پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ , 19 Sep 2024
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 421824

تاوانی که برای مدهای زودگذر می‌پردازیم! / کتابی در باب زیروبم مد و فشن

پروژه ایران : همه‌ی ما مد و لباس را سرسری گرفته‌ایم؛ حالا وقت آن است که آگاهانه بپوشیم. این کتاب اولین گام در راه رسیدن به بینشی در این باره است.
تاوانی که برای مدهای زودگذر می‌پردازیم! / کتابی در باب زیروبم مد و فشن
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، «فشن» سیاره‌ی ما را خراب کرده است؛ امروزه از هر شش نفر روی زمین، یک نفر در زمینه مد کار می‌کند و این جمعیت سالانه 100 میلیارد قطعه لباس تولید می‌کنند. با این حال 98 درصد از این آدم‌ها دستمزدی متناسب با زندگی‌شان ندارند و امروزه استثمار صنعت پوشاک از همنوعان و محیط زیست، به سطوحی تاریخی رسیده است؛ در طرف دیگر اما سالانه 2.1 میلیارد تن پوشاک دور ریخته می‌شود. چه کار باید کرد؟
 
دانا توماس روزنامه‌نگار باسابقه و نویسنده‌ی پرفروش برای یافتن پاسخ این پرسش‌ به سراسر جهان سفر کرده است. او در کتاب فشن‌شهر (Fashionopolis)، با جزئیات فراوان و موشکافانه آسیب‌هایی که غول‌های مد به جهان وارد کرده‌اند را بیان می‌کند و از رویاپردازانی در میان فعالان، صنعت‌گران، طراحان، و کارآفرینان فناوری که برای تغییر می‌جنگند، تجلیل می‌کند.
 
از حدود دو قرن و نیم پیش تاکنون، از زمان اختراع دستگاه بافندگی مکانیکی، «فشن» تجارتی کثیف و بی‌پروا بوده که برای برداشت سودهای هنگفت از انسان و کره‌ی زمین بهره‌کشی کرده است. برده‌داری، کودکان کار و بیگاری در زندان، در اعصار مختلف، و حتی امروز، جزو مراحل همیشگی و جدایی‌ناپذیر از زنجیره‌ی تامین این صنعت بوده است.
 
کتاب «فشن‌شهر» را می‌توان گزارش میدانی دانا توماس دانست. او مشاهدات و تجربیاتش هنگام بازدید از کارخانه‌ها، تولیدی‌های کوچک و صحبت رو در رو با فعالان و کارشناسان هنر-صنعت فشن را در این کتاب با خواننده در میان گذاشته است. او نه‌تنها به بررسی و معرفی راه‌های فشن پایدار پرداخته است، بلکه حتی درباره‌ی تناقض‌ها و اختلاف نظرهای موجود در این حیطه نیز سخن به میان آورده. هر فصل این کتاب به ابعادی از مراحل تولید محصولات حوزه‌ی فشن پرداخته که شاید تا قبل از این کمتر به آنها توجه شده باشد.

An Interview With Fashionopolis Author Dana Thomas | Eco-Age

دانا توماس (زاده سوم فوریه 1964 در واشنگتن دی سی) یک روزنامه نگار و نویسنده مد و فرهنگ است که در پاریس زندگی می‌کند. او غیر از فشن‌شهر، کتاب‌های دیگری هم در زمینه مد و پوشاک نوشته و منتشر کرده است که عبارتند از: «لوکس: چگونه تجمل درخشش خود را از دست داد» و «خدایان و شاهان: ظهور و سقوط الکساندر مک کوئین و جان گالیانو». او همچنین فیلمنامه «سالواتوره فراگامو: کفاش رویاها» را نوشته است؛ مستند بلندی به کارگردانی لوکا گوادانینو، فیلمساز ایتالیایی که در جشنواره فیلم ونیز 2020 به نمایش درآمد. او همچنین میزبان پادکست «رویای سبز» است که به رویکرد «پایدار» در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.
 
کتاب «فشن‌شهر؛ تاوان فشن‌سریع و آینده پوشاک» برای اولین بار در سال 2019 میلادی منتشر شد و نشر مشکی آن را در سال 1402 با ترجمه مهرآرا مولوی و طلایه پلسنگی در ۳۳۶ صفحه با قطع وزیری روانه بازار کتاب کرده است.

 
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcirza55t1arv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما