سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ , 24 Sep 2024
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : 428684
منبع : ايسنا

بایدن: باید مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند

پروژه ایرانی : رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر گفت آمریکا و متحدان آن باید مطمئن شوند که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند.
بایدن: باید مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه و در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و درباره مسائل مختلف بین‌المللی اظهارنظر کرد.

او در ابتدای سخنرانی خود، به سابقه‌اش در سیاست اشاره کرد و گفت: «در دوران جنگ سرد، جهان یکپارچه نبود، این جنگ در جهان تفرقه انداخته بود. خاورمیانه (غرب آسیا) در جنگ بود، آمریکا در ویتنام درحال جنگ بود و آن جنگ در زمان خود، طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا بود. در آن دوران، شهروندان آمریکا خشمگین بودند و درباره قدرت کشور سوال داشتند، اما در همان شرایط، بسیاری خوشبین بودند.»

او مدعی شد: «آمریکا از آن بحران عبور کرد و این روند، بدون هزینه و یا آسان نبود و با معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، این مسئله را مدیریت کردیم و به جنگ سرد پایان دادیم، به جنگ در ویتنام پایان دادیم و امروز ویتنام و آمریکا با یکدیگر دوست هستند و این نشان می‌دهد که حتی در قلب جنگ نیز، دوستی ممکن است و شرایط بهتر خواهند شد و ما نباید این را فراموش کنیم.»

درباره افغانستان تصمیم درستی گرفتم

بایدن در ادامه بدون اشاره به جنایات آمریکا در طول جنگ‌های خود در منطقه مدعی شد: «همچنان برای مقابله با بی‌عدالتی جنسی، تروریسم و ابزارهای جنگی به اقدامات بسیار بیشتری نیاز است و در ۱۱ سپتامبر، توسط القاعده و اسامه بن لادن آماج حمله تروریستی قرار گرفتیم و ما عدالت را علیه او اجرا کردیم.»

رئیس جمهور آمریکا افزود: «ما باید خود را در شرایطی قرار دهیم که بتوانیم با تهدیدها مقابله و از فرصت‌ها استفاده کنیم. در طول خدمت خود به‌عنوان معاون رئیس جمهور اوباما عملیات‌های نظامی در عراق را کاهش دادیم، در دوران ریاست جمهوری‌ام، افغانستان به ویتنام جدید آمریکا تبدیل شده بود.»

او تصریح کرد: «جنگ آمریکا در افغانستان به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا تبدیل شد و من به‌دنبال پایان آن بودم و در نهایت پایان یافت. تصمیم سخت، اما درستی بود. این تصمیم سخت هزینه انسانی بسیاری به همراه داشت. ۱۳ سرباز آمریکایی و صدها افغانی در عملیاتی انتحاری جان خود را از دست دادند و هرروز به این جان‌های از دست رفته فکر می‌کنم. هرروز به ۲ هزار و ۶۶۱ سرباز کشته شده آمریکایی در طول ۲۰ سال جنگ در افغانستان می‌اندیشم.»

به‌دنبال بازیابی اتحادها بودم

بایدن مدعی شد: «در مقابل آینده، من به‌دنبال بازیابی اتحاد و روابط آمریکا با دیگر کشورها بودم و این اتفاق حاصل شد. من می‌دانم که بسیاری به دنیای امروز و سختی‌های آن نگاه‌ می‌کنند و ناامید می‌شوند، اما من این‌گونه نگاه نمی‌کنم. دموکراسی در خطر است، من نسبت به چالش‌ها در غزه، اوکراین، سودان و دیگر نقاط جهان آگاه هستم. من می‌دانم که راهی برای حرکت رو به جلو وجود دارد.»

او افزود: «در زمان ما، بسیاری با دیدگاه‌های سیاسی مختلف و از کشورهای مختلف متحد شدند تا شرایط را تغییر دهند، ما بدترین همه‌گیری در ۱۰۰ سال اخیر را شکست دادیم، از منشور سازمان ملل دفاع کردیم و آمریکا، به‌عنوانی کشوری آزاد، بزرگترین سرمایه‌گذاری را در حوزه انرژی پاک انجام داده است. وظیفه ما این است که با قدرت‌هایی که به‌دنبال ایجاد تفرقه در جهان هستند مقابله کنیم و مطمئن شویم که قدرتی که ما را متحد نگه داشته، از آن قدرتی که به‌دنبال جدایی و ایجاد تفرقه است، قوی‌تر باشد.»

