار-90-هزار-تومانی-دولت-بازار-ارز

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com