جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 415132
آمارهای مرکز آمار تا چه میزان قابل اتکا است؟

مدعی‌العموم با آمارهای غیر واقعی مقابله کند

پروژه ایران : درحالی که مرکز آمار طی گزارشی تعداد معاملات صورت گرفته در بازار مسکن را با افزایش 10 درصدی همراه دانسته است، کارشناسان این حوزه آمارها را منطبق با واقعیت نمی‌دانند.
مدعی‌العموم با آمارهای غیر واقعی مقابله کند
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران،مرکز آمار ایران امروز درگزارشی میزان معاملات مسکن در شهر تهران در دی ماه را افزایشی اعلام کرده است. بر اساس این گزارش رشد صورت گرفته در معاملات خرید مسکن باعث افزایش خفیف قیمت‌ها نیز شده، به طوری که شاخص قیمت مسکن که به شکل هدانیک محاسبه می‌شود، در ماه دی ۲.۲ درصد نسبت به آذر افزایش پیدا کرده است.
 
 در محاسبه متوسط قیمت مسکن به روش هدانیک، «فاکتور‌های موثر در سنجش بهای آپارتمان‌ها از جمله سن بنا یا موقعیت محله که در سطح قیمت تاثیر می‌گذارد»، حذف می‌شود تا تغییرات قیمت به شکل دقیق‌تر مورد سنجش قرار بگیرد.
 
همچنین بر اساس این گزارش حجم خرید آپارتمان در تهران در ماه دی نسبت به آذر ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و از حدود چهار هزار واحد به نزدیک ۴۵۰۰ واحد رسیده است.
 
معاملات مسکن افزایشی نداشته است
در همین زمینه مجید گودرزی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با پروژه ایران درباره آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار با تاکید بر این که همواره نسبت انتشار آمار های رسمی غیر واقعی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی اعتراض کرده‌ایم، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی و مدعی‌العموم باید با آمارهای رسمی ارائه شده که با واقعیت تطابق ندارد، مقابله کند.
 
وی با بیان این که دولت برای پوشش بحران‌های موجود تلاش می‌کند آمارهای غیرواقعی منتشر کند، تصریح کرد: آمار اعلام شده واقعیت ندارد و نمی‌توان پذیرفت تعداد معاملات مسکن افزایش یافته است.
 
گودرزی با بیان این که واقعیت این است که خرید و فروش مکسن تاحد زیادی به دلیل تورم انتظاری منفی که مصرف‌کنندگان دچار آن شده‌اند کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل افزایش خط فقر تقاضای مصرفی، کاهش چشمگیری داشته است.
 
این کارشناس حوزه مسکن در ادامه با تاکید بر این که قریب به اتفاق خانوارهای ایرانی از خرید خانه منصرف و ناتوان شده‌اند، گفت: انتظار خرید خانه در ایران به بالای 100 سال رسیده است و ادعای رشد تعداد معاملات مسکن در این شرایط عجیب است.
 
گودرزی در ادامه با تاکید براین که آمارها پیش از انتشار باید مدیریت شود، بیان کرد: تمان اعداد و آمارهایی که بانک مرکزی و مرکز آمار ارائه می‌دهند خلاف عملکرد دولت است. به طور مثال درحالی که بانک مرکزی درگزارشی حجم معاملات مسکن را 15 درصد افزایشی اعلام کرده بود این رقم با تعداد معاملات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی منطبق نبود.
 
به گفته وی، تورم درحال حاضر که البته بخش عمده‌ای از آن به بخش مسکن مربوط می‌شود، در حدود 86 درصد است ولی آمارها رسمی منتشر شده رقم‌های متفاوتی را منتشر می‌کند. حتی در زمینه قیمت خانه هم چنین مسئله‌ای دیده میشود، در شرایطی که قیمت‌های مسکن روبه کاهش گذاشته است، آمارها رقم افزایشی اعلام می‌کنند، همانطور که در گزارش اخیر مرکز آمار افزایش قیمت در دی ماه 2.2 درصد بیش از آذر ماه اعلام شده است.
 
این کارشناس اقتصادی حوزه مسکن ادامه داد: در حدود سال قبل اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد بر اساس اسناد رسمی خرید و فروش مسکن، 15 درصد کاهش قیمت در این بازار وجود داشته داشته، اما بلافاصله بعد از آن بانک مرکزی در همان مقطع زمانی رشد چهار درصدی برای قیمت مسکن اعلام کرد.
 
بازار مسکن در حال خروج از آشوب
گودرزی با تاکید براین که 19 درصد اختلاف بین واقعیت بازار و آمارهای رسمی منتشر شده وجود دارد، اظهار کرد: اکنون شواهد گویای خروج بازار مسکن از آشوب است.

به نظر می‌رسد بر اساس تحقیقات قیمت‌ها درحال کاهش و و اختلاف چند صد درصدی بین قیمت ساخت و فروش در حال تعدیل خود است. امیدوارین در آینده با کاهش دخالت‌های دولت و تصویب قانون بهای تمام شده مسکن شاهد واقعی شدن قیمت مسکن در کشور شویم.
 
به گزارش پروژه ایران، گزارش بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران برای کل ماه آبان نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل (مهر ماه) قیمت مسکن منفی ۰.۴ درصد و حجم معاملات مثبت ۱۴.۸ درصد بوده است.

این درحالی است که مجید گودرزی کارشناس حوزه مسکن اعلام می‌کند در آبان ماه بر اساس اسناد رسمی ثبت شده تنها سه هزار و 500 واحد خرید و فروش شده که نسبت به مهر ماه رشد منفی چهار درصدی را شاهد بوده است.
 
از سوی دیگر بخش بزرگی از این معاملات مربوط به اجرای احکام و بخشی نیز معاملات حقوقی به خصوص از سوی بانک‌های بوده است.
 
 
 
 
 
https://theiranproject.com/vdcdsk0oxyt0ff6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما