مدیرعامل کنونی لوییویتون معتقد است: «تولد ویتون نویدبخش آغاز یک زندگی مدرن است. اینکه تولد نام تجاری لویی ویتون، در اواسط قرن نوزدهم که ماهیت مسافرت متحول میشد صورت گرفت، یک پدیده اتفاقی نیست.»
لویی ویتون، نجارزادهای که صنعت مد را متحول کرد
20 اسفند 1402 ساعت 12:36
گزارشگر : سهیلا صدیقی
مدیرعامل کنونی لوییویتون معتقد است: «تولد ویتون نویدبخش آغاز یک زندگی مدرن است. اینکه تولد نام تجاری لویی ویتون، در اواسط قرن نوزدهم که ماهیت مسافرت متحول میشد صورت گرفت، یک پدیده اتفاقی نیست.»
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، برند لویی ویتون از جمله با ارزشترین برندهای دنیاست. بر اساس مطالعات میلوارد براون در سال ۲۰۰۹، لویی ویتون، بیست و نهمین برند با ارزش دنیا، پس از ژیلت و پیش از ولز فارگو محسوب میشد. در سال ۲۰۱۲ برای ششمین سال پیاپی، در فهرست منتشر شده توسط میلوارد، لویی ویتون با ارزشی معادل ۲۴٫۳ میلیارد دلار، قدرتمندترین برند در زمینه کالاهای لوکس معرفی شدهاست؛اما لویی ویتون از کجا آمد؟
در سال ۱۸۵۴ لویی ویتون که پسر یک نجار بود، این شرکت را تأسیس کرد. لویی با ساختن چمدان، کیف، ساک سفری و وسایل مورد نیاز مسافرت، نام خود را بر سر زبانها انداخت. در آن زمان، تنها اشخاص بسیار ثروتمند جامعه توانایی مالی رفتن به سفر در تعطیلات را داشتند.
در سال ۱۸۹۲، لویی ویتون درگذشت و مدیریت شرکت به پسرش واگذار شد. پس از مرگ پدر، جورج ویتون با شرکت کردن در نمایشگاه جهانی شیکاگو در ۱۸۹۳، مبارزاتی را برای تبدیل کردن شرکت، به یک شرکت جهانی آغاز کرد. در سال ۱۸۹۶، شرکت طرح افسانهای خود را بیرون داد و امتیاز آن را در سراسر دنیا ثبت کرد.
این شرکت بین سالهای ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۰ میلادی، شکل و مدل چرم خود را در تمامی محصولاتش از کیف پولهای کوچک، تا چمدانهای بزرگ استفاده کرد اما برای توسعه تولید، در سال ۱۹۵۹ جنس چرم استفاده شده در محصولاتش را قدری نرمتر کرد تا استفاده از کیف پولها و کیفهای دستی، آسانتر شود.
سال لویی ویتون و ۲ شرکت موئهاند شندون و هنسی برای تولید کالاهای مرغوب لوکس با هم ادغام شدند. در سال ۱۹۸۸ و پس از این ادغام، سود حاصل از شرکت لویی ویتون معادل ۴۹٪ درصد، بیشتر از سال قبل گزارش شد.
با ورود به دهه ۱۹۹۰ ایو کارسل به عنوان مدیر «الوی» منصوب شد و در سال ۱۹۹۲ اولین فروشگاه این برند در چین در پالاس هتل شهر پکن افتتاح شد. در سال ۱۹۹۷، لویی ویتون اولین کلکسیون نوشتافزارش را معرفی کرد. در سال ۱۹۸۸ این شرکت، مارک جیکوبز را به عنوان مدیر هنری شرکت قرار داد. افتتاح اولین فروشگاه در آفریقا در کشور مراکش، در سال ۲۰۰۰ و بالاخره حضور در فستیوال بینالمللی فیلم ونیز آخرین فعالیت این شرکت در قرن بیستم بود.
در سال ۲۰۰۴ لویی ویتون یکصد و پنجاهمین سال تأسیس خود را جشن گرفت. در همین سال فروشگاههایی در نیویورک، سائوپائولو، ژوهانسبورگ و شانگهای افتتاح شدند. در سال ۲۰۰۵، فروشگاه کمپس-الیسیز خود، که یکی از بزرگترین فروشگاه جهان است را بازگشایی و در همین سال کلکسیون ساعت اسپیدی را روانه بازار کرد.
این گسترش تولید به جای آنکه سبب کمرنگ شدن نام تجاری شود، موجب تقویت و استحکام آن شد. کالاهایی که لوگوی مشهور «الوی» روی آنها نقش بسته بود، در همه جا از بلوارهای پاریس و خیابانهای لندن و نیویورک گرفته، تا بازارهای کشورهای هند و چین خواهان زیادی داشت. در سال ۱۹۸۹ لویی ویتون مالک ۱۳۰ فروشگاه بود.
بخشی از این تمایل و اشتیاق مردم، به دلیل پشتیبانی و حمایت چهرههای مشهور از این برند بود. در زمان حیات لویی ویتون، امپراتریس اوژنی مشهورترین مشتری کالاهای برند «الوی» بود. بسیاری از ستارگان مشهور سینما و مهاراجههای ثروتمند در نیمه اول قرن بیستم، مشتری پسر لویی ویتون بودند.
بعدها در اغلب عکسهای ادری هپبورن، در زمان اوج شهرتش، کیفها و چمدانهای لویی ویتون هم دیده میشد؛ اما رمز واقعی موفقیت برند لویی ویتون، کنترل بود. این نام تجاری، همه کارها را از طراحی گرفته، تا پخش و توزیع، خودش انجام میداد. این کار نه تنها ضامن کیفیت کالا بود، بلکه به معنای «سود ناخالص تولید» تا حدود ۴۵٪ درصد نیز بود. یعنی سودی که بسیار بیشتر از نزدیکترین رقبایش بود. با این کنترل، لویی ویتون توانست، بین تصویر از یک نام تجاری لوکس و تفکر مبتنی بر تولید و بازاریابی انبوه، رابطه برقرار سازد.
بزرگترین فروشگاه لویی ویتون، در لندن مستقر است. لویی ویتون در سال ۲۰۱۲ میلادی سیزده کارگاه تولیدی، یک مرکز حمل و نقل بینالمللی، بیش از ۲۰۰ بوتیک انحصاری در ۶۵ کشور و بیش از ۱۳ هزار کارمند داشته و درآمدی بالغ بر ۲۵٫۹ میلیارد دلار کسب کرد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۳ به ۲۸٫۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۴ به ۳۴٫۹۱ میلیارد دلار افزایش یافتهاست. شمار کارکنان لویی ویتون هماکنون بیش از ۱۲۱٫۲۸۹ نفر است.
کد مطلب: 417290