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا مدعی شد: «ما هر ساله بر اساس اصول همکاری خود، در این نشست حاضر می‌شویم تا در مقابل چالش‌ها ایستادگی کنیم. ما در شرایط پرتنش دیگری در تاریخ بشریت قرار داریم و هر تصمیمی که امروز بگیریم، سرنوشت ما در دهه‌های آینده را تعیین خواهد کرد. ما همگی در مقابل خشونت ایستاده‌ایم، ما درحال مقابله با درگیری‌های کنونی در جهان هستیم و درحال مدیریت چالش‌های جهانی ناشی از تغییرات اقلیمی و گرسنگی در سراسر جهان هستیم، ما از قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنیم.»

او افزود: «باید امروز درباره تهدیدات و فرصت‌های ناشی از پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری‌های تازه برنامه‌ریزی کنیم.»

حمایت آمریکا از اوکراین ادامه خواهد یافت

بایدن در ادامه بدون اشاره به نقش آمریکا در بحران‌های کنونی در جهان مدعی شد: «باید در مقابل خشونت ایستاد. زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، بسیاری کنار ایستادند، اما من و کامالا هریس (معاون رئیس‌جمهور آمریکا)، درک کردیم که حمله روسیه به اوکراین، به مثابه حمله به همه ارزش‌های سازمان ملل است و آمریکا به حمایت اوکراین شتافت و بسته‌های مالی، نظامی و بشردوستانه گسترده‌ای در اختیار این کشور قرار داد. امروز، از همه کشورها می‌خواهم در دفاع از اوکراین بایستند.»

او مدعی شد: «خبر خوب این است که پوتین (رئیس جمهور روسیه) در جنگ خود علیه اوکراین شکست خورده است. او به‌دنبال نابودی اوکراین بود و اوکراین همچنان پابرجاست. پوتین به‌دنبال تضعیف ناتو بود و اکنون، این پیمان از همیشه قدرتمندتر و عظیم‌تر است. اما ما نمی‌توانیم تسلیم شویم. دنیا باید مجددا تصمیم‌گیری کند که آیا به اوکراین برای پیروزی خود و بازپس‌گیری آزادی خود کمک‌ خواهد کرد یا کنار بایستند و اجازه دهد یک کشور نابود شود. ما نباید خسته شویم و حمایت آمریکا از اوکراین تا پیش از پیروزی آن، متوقف نخواهد شد.»

شبکه اتحادها در ایندوپاسیفیک را گسترش خواهیم داد

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به روابط واشنگتن و پکن پرداخت و گفت: «ما همچنین باید در مدیریت مسئولانه رقابت‌ها با چین، به اصول خود بازگردیم و آن‌ها را حفظ کنیم تا این مسئله به درگیری منجر نشود. آمریکا آماده همکاری با همه کشورها برای مقابله با چالش‌های مختلف است و اخیرا همکاری‌ها بین واشنگتن و پکن برای مقابله با ورود مواد مخدر مرگبار و مسموم از سر گرفته شده است و این مسئله برای شهروندان آمریکا مهم است.»

او مدعی شد: «آمریکا در حال پاسداری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در تایوان است و همزمان شبکه اتحاد و همکاری‌ها در منطقه ایندوپاسیفیک (منطقه مابین اقیانوس هند تا آرام) را گسترش خواهیم داد و این همکاری‌ها برای مقابله با هیچ کشوری نیست و صرفا زیرساخت ایجاد منطقه‌ای آزاد است. ما همچنان در تلاش برای ایجاد ثبات و صلح در خاورمیانه (غرب‌ آسیا) هستیم. جهان نباید وقایع وحشتناک هفت اکتبر را فراموش کند. هر کشوری باید برای عدم تکرار آن حمله هولناک تلاش کند.»

زمان آتش‌بس در غزه فرا رسیده است

رئیس جمهور آمریکا که خود را بارها صهیونیست خوانده است، ضمن نادیده گرفتن جنایت‌ها و اشغالگری سرزمین‌های فلسطینی توسط این رژیم، در ادامه گفت: «در هفت اکتبر، تروریست‌های حماس به کشوری خارجی حمله کردند، بیش از هزار و ۲۰۰ شهروند، از جمله ۴۳ آمریکایی را در خانه‌های خود به قتل رساندند. تجاوز جنسی صورت گرفت و بیش از ۲۵۰ اسرائیلی به اسارت گرفته شدند. خانواده اسرا درحال تجربه جهنم هستند. ساکنین غزه نیز درحال تجربه جهنم هستند.

