جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 422490

خاطرات افسران حزب توده منتشر شد

پروژه ایران : کتاب «بی‌ یاد تو هرگز» با نام فرعی «خاطرات افسران حزب توده»، روایتگر خاطراتی از افسران حزب توده است که به قلم علی محمد افغانی، رمان‌نویس برجسته ایرانی، نکاتی کمتر شنیده شده از کودتای 28 مرداد را به دست می‌دهد.
خاطرات افسران حزب توده منتشر شد
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، علی‌محمد افغانی داستان کتاب را با محوریت یکی از دوستان و هم‌رزمان قدیمی‌اش یعنی یک سروان ارتش، به نام اسماعیل محقق دوانی آغاز می‌کند که در سحرگاه 26 مرداد 1334 به ‌همراه شش نفر دیگر از همرزمانش تیرباران شد. در ادامه کتاب فضای ملتهب سیاسی ایران در آستانه‌ی کودتای 28 مرداد را منعکس می‌کند و پیامدهای خونین این واقعه را شرح می‌دهد.

در بخشی از متن این کتاب آمده است: « هنگام اعدام آنها ما صداى گلوله‌ها را مى‌شنيديم. قبل از تيرباران وصيت كرده بود كه قبر او در كنار قبر دوست همرزمش منوچهر مختارى گلپايگانى ستوان هوائى باشد. ولى دژخيمان كه از مرده اين قهرمانان نيز مى‌ترسيدند، براى آن‌كه خانواده‌ها باهم بر سر مزار عزيزان خود نروند و يك‌جا جمع نشوند، گور آنها را به فاصله‌هاى دور از هم و پراكنده، هركدام در جايى كندند. بعد هم روى سنگ قبرها را تراشيده و ناخوانا كردند تا كسى متوجه نشود كه اينجا شهيدانى گلگون كفن خفته‌اند. چند سالى بعد، شهردارى، گورستان را تبديل به پارك كرد تا به خيال خود پرده‌اى روى جنايات بى‌شمار دستگاه منفور پهلوى بكشد. غافل از اين‌كه درخت‌ها سر از زمين برخواهند آورد، انسان‌ها زير سايه آنها خواهند نشست و بر هر برگى كه از شاخه جدا مى‌شود و به زمين مى‌افتد سرگذشتى را نوشته  خواهند ديد كه جزء ترديدناپذير تاريخ ملت ماست.»



علی محمد افغانی که در سال 1303 در کرمانشاه به دنیا آمد، از نویسندگان نامدار ادبیات داستانی و نویسنده رمان مشهور «شوهر آهو خانم» است که نخستین «رمان واقعی» به زبان فارسی قلمداد می‌شود. افغانی عضو سازمان نظامی حزب توده ایران بوده که در سال ۱۳۳۳ بازداشت شده و پنج سال از عمرش را در زندان به سر برده است.

او در واقع ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شده بود و بعد از چند سال عفو و آزاد شد. افغانی که نوشتن را از سال 1338 آغاز کرده، هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کند و به دلیل مجوز نگرفتن آثار اخیرش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرگرم نگارش به زبان انگلیسی است.

کتاب «بی یاد تو هرگز – خاطرات افسران حزب توده» به تازگی توسط انتشارات نگاه در 663 صفحه رقعی به قیمت 585 هزار تومان منتشر شده است.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdci3ra5ut1ar52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما