کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا تولید پژو پارس متوقف نشد؟

حمایت‌های وزارت صمت از خودروسازان بازهم به ضرر مردم تمام شد

پروژه ایران , 25 اسفند 1402 ساعت 8:00

درحالی که قرار بود تولید پژو پارس به دلیل عدم رعایت استانداردهای 85 گانه نهایت تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه یابد اما حمایت وزارت صمت از خودروسازان بازهم به ضرر مردم تمام شده و مقرر شد تولید این خودرو در سال آینده ادامه یابد.


به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، اولین تصادف در ایران در سال 1305 رخ داد درست کمی بعد از وارد شدن ایران‌خودرو به ایران. اما هرچه معابر بیشتر و تعداد خودروهای تولید شده بیشتر شد آمار تصادفات هم بالاتر رفت. از همین رو با از دست رفتن افراد بسیار در تصادفات، کم‌کم دولت‌ها به فکر افزایش ایمنی خودرو و مسافران افتادند. به همین دلیل رفته رفته لیستی از مواردی که خودروسازان باید رعایت می‌کردند، تهیه شد.
 
از سال ۱۳۹۶ دیگر فرقی نمی‌کرد خودرو داخلی باشد یا وارداتی، به هر حال باید استانداردهای اعلام شده رعایت می‌شد. استانداردهای ۸۵ گانه از همان ابتدا در مورد خودروهای وارداتی اعمال شد اما به خودروسازان داخلی مهلت داده شد تا کیفیت محصولات‌شان را رفته رفته ارتقا بدهند.
 
 این مسیر به آسانی طی نشد. از ابتدای اجرای این قانون، شرکت‌های خودروسازی تحریم‌ها را مانع اجرای کامل مفادش می‌دانستند. روند اجباری شدن رعایت این استانداردها برای خودروهای داخلی در سه فاز ۵۲ گانه، ۶۳ گانه و در نهایت ۸۵ گانه برنامه ریزی شد. به این صورت که از ابتدای دی ماه سال ۹۶ رعایت استانداردهای ۵۲، از دی‌ماه ۹۸ رعایت استاندارد ۶۳ گانه و از دی ماه سال ۹۹ رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی اجباری شد.
 
این روند 100 سال در آبان ماه سال جاری جدی‌تر شده و قرار شد بر اساس تقویم شورای عالی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، بازه‌های زمانی مختلفی در نظر گرفته شود. البته سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که تعداد زیادی از خودروها در حال حاضر این استاندارد را دارند و برخی دیگر نیز در شرف اجرای کامل آن‌ها هستند. در مقابل مقرر شد خودروهایی که فاقد استانداردهای لازم هستند مانند پیکان، پژو 405، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 141 و پژو پارس که بر اساس پلتفورم پژو 405 است از چرخه تولید خارج شوند.
 
این درحالی است که بیش از 23 سال از تولید پژو پارس می‌گذرد و اسفند سال جاری مقرر شد که تولید این خودروی محبوب به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم از خط تولید کنار گذاشته شود.
 
پیش از تصمیم سازمان ملی استاندارد مبنی بر توقف تولید این خودرو، ایران‌خودرو تلاش کرد با اعمال تغییراتی در این خودرو توقیف تولید آن را رفع  کند اما اما این تغییرات هم از ناایمن بودن این خودرو قدیمی کم نکرد و اواخر دی ماه، رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که ایران خودرو برای خودروی پژو پارس که فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن برابر قانون عمل خواهد. آنچه که درباره استاندارد‌های اجباری در صنعت خودرو به عنوان قانون وضع شده، اجرا می‌شود و تولید کنندگان نیز باید خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند تا ضمن رعایت حق مصرف کننده، ظلمی از جانب تولید کننده به مصرف کننده وارد نشود.
 
با این حال هرچند برخی معتقد بودند با توجه به پیش فروش این خودرو توسط ایران خودرو و همچنین پرفروش بودن و سودآوری این خودرو، تولید این خودرو تمدید خواهد شد و یا با اعتراض مشتریان و حکم حکومتی تولید این سدان ادامه پیدا پیدا خواهد کرد. اما با اعلام رسمی ایران خودرو، مشخص شد که سال ۱۴۰۳ پایانی برای اسطوره پژو پارس است.
 اما در نهایت این پی‌بینی درست از آب درآمد و وزارت صمت در حمایت از ایران‌خودرو وارد میدان شد.
 
 منوچهر منطقی معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در همان زمان اعلام کرد، با توافقاتی که در سطح دولت انجام شده، مقرر شد که تولید پژوپارس متوقف نشود و‌ ادامه یابد. ‌براساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده مقرر شد ‌خودرو پژوپارس به همه افرادی که در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت نام کرده‌اند تحویل ‌‌داده شود. 
 
مدیر عامل ایران‌خودرو نیز در همان زمان بیان کرد که ‌رایزنی‌ها‌ برای ادامه تولید پژو پارس در سال آینده در حال انجام است و با حمایتی که سازمان ملی استاندارد انجام داده است، پژو پارس تا پایان سال تولید می‌شود. 
 
آنچه از شواهد برمی‌آید باز هم متضرر شدن مردم هستند. خبرهای جدید حاکی از ادامه تولید خودرو بدون استاندارهای لازم در سال آینده است.  گروه صنعتی ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای از فراهم شدن و اخذ مجوز تولید خودروی پژو پارس تا انتهای بهار سال آینده، خبر داده است. در این اطلاعیه آمده بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌خودرو، امکان تولید خودرو پارس در بهار سال آینده فراهم شده و بر همین اساس، به زودی متقاضیان ثبت‌نام کننده در سامانه یکپارچه براساس اولویت‌های اعلامی این سامانه فراخوان شده و ثبت نام از آنان انجام خواهد شد.
 
به گزارش پروژه ایران، در نهایت با پافشاری ایرن‌خودرو و البته حمایت بی‌دریغ وزارت صمت از خودروسازان قرار است دود این ماجرا باز هم به چشم مردم برود. اما سوال اصلی این است چرا ایران‌خودرو با وجود اطلاع از عدم مجوز برای تولید خودرو اقدام به پیش‌فروش آن کرده است؟


کد مطلب: 417648

آدرس مطلب :
https://www.theiranproject.com/fa/report/417648/حمایت-های-وزارت-صمت-خودروسازان-بازهم-ضرر-مردم-تمام

پروژه ایران
  https://www.theiranproject.com