او افزود: «هزاران فلسطینی، از جمله امدادرسان‌های سازمان ملل کشته شده‌اند. خانواده‌های بیشماری آواره شده‌اند و درحال تجربه شرایط انسانی بسیار دشواری هستند. آن‌ها خواستار این جنگ که حماس آغازکننده آن بوده نبوده و نیستند. من درحال تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا هستم. اکنون زمان آتش‌بس فرا رسیده و طرفین باید روی شرایط نهایی آن، به توافق برسند و ضمن تضمین امنیت اسرائیل، غزه را از چنگال حماس آزاد کنند.»

جنگ فراگیر به نفع هیچ‌کس نیست

بایدن مدعی شد: «از هفت اکتبر، ما در تلاش بودیم تا از وقوع جنگی فراگیر در منطقه جلوگیری کنیم، اما حزب‌الله به جنایات حماس در هفت اکتبر پیوست و حملات خود علیه اسرائیل را آغاز کرد و با گذشت تقریبا یکسال، بسیاری از ساکنین مرز لبنان و اسرائیل، آواره باقی‌مانده‌اند. جنگی تمام‌عیار به نفع هیچ‌کس نیست و با وجود شدت گرفتن تنش‌ها، راهکاری دیپلماتیک همچنان ممکن است.»

او افزود: «راهکار دیپلماتیک، تنها راهکار ممکن برای بازگشت شهروندان به خانه‌های خود است و ما درحال تلاش برای دستیابی به این راهکار دیپلماتیک هستیم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود به جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه‌باختری پرداخت و گفت: «باید به خشونت‌های فزاینده علیه فلسطینی‌ها در کرانه‌باختری و راهکارهای لازم برای دستیابی به راهکار ۲ دولتی، راهکاری که در راستای آن کشور مستقل فلسطین ایجاد و اسرائیل روابط خود را با همه همسایگان خود عادی می‌کند، اشاره کنم.»

او در اظهاراتی خصمانه علیه ایران بیان کرد: «حرکت به سوی صلح، ما را در موقعیت بهتری برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران قرار می‌دهد، ما باید با همکاری با یکدیگر، راه تنفس را از تروریست‌های تحت حمایت ایران که نیروهای نیابتی آن محسوب می‌شوند بگیریم و اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

آمریکا از گسترش و اصلاح ساختار شورای امنیت حمایت می‌کند

بایدن افزود: «غزه تنها جنگی نیست که باید همگان را خشمگین کند. در سودان، جنگی داخلی به ایجاد یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی تاریخ بشر دامن زده است. هشت میلیون نفر در مرز گرسنگی قرار دارند. آمریکا در حال کمک بشردوستانه به سودان است. جهان باید از تأمین اسلحه برای نیروهای داخل سودان دست بکشد و به آن‌ها بگوید که از نابودی کشورتان دست بکشید و به این جنگ پایان دهید.»

او مدعی شد که آمریکا و کشورهای گروه هفت در حال کمک به کشورهای درحال توسعه هستند و همین لحظه کشورها درحال مشاهده دستاوردهای اقدامات آمریکا و متحدان آن در آفریقا هستند.

بایدن همچنین در ادامه اظهار داشت: «سازمان ملل نیاز دارد تا صداهای تازه را در خود جای دهد. در همین راستا، آمریکا از گسترش و اصلاح ساختار شورای امنیت حمایت خواهد کرد.»

او بدون اشاره به استفاده از حق وتوی آمریکا در شورای امنیت علیه مصوبه‌های این شورا برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه گفت: «شورای امنیت باید مانند گذشته، به ایجاد صلح روی آورد و به عذاب و زجر در جهان و گسترش جنگ‌افزارهای خطرناک پایان دهد.»

نحوه مدیریت هوش‌مصنوعی می‌تواند به بزرگترین چالش تبدیل شود

بایدن همچنین ضمن اشاره به مزایای هوش‌مصنوعی درباره خطرات احتمالی آن هشدار داد و گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند به گسترش اطلاعات تصنعی، سلاح‌های شیمیایی کشتار جمعی و دیگر خطرات گسترده دامن زند.»

او افزود: «نحوه مدیریت هوش‌مصنوعی می‌تواند به بزرگترین چالش مدیریتی رهبران جهان تبدیل شود.»

در آخر بایدن گفت: «زمان روی کار آمدن نسل جدید برای رهبری آمریکا فرا رسیده و دوستان من، به یاد داشته باشید که شهروندان شما، مهم‌تر باقی ماندن در قدرت است. در صورت همکاری همه کشورها، هیچ امری غیرممکن نخواهد بود.»
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcjooexxuqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما