شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ , 23 Nov 2024
جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 416536
رئیس اسبق کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد:

واردات اتوبوس‌های برقی نباید انحصار یک کشور شود

پروژه ایران : رئیس اسبق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت باید موارد و نکات متعددی مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد و اگر می‌خواهیم این طرح با موفقیت در تهران اجرایی شود، عقل سلیم حکم می‌کند که شتاب‌زده عمل نکنیم.
واردات اتوبوس‌های برقی نباید انحصار یک کشور شود
محمد علیخانی در گفت‌وگو با پروژه ایران درباره اختلافات مطرح شده درباره واردات اتوبوس‌های برقی و امکان‌سنجی اجرای این پروژه در تهران اظهار کرد: تدوین سند توسعه و انجام مطالعات اولیه پیش نیاز هر پروژه و طرحی است و همواره همه متخصصان و کارشناسان بر این نکته تاکید داشتند که شرط انجام هر کار و اجرای هر پروژه‌ای، این است که قبل از آن مطالعات مورد نیاز انجام شده باشد و سند مطالعه آن در دسترس باشد تا مسئولان تصمیمگیر بتوانند بر اساس آن به درستی تصمیم بگیرند.
 


وی افزود: درباره طرحی مانند برقی کردن ناوگان اتوبوس‌رانی در پایتخت نیز شورای عالی ترافیک، شورای شهر و دست اندرکاران مختلفی هستند که باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. البته در ایران نیز برای هر پروژه‌ای که می خواهد انجام شود چندین و چند دستگاه و نهاد ذی‌مدخل وجود دارد که همه آن‌ها هم چوبی لای چرخ می‌گذارند تا آن کار انجام نشود و به ثمر ننشیند و معمولا هیچ کس کمکی نمی‌کند. تجربه نشان داده که تا زمانی دستگاه متولی مشخصی برای اجرای هر پروژه وجود نداشته باشد، سرنوشت چنین طرح‌هایی مشخص نیست که به کجا خواهد رسید.
 
رئیس اسبق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که تجربه نشان داده تا زمانی که دستگاه متولی مشخصی برای اجرای هر پروژه وجود نداشته باشد، سرنوشت چنین طرح‌هایی مشخص نیست، بیان کرد: وقتی چندین دستگاه در طرحی که به آن‌ها ارتباطی ندارد و یک دستگاه متولی و ذینفع دارد، وارد می‌شوند، نتیجه این می‌شود که طرح مورد نظر به ثمر نخواهد نشست.
 
او با اشاره به خرید واگنهای مترو، اظهار کرد: نمونه آن مساله واگن‌هایی است که قرار بود طی دوره‌های گذشته برای متروی تهران و دیگر شهرهای دارای مترو خریداری شود که هیچ وقت این کار انجام نشد. درباره برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی نیز حرف و حدیث های مختلفی مطرح می‌شود، عده‌ای می‌گویند چرا از توان داخلی استفاده نمی‌کنید. دیگری اصرار بر واردات اتوبوس‌های برقی دارد.
 

مدیریت شهری کنونی قابل قبول نیست
علیخانی با بیان اینکه شخصا مدیریت شهری کنونی را قبول ندارم، افزود: با این وجود معتقدم باید به شهرداری اختیار داد تا بتوانند یک پروژه را به سرانجام برساند و از همان نهاد و دستگاه متولی هم انتظار پاسخگویی داشت. در این زمینه باید برای واردات و تولید داخلی رقابت ایجاد شود و نباید برای هر کدام از آن‌ها انحصار ایجاد کنیم.
 
به گفته او، به عنوان مثال در واردات اتوبوس‌های برقی نباید تنها به واردات از یک کشور یا یک برند مانند اتوبوس‌های چینی اکتفا کنیم و در تولید هم اجازه دهیم هر تولیدکننده‌ای مدعی استفاده از توان داخلی به این طرح وارد شود.  البته به عنوان کسی که در حوزه مدیریت شهری تجربه دارد، معتقدم که نمی‌توان برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی را تنها با استفاده از توان داخلی اجرایی کرد چرا که این میزان توان داخلی وجود ندارد.
 
علیخوانی با بیان این که نمی‌توانیم تا ابد منتظر باشیم تا ببینیم چه زمانی توان داخلی برای تامین اتوبوس‌های برقی آن هم با کیفیت لازم و مورد نیاز ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: اما می‌توان در کنار حمایت از تولید داخلی به فکر واردات و تامین بخشی از نیاز داخلی از این طریق باشیم.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید برای برقی سازی ناوگان اتوبوسرانی شتاب زده عمل کنیم، تصریح کرد: برای اجرای موفق این پروژه باید در وهله نخست به دنبال اجرای آن در مسیر غرب به شرق و بالعکس مانند خطوط جمهوری و انقلاب باشیم به دلیل اینکه در حال حاضر مسیرهای جنوب به شمال به تکنولوژی و زیر ساخت خاصی نیاز دارد که هنوز به آن نرسیدیم.
 
 او ادامه داد: از سوی دیگر اگر رقابت برای تولید و واردات اتوبوس‌های برقی ایجاد شود، می‌توانیم با کیفیت و قیمت مناسب این کار را انجام دهیم و کسی نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. در این زمینه باید به جای وارد کردن 20 دستگاه اتوبوس با هر کیفیتی، 10 دستگاه را اما با کیفیت بالا وارد کرد.
 
رئیس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: هر عقل سلیمی می‌گوید واردات اتوبوس‌های برقی را باید به تدریج انجام داد چرا که چیزی که هنوز امتحان خودش را پس نداده و تست و آزمایش نشده است، باید در مرحله نخست و آزمایشی تعداد محدودی وارد شود تا ضمن آسیب شناسی و آزمایش؛ نقص و مشکلات آن سنجیده شود تا در مرحله بعدی با چشمان بازتر این طرح را اجرا کنیم.
 
علیخانی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به سمت حمل و نقل پاک در حرکت است، گفت: برای اجرای چنین طرح هایی زیر ساخت لازم برای آن‌ها باید دیده شود. مسلما اگر این طرح به درستی اجرا شود، مردم خوشحال خواهند شد و هیچ کسی نمی تواند درباره آن انتقادی مطرح کند.
 
وی در پایان گفت: اما بعضا اینگونه تصور می شود که برخی می‌خواهند با اعلام اعداد و ارقام بالا برای خود رزومه بسازند. در این باره باید گفت در وهله اول باید حداکثر  100 دستگاه اتوبوس برقی وارد شود و اگر در تست‌ها و آزمایش‌ها قبول شد و مشکلی نداشت در مرحله بعدی چندین هزار دستگاه دیگر به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.
https://theiranproject.com/vdcc1eq0e2bqsp8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما