جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : 412100
رییس‌جمهور پاسخگو وضعیت کیفیت اینترنت باشد

کندی و اختلال اینترنت کشور خودخواسته است

پروژه ایران : وضعیت نامناسب اینترنت در ایران بدون چشم‌اندازی روشن و شفاف ادامه دارد. این در حالی است که انجمن تجارت الکترونیک تهران، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که ایران در قعر جدول کیفیت و سرعت اینترنت قرار دارد.
کندی و اختلال اینترنت کشور خودخواسته است
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، دومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران، وضعیت اینترنت کشور را خطرناک اعلام کرده است و می‌گوید مشکلات و اختلالات شبکه، وضعیتی تجویزی و خودخواسته است، نه از سر توسعه‌نیافتگی. این در حالی است که رئیس جمهور با داشتن بیشترین اختیارات در این حوزه، باید پاسخگوی کیفیت اینترنت به مردم باشد.
 
انجمن تجارت الکترونیک تهران نهادهایی چون دولت، مرکز ملی فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه را مسئول کیفیت پایین اینترنت نام برده است و معتقد است رییس جمهور، با توجه به اختیاراتی که قانون به او داده است، اولین شخص جهت پاسخگویی درمورد وضعیت اینترنت است.
 
«دومین گزارش تحلیلی اختلال‌ها، محدودیت‌ها و سرعت اینترنت در ایران» که گزارش کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران است شش ماه پس از اولین گزارش خود در این‌ مورد منتشر شده است و نشان می‌دهد کیفیت اینترنت ایران نسبت به اولین گزارش تغییر محسوسی نداشته و همچنان در وضعیت خطرناکی قرار دارد.
 
این گزارش که در نامه‌ای رسمی به اطلاع رییس جمهور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارتخانه‌های مرتبط دیگر رسیده است، در حالی وضعیت اینترنت ایران را خطرناک خوانده است که توصیفش از آن به این معنی است که همچنان استفاده از اینترنت برای ایرانی‌ها، بدون فیلترشکن ممکن نیست و منطق استفاده از فیلترشکن، علاوه بر تحمیل هزینه‌ی ماهانه چندهزار میلیاردی از سبد معیشتی کل خانواده‌های ایرانی، موجب افزایش آسیب‌پذیری برروی تجهیزات دیجیتال کاربرها، نفوذ و نشت اطلاعات کسب‌وکارها و افزایش آزارهای دیجیتال شده است. بخش قابل‌توجهی از مشکلات اینترنت کشور خودخواسته است. به این معنا که فیلترینگ و اعمال محدودیت و اختلال نه به‌دلیل مشکل توسعه زیرساخت‌ها، بلکه به‌خاطر سیاست‌گذاری‌ها و اعمال قوانین رخ داده است.
 
به گفته انجمن تجارت الکترونیک تهران، پس از انتشار اولین گزارش، قدم‌های کوچک اما امیدبخشی از سوی دولت برای رفع محدودیت‌ها برداشته شده است، با این همه، اینترنت این روزهای ایران تغییرات محسوسی نداشته است و می‌توان گفت که ادامه روند فعلی وضعیت اینترنت ایران، آن را در شرایط خطرناکی قرار می‌دهد.

 وضعیت خطرناک اینترنت در ایران 

این انجمن در گزارش اخیر خود، ایران را با ۵۰ کشور دیگر در سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت مقایسه کرده است. ایران درمجموع با کسب ۱۴۲ امتیاز منفی از مجموع ۱۵۰ امتیاز ممکن، در صدر کشورهای با بدترین کیفیت اینترنت قرار دارد. پس از ایران، قزاقستان و چین اینترنت بی‌کیفیت دارند.

قیمت بالای پهنای باند انحصاری شرکت ارتباطات زیرساخت

گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران از قیمت بالای پهنای باند انحصاری شرکت ارتباطات زیرساخت انتقاد کرده است. در این گزارش آمده که انحصار تأمین و فروش پهنای باند در ایران در اختیار این شرکت است و اگرچه اینترنتی ارزان‌تر از برخی کشورهای همسایه (مثل امارات) را به فروش می‌رساند، اما آن را چندین برابر قیمت کشورهای توسعه‌یافته به دست شرکت‌ها می‌رساند.

آن‌طور که این مرکز اعلام کرده است، اپراتورها برای توسعه 10gbps در شبکه خود باید حدود ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیزات فیلترینگ پرداخت کنند. همچنین گفته شده است که بسیاری از اپراتورها به‌دلیل نبود تجهیزات کافی فیلترینگ در آن استان مجبور به انتقال ترافیک اینترنت به تهران هستند که این موضوع باعث افزایش هزینه و کاهش کیفیت می‌شود.

این انجمن در ادامه از عملکرد وزارت ارتباطات درزمینه توسعه تجهیزات فیلترینگ شکایت کرده و گفته است که «سیاست جدید وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم مورد انتقاد است؛ سیاستی که به توسعه تجهیزات فیلترینگ در لایه اکسس و بین اپراتورهای همراه نیز پرداخته و برنامه‌ریزی توسعه و اجرای آن در اپراتورهای ثابت را هم آغاز کرده است. به عبارتی، ترافیک‌های داخل کشور نیز از این‌ پس از تجهیزات فیلترینگ عبور خواهند کرد و قابل پیش‌بینی است که اختلالات ذکرشده در شبکه داخلی ایران هم در آینده نزدیک بیشتر نمود پیدا کند».

این گزارش تأکید می‌کند که اگر ایران بخواهد دست‌کم در مسیر تجارت مبتنی بر اینترنت و فناوری‌های نوظهور حضوری ثابت داشته باشد باید درباره بحران‌هایی مانند شرایط اقتصادی پرنوسان، محدودیت‌های متعدد و روزافزون و همچنین نفوذ سیاست‌های بازدارنده و آسیب‌زا نسبت به زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، اقدامات ریشه‌ای و مداومی انجام دهد چرا که یکی از بدیهی‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد دیجیتال ایجاد امنیت پایدار برای فعالیت‌های اقتصادی است.
 
https://theiranproject.com/vdcfx0djxw6dyya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما