جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 422525

انتشار یک کتاب مبنایی برای علاقه‌مندان فلسفه

پروژه ایران : کتاب فلسفه علم الکساندر برد که به‌ تازگی به فارسی منتشر شده، مقدمه‌ای است فوق‌العاده برای علاقه‌مندان و دانشجویان فلسفه که وضعیت فعلی تفکر در یکی از حوزه‌های اصلی اندیشه بشری را شرح می‌دهد.
انتشار یک کتاب مبنایی برای علاقه‌مندان فلسفه
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، برد در کتاب «فلسفه علم» بیش از هر چیز با دو موضوع «استقرا» و «قوانین طبیعت» سر و کار دارد و از این رو کتابش متنی تخصصی است که در حوزه فلسفه علم قرار می‌گیرد؛ البته این کتاب، یک کتاب مقدماتی است که به صورت مفهومی سازماندهی شده و هم برای دانشجویان و هم برای علاقه‌مندان فلسفه طراحی شده است.

نویسند کتاب که هم اکنون در دانشگاه کمبریج صاحب کرسی است و پیش از این در دانشگاه‌های کینگز کالج لندن و بریستول و ادینبورگ و برخی مراکز علمی دیگر به تدریس و پژوهش و سخنرانی پرداخته، در این کتاب کمتر خود را درگیر تاریخچه دیدگاه‌ها و نظریه‌ها کرده؛ در عوض بیشتر به استدلالات و بررسی موشکافانه آنها پرداخته است.

برد کتاب خود را دو بخش کرده است: «بازنمایی» و «دلیل». او در بخش اول «قوانین طبیعت» و «توضیح علمی» و «انواع طبیعی» را از چشم اندازی فلسفی بررسی کرده و سپس به واکاوی «واقع‌گرایی» درباره علم و دیدگاه‌های مخالف با آن پرداخته است.

او در بخش دوم کتاب بیشتر به گستره شناخت‌شناسی رفته و کوشیده نگرش برون‌گرایانه خود را بپروراند. دیدگاه مهم برد در این کتاب آن است که گرچه علم روشی یگانه ندارد، اما پیشرفت می‌کند و با آن می‌توان به شناخت دست یافت. 

کتاب فلسفه علم الکساندر برد که اولین بار در سال ۱۹۹۸ در انتشارات راتلج منتشر شده و تا سال 2006 دست‌کم هشت بار تجدید چاپ شده، مقدمه‌ای همچنان روزآمد، روشن و دقیق برای فلسفه علم است که زمینه‌های ضروری درک فلسفی علم و مسائل آن را برای خواننده آشکار می‌کند.

بیشتر بخوانید:
«تکنوفئودالیسم» یا چگونه انسان مدرن رعیت فناوری‌های بزرگ شد
درس‌گفتارهای «هایدگر» درباب «منطق» منتشر شد

«ژیژک و الهیات» منتشر شد / شرحی متفاوت از فراز و فرود اندیشه‌ی ژیژک

این کتاب به مسائل مفهومیِ نادیده گرفته شده اما حیاتی مانند ماهیت قوانین علمی توجه کامل دارد و همزمان این موضوع را با مشکلات معرفت‌شناختی مانند نوع و میزان دانش ما از چنین قوانینی مرتبط می‌کند. از این رو با خواندن این کتاب می‌توان از برخی نگرش‌های مهم فلسفی درباره علم و کارکرد آن آگاهی یافت.

فلسفه علم را ساسان مژده به فارسی برگردانده و نشر ثالث آن را در 459 صفحه با قطع رقعی و جلد سخت، به قیمت 450 هزار تومان، به تازگی راهی بازار کتاب کرده است.


درباره نویسنده:
پروفسور الکساندر برد عضو کالج سنت‌جان در دانشگاه کمبریج است که در سال 1983 برای خواندن فیزیک و فلسفه وارد سنت‌جان شد و پس از آن در دانشگاه‌های مونیخ و کمبریج تحصیل کرد. برد پس از مدتی به تدریس در دانشگاه ادینبورگ مشغول شد و سپس کرسی فلسفه در دانشگاه بریستول را به دست آورد. او همچنین یک دوره رئیس گروه فلسفه کارگروه ارزیابی تحقیقات دانشگاهی بریتانیا و همینطور رئیس انجمن بریتانیایی فلسفه علم بوده است.

برخی کتاب‌های منتشر شده الکساندر برد عبارتند از: فلسفه علم (1998)، توماس کوهن (2000)، و متافیزیک طبیعت (2007). ویژگی کار او رد تجربه‌گرایی، هم در متافیزیک و هم در معرفت‌شناسی، و ادغام موضوعات محوری در متافیزیک و معرفت‌شناسی با فلسفه علم است. پروژه کنونی او شناخت علم، شناخت پزشکی با هدف ارائه بینش‌هایی از معرفت‌شناسی عمومی درباره فلسفه علم و پزشکی است.
 
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdchiinkm23nimd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما