پروژه ایران : وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم میکند، گفت: تولید کننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است ولی یله و رها هم نیست.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، عباس علیآبادی که جهت پاسخ به پرسش جلال رشیدی کوچی و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس درباره اینکه «چرا علی رغم گذشت یکسال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو (واردات خودروهای نو) تا این لحظه خودرو وارد کشور نشده است؟ در جلسه علنی امروز سهشنبه مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، طی اظهاراتی با تاکید بر اینکه بی تردید ایران اسلامی را باید صنعتی کنیم و بدون شک تولید تنها راه پیشرفت کشور است، گفت: سالهای متمادی است که رهبر انقلاب با هوشمندی در شعار سال مفهوم و خود کلمه «تولید» را عمدا مطرح میکنند.
وی با اشاره به عناوین شعار سال طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ افزود: رهبری شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» عنوان کردند و مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار، عزت بخش و اشتغال آفرین است؛ این کار هوشمندانه و عقلانی است و دنیا آن را تجربه کرده است اما اثبات شیء «نفی ما عدا» نمیکند.
وزیر صمت تاکید کرد: صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم میکند، تولید را رونق میبخشد، رقابت سالم را شکل میدهد، فناوری را ارتقا میدهد و ما را بینالمللی میکند و پای ما را به بازارهای جهانی باز میکند. تولید کننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است ولی یله و رها هم نیست بلکه باید خود را رشد و ارتقا دهند و با کیفیت باشند و قیمت تولیداتشان مناسب باشد و در مجموع با حمایتی که میشود، متناسب با شرایط روز توان حضور در عرصههای بینالمللی را نیز داشته باشد.
علیآبادی با بیان اینکه برای رسیدن به چنین جایگاهی تولید باید رونق داشته باشد، افزود: اگر تولید سودده نباشد، در این بخش تشکیل سرمایه شکل نمیگیرد و سرمایهها به سمت دلالی و واسطه گری و سفته بازی میرود چراکه در تولید ریسکهای فراوان و سود کم وجود دارد؛ لذا نه تنها واردات باید منطقی باشد بلکه همزمان باید تولید را نیز مورد حمایت قرار دهیم. اگر کسری آب، برق و گاز را به تولید تحمیل کنم و ارز مورد نیازش و حتی ارز ناشی از صادرات خودش را به او ندهیم و قیمتش را نیز دستوری کنیم یقین داشته باشید نه آدم ها بلکه از این به بعد شرکتها مهاجرت خواهند کرد.
وی با طرح این پرسش که امروز ایران اسلامی توربین گاز را با قیمت خوب و رقابتی به جهان صادر می کند، چرا نتوانیم خودروی خوب با کیفیت بسازیم و در بازار جهانی بفروشیم؟ گفت: در وزارت صنعت مبتنی بر برنامهای که در ابتدای خدمتم تقدیم مجلس شد، ۸ اصل بنیادین را شناسایی و در دستور کار قرار دادیم. مهمترین کار تعریف ۱۴ پروژه پیشران و تحول آفرین مثل خودروی برقی، موتور هواپیما و موتور کشتی بود که منجر به تغییر ریل و زمین بازی جدید میشود.
وزیر صمت اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و این تولیدات اکنون از مرز ۱ میلیون دستگاه گذشته است. در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۶ درصد رشد برخوردار است. همچنین حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده است. در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۷ درصد رشد برخوردار است. در ۹ ماه ابتدای سال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با پارسال حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان میدهدو
وی با بیان اینکه «قاطعانه میگویم که برنامههای تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته است» عنوان کرد: در حوزه واردات خودرو نیز با پیگیریهای فراوان و تحمل رنج بسیار، پس از چند سال توقف بالاخره در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی ها کمی، کیفی و سلیقهای هدف واردات از سر گرفته شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و روبه رشد است، به ارائه گزارش از آمار واردات خودرو به کشور پرداخت و گفت: تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است درحالی که کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند. به این تربیت فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و غیره نظم گرفته و روال پیدا کرده است و امیدوارم ملت شریف با صبوری مراقب باشند و فریت دلالان را نخورند.
وزیر صمت تصریح کرد: درباره واردات خودرو تا کنون ۲۳ شرکت مطابق ضوابط مجوز کردند و ما برای صدور مجور بیشتر هیچ منعی نداریم و حتی من به شخصه معتقدم که باید به سمتی برویم که افراد خودشان بتوانند برای خودشان خودرو وارد کنند.
علی آبادی همچنین با اشاره به وضعیت واردات خودروی کارکرده به کشور گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی آیین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال گردیده و این آیین نامه پس از طی بررسیهای کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و ان شاءالله به زودی ابلاغ میگردد؛ با ابلاغ این آییننامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان محترم رفع میگردد.
وی با تاکید بر اینکه من تا الان هرچقدر ارز گرفتم، خودروی مربوطه وارد کردم، اظهار کرد: بنابراین دو عارضه مزمن کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروی ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالایی کشور که در بازار خودروی کشور طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، امروز بر اساس برنامههای اجرا شده، مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت.
وزیر صمت اظهار کرد: با حذف تلاطمهای بازار خودرو و کاهش قیمتها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجهیم؛ در ضمن بطور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سال جاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است؛ پیشبینی میشود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماههای پایانی سال ان شاءالله شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار به قیمتهای کارخانه باشیم.
علی آبادی تاکید کرد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان میدهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالاهای سرمایهای جامعه، غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده است؛ در برخی از خودرو سازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان در سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی نمودن قرارداد نمودند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۹ درصد بوده است.
وی گفت: وزارت صمت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو، بر اجرای طرحهای تحولی و زیربنایی متمرکز شده است. استفاده از پنجره فرصت فناوریهای نوین در صنعت خودرو نظیر برقی سازی و انتقال پذیری میتواند زمینه ساز تحولی در صنعت خودرو کشور باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال جاری را با هدف شتابدهی به برقی سازی حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و فرهنگ سازی بر روی واردات خودروهای برقی متمرکز کردیم و تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دادیم تا در سال آینده ۴ نمونه خودروی برقی با کیفیت به نحوی که بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند، عرضه خواهد شد.
علی آبادی در پایان تاکید کرد: صنعت خودروی کشور در آستانه تحولی نوین است و عاجزانه از نمایندگان مجلس تقاضا دارم تا کمک کنند موانع از پیش پای ما برداشته شوند چراکه ملت ما استحقاق این را دارند که بر خودرویی که در شانشان است سوار شوند و صنعتگران ما به مراتب توانی بالاتر از آنچه که گفته میشود را دارند. باید صبور بود تا این برنامهها به ثمر بنشیند.