جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 409092
منبع : ايرنا

تعلیق تردد کشتی‌های شرکت نفت انگلیس در دریای سرخ

پروژه ایران : شرکت نفت انگلیس موسوم به بریتیش پترولیوم (بی‌پی) در پی افزایش تحرکات نظامی ارتش ملی یمن در دریای سرخ اعلام کرد که ارسال تمام محموله‌های نفتی خود را در این مسیر راهبردی به حالت تعلیق درآورده است.
تعلیق تردد کشتی‌های شرکت نفت انگلیس در دریای سرخ
به گزارش پروژه ایران، این غول نفتی روز دوشنبه با صدور بیانیه مدعی شد که این تصمیم را به دلیل آنچه "وخامت اوضاع امنیتی" در دریای سرخ نامید اتخاذ کرده است.

در بیانیه بی‌پی‌ آمده است: "ایمنی و امنیت افراد ما و کسانی که از طرف ما کار می کنند اولویت است. اما با توجه به وخامت اوضاع امنیتی برای کشتیرانی در دریای سرخ، بی‌پی تصمیم گرفته است تا به طور موقت تمام ترانزیت ها از طریق دریای سرخ را متوقف کند."

پیش از این شرکت معتبر کشتیرانی «ام‌اس‌سی» هم اعلام کرد که به کانتینرهای خود دستور داده تا امن شدن دریای سرخ از تردد در این منطقه راهبردی اجتناب کنند. گزارش‌ها حاکیست که سفرها از طریق کانال سوئز نیز در پی عملیات ارتش ملی یمن به حالت تعلیق درآمده است.

مسیر کشتیرانی کانال سوئز که به دریای سرخ منتهی می شود یک آبراه مهم برای تجارت جهانی است و از آن برای انتقال کالا و انرژی بین اروپا و آسیا و سایر مناطق جهان استفاده می شود.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است.

سازمان دریایی انگلیس ساعاتی پیش مدعی شد که گزارشی درباره احتمال وقوع انفجار در نزدیکی یک کشتی در مجاورت باب المندب و ۲ حادثه دیگر در نزدیکی این تنگه در انتهای جنوبی دریای سرخ دریافت کرده است.

این سازمان بدون ارایه اطلاعات بیشتر مدعی است که گزارش هایی نیز مبنی بر حادثه دیگری در ۲۴ مایلی جنوب شرقی این بندر دریافت کرده است. شرکت امنیت دریایی آمبری انگلیس نیز اعلام کرد که اطلاعاتی درباره احتمال وقوع انفجار در آب های این منطقه در نزدیکی یک کشتی واقع در ۳۰ مایلی جنوب بندر مخا دریافت کرده است.

نیروی دریایی یمن پیشتر هشدار داده بود که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن صهیونیست را تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهد داد. نیروهای مسلح یمن پیش‌تر نیز اعلام کرده بود در پاسخ به اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه هر کشتی رژیم صهیونیستی را که در دسترس باشد، هدف قرار خواهد داد.

علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن چندی پیش تأکید کرد که عملیات بزرگ، تاثیرگذار و راهبردی یمن برای ضربه زدن به (رژیم) اسرائیل و حمایت از فلسطین تا پیروزی و نابودی این رژیم اشغالگر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: آنچه دریانوردی بین‌المللی را تهدید می‌کند، حضور شدید نظامی آمریکا، (رژیم) اسرائیل و غرب در باب المندب و دریای سرخ است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله اضافه کرد، حضور نظامی آمریکا، (رژیم) اسرائیل و غرب بر تحمیل هژمونی غرب بر خطوط دریایی مهم و استراتژیک بین‌المللی تمرکز دارد.

وی افزود: هرکسی که از (رژیم) اسرائیل حمایت کند باید ضربات را متحمل شود و ما از هیچ تلاش و امکاناتی برای حمایت از فلسطین و غزه دریغ نخواهیم کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه (هفتم اکتبر ۲۰۲۳) عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، اقدام به بمباران مناطق مسکونی، درمانی و فرهنگی نوار غزه کرده که در اثر این جنایت ضدانسانی تاکنون بیش از ۱۸ هزار شهروند فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و نزدیک به ۵۰ هزار نفر نیز زخمی شده اند.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcb99ba5rhbggp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما