شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ , 23 Nov 2024
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : 414628
منبع : ايسنا
در دیدار با شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه‌ بیسائو مطرح شد؛

شیخ حسین انصاریان: در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست/به تمام انسان‌ها با هرنژاد و دینی باید نیکی کرد

پروژه ایران : جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه بیسائو با حضور در موسسه دارالعرفان با حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان دیدار و گفت‌وگو کردند.
بازدید جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه بیسائو از موسسه دارالعرفان
بازدید جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه بیسائو از موسسه دارالعرفان
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با مسلمان این کشور آفریقایی، اظهار کرد: همواره در طول 50 سال گذشته علاقمند بودم تا با مردم و بزرگان دینی کشورهای خارجی دیدار و گفت‌وگو داشته باشم که خوشبختانه این امر تا حد زیادی حاصل شده و ان شاالله ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه به بیان اینکه، عرفان اهل‌بیت(ع) عرفانی خالص و برگرفته شده از علوم پیامبراسلام(ص) می‌باشد، تصریح کرد: ریشه عرفان تشیع در وجود مبارک رسول خدا(ص) و اهل‌بیت(ع) می‌باشد و این علوم از حضرت محمد(ص) به دوازده امام معصوم شیعیان انتقال پیدا کرده است. من در 15 جلد کتاب، این عرفان اصیل دینی را تبیین کرده‌ام که تاکنون به زبان‌های فارسی و عربی چاپ شده است.

انصاریان با تاکید بر اینکه عرفان اهل‌بیت(ع) با عرفان هند، ایران قدیم و یونان باستان کاملا متفاوت است، بیان کرد: عرفان اهل‌بیت(ع) بر پایه پاکی درون از رذائل اخلاقی همچون کبر، حسد و بخل استوار است تا حجابی بین خدا و بندگان باقی نماند. در قدم بعدی، پروردگار، انسان را به عبادت خالص بر مبنای قرآن، روایات و سیره 14 معصوم(ع) دعوت می‌کند تا بندگان، به اخلاق خدا آراسته شوند.

این مفسر قرآن کریم به تبیین معنای زهد در عرفان اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: زهد در عرفان اهل‌بیت(ع) به معنای کناره‌گیری از نعمات خداوند نیست. طبق آیات و روایات، بیکاری و تنبلی به شدت نهی شده و اینکه خرج انسان توسط فردی دیگری داده شود، عملی ناپسند تلقی می‌شود. امام علی(ع) می‌فرماید زهد ثروتی است که بار منفی ندارد یعنی انسان زاهد به دنبال اعمال حرام نمی رود اما از نعمات الهی نیز استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که بالاترین زاهدان دنیا، انبیاء(ع) بودند به عنوان نمونه ذوالقرنین، سدساز بود، حضرت داوود، زره‌سازی می‌کرد، حضرت ابراهیم به دامداری مشغول بود و پیامبر اسلام(ص) نیز تجارت می‌کردند. امیرالمومنین(ع) یک زاهد بی‌نظیر بود اما طبق روایات در زمان حیات خود صد هزار درخت خرما کاشت و آن را وقف نیازمندان کرد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در عرفان اهل‌بیت(ع) و بر اساس آیات قرآن مجید، به تمام مسلمانان دستور داده شده تا نیکی کنید اما نکته قابل توجه اینجاست که نیکی کردن در اسلام، به نژاد، مذهب و جغرافیای خاصی اختصاص پیدا نمی‌کند بلکه طبق تعالیم اهل‌بیت(ع)، به تمام انسان‌ها با هرنژاد و دینی باید نیکی کرد. امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر می‌فرمایند که «مردم یا مانند تو آفریده شده و انسان و هم‌نوع تو هستند و یا هم‌دین تو بوده و برادر دینی تو محسوب می‌شوند و در هر دو صورت واجب است تا به هر دو دسته نیکی کنی».

انصاریان در پایان با بیان اینکه در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست، تاکید کرد: عرب و عجم و سفید و سیاه در اسلام نسبت به یکدیگر برتری ندارند و همه ما فرزندان آدم و حوا هستیم، بنابراین هر کس موضوع برتری نژادی را مطرح و به آن افتخار کند، عملی شیطانی مرتکب شده است و براساس همین اصل دینی من اکنون حس می‌کنم با عزیزترین افراد خانواده‌ام ملاقات کرده‌ام.

در این دیدار شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه بیسائو از موسسه دارالعرفان و آثار شیخ حسین انصاریان بازدید کردند.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcci0q042bqse8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما