پروژه ایران : مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: دریافت هرگونه وجه نقد توسط رانندگان شرکت واحد در صورت خرابی دستگاههای کارتخوان اتوبوسها ممنوع است.
به گزارش پروژه ایران، مهدی علیزاده در حاشیه بازدید از نمایشگاه حمل و نقل افزایش آسایش مردم هنگام استفاده از اتوبوس را مهمترین مأموریت شرکت واحد در دوره فعلی مدیریت شهری و شرکت واحد عنوان کرد و گفت: شرکت واحد نهادی خدمات رسان است و همواره باید به دور از جنجالهای سیاسی و جناحی به آن نگریست. ما پذیرای همه انتقادات هستیم و ادعای کامل بودن نداریم، اما باید انصاف داد که فاصله نقد و تخریب بسیار است.
وی گفت: وضعیت شرکت واحد بسیار شفاف است و مدام به مردم و رسانهها گزارش میدهیم، ولی در تعجبم رسانههایی که حاضر به انتشار یک خط از تفاوت این دوره مدیریت شهری با دوره دوچرخه سوارها نیستند، چطور از برخی سخنان دوستان ما علیه ما سوءاستفاده می کنند و انصاف باید داد که در دوره فعلی شورای شهر، همکاری و همراهی بسیار بالایی با مجموعه شرکت واحد صورت گرفته و بنده همواره خود را قدردان و پاسخگو به انتقادات اعضای محترم شورای شهر دانسته ام؛ ولی برخی حرفها سبب دلخوری همکاران بنده در شرکت واحد می شود که از باب مسئولیت مکلف به پاسخ دادن به آنها برخلاف میل باطنی هستم.
مدیرعامل شرکت واحد گفت: در صدا و سیما و رسانه های دیگر به صراحت گفته ایم که دریافت هرگونه وجه نقد توسط رانندگان شرکت واحد در صورت خرابی دستگاههای کارت خوان ما ممنوع می باشد. با این وجود ما به این نیز اکتفا نکرده و بازرسی های ویژه ای از خطوط داریم که در صورت مشاهده هرگونه تخلف بلافاصله با راننده برخورد و پرونده شخص به کمیته انضباطی ارسال می گردد.
علیزاده گفت: ناگفته نماند که بحث تخلفاتی مثل دریافت وجه نقد توسط راننده تخلفات جدیدی نیست؛ ولی در دوره فعلی مدیریت شهری و شرکت واحد نظارت بالا سبب شده شده تا این موضوع به حداقل برسد. علاوه بر اینها، هم سامانه ۱۳۷ پلاس و هم سامانه همیار اتوبوس امکان گزارش تخلف رانندگان را فراهم کرده است و ما در این زمینه با هیچکس تعارف نخواهیم داشت.
معطلی ۴۵ دقیقه ای مسافر در خط ونک- تجریش پذیرفتنی نیست
مدیر عامل شرکت واحد در ادامه افزود: درباره بحث معطلی شهروندان در مسیر ونک به تجریش هم باید گفت که در ساعات پیک مسافر سر فاصله اعزام اتوبوسهای خط ۱۵۲(پایانه معین-پارک وی) ۲ دقیقه و پس از آن به ۳و۴ دقیقه می رسد. این را نیز باید اضافه کنیم که اگر انتقادی نیز هست شرکت واحد در حلقه آخر این انتقاد قرار دارد نه اول چرا که ورود سواری در لاین ویژه و مسدود شدن مسیر به همین دلیل باعث ترافیک در لاین ویژه و افزایش زمان سفر در محدوده ایستگاه میرداماد تا پارک وی شده که این موضوع همه روزه در ساعات پیک ترافیک مشهود می باشد. طبیعی است با صدور ورود مجوز سواری به خط ویژه و یا چراغ قرمزهای چند دقیقه ای امکان افزایش زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه به چند دقیقه بیشتر وجود دارد ولی بیان این نکته که ۴۵ دقیقه اتوبوسی وارد ایستگاه نشده قابل پذیرش نیست.
علیزاده افزود: از سویی به جهت عدم وجود لاین ویژه حدفاصل پارک وی تا میدان تجریش همه روزه در ساعات پیک شاهد ترافیک سنگین در محدوده یاد شده می باشیم که زمان سفری معادل ۶۰ دقیقه دارد و این از اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی خارج است.
اعلام تعداد تراکنش های روزانه شرکت واحد
علیزاده در ادامه با اشاره به سخنان یکی از اعضای شورای شهر درباره ۲۲۰۶ دستگاه کارت خوان غیرفعال در ایستگاههای اتوبوس گفت: تعداد ۲۲۰۶ دستگاه کارت خوان قدیمی روی اتوبوس فعال و در حال بهره برداری است که به اشتباه و سهوا از سوی عضو محترم شورا غیرفعال تلقی شده است. ضمن اینکه باعنایت به اینکه ۳۰ درصد از پرداخت مابه التفاوت به بخش خصوصی براساس تراکنش های ثبت شده می باشد، بنابراین تمامی دستگاههای کارت خوان در اتوبوس ها فعال می باشند.
مدیرعامل شرکت واحد در ادامه گفت: دوستان گفته اند که تعداد تراکنس های فعلی ۳۶۰ هزار عدد به صورت روزانه می باشد که بنابر فرمایش آنها باید یک و نیم میلیون باشد در حالی که در سال ۱۳۹۸ (قبل از کرونا) که بهترین شرایط سال های اخیر را داشته ایم، تعداد تراکنش ثبت شده روزانه بطور متوسط بالغ بر ۱,۲۳۰,۰۰۰ عدد بوده است. این در حالی است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تغییر رفتار شهروندان در استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی که منجر به روند کاهشی تقاضای سفر و به تبع آن کاهش تراکنش ها ثبتی گردیده است. در سال جاری تعداد تراکنش ثبت شده روزانه در دستگاه های کارتخوان بطور متوسط بالغ بر ۵۷۵,۰۰۰ نفر در روز می باشد.
علیزاده درباره توقف ۱۵۱ دستگاه اتوبوس غیرفعال هم گفت: در خصوص ۱۵۱ دستگاه اتوبوس غیر فعال، آماده واگذاری به بخش خصوصی است. ضمناً تا قبل از واگذاری با توجه به کیفیت پایین اتوبوس های آتروس ایران خودرو، صرفا بصورت پشتیبان در خطوط در حال بکارگیری می باشد.
رانندگان اتوبوس دارای گواهینامه پایه یک هستند
علیزاده در ادامه با اشاره به طرح موضوع استخدام ۱۱۵۰ نفر کارمند در شرکت واحد بدون داشتن گواهینامه پایه یک گفت: در سال ۱۴۰۰ مجوز جذب ۴۵۰ نفر حامیان اخذ گردیده، در سال ۱۴۰۱ مجموعا مجوز ۵۰۰ نفر حامیان اخذ گردیده که با قاطعیت تأکید می کنم که تمامی این رانندگان دارای گواهینامه پایه یکم هستند و در سال ۱۴۰۲ از طریق اداره کل سرمایه انسانی شهرداری تهران ۲۰۰ نفر نیروهای تبدیل وضعیت ایثارگری به عنوان راننده معرفی شده اند که در حال آموزش و بکارگیری بر روی ناوگان اتوبوسرانی می باشند.