چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ , 25 Sep 2024
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : 428703
منبع : ايسنا

موشک‌های حزب‌الله آینده اسرائیل را تغییر خواهد داد

پروژه ایرانی : کارشناس مسائل منطقه گفت که نگرانی‌های داخلی در اسرائیل این رژیم را در مرز فروپاشی قرار داده است از این رو به سمت فرافکنی نظامی در منطقه و در مرزهایش کشانده است.
موشک‌های بالستیک حزب‌الله
موشک‌های بالستیک حزب‌الله
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، بعد از انفجارهای پی در پی و گسترده پیجرها در لبنان و حملات موشکی به جنوب ضاحیه در بیروت پایتخت لبنان که به شهید و زخمی‌شدن ده‌ها و هزاران نفر منجر شد، حزب‌الله عملیاتی نظامی و موشکی را به اهدافی در شمال اسرائیل انجام داد.
 
«حاج ابراهیم عقیل» معروف به «حاج عبدالقادر» فرمانده جهادی حزب‌الله از جمله شهدای حمله جنایتکارانه اسرائیل به یک ساختمان در ضاحیه جنوبی بیروت بود.
 
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنانی پس از حملات تروریستی هفته گذشته در بیروت گفت: دشمن از تمام خطوط قرمز عبور کرد و به هیچ چیز، نه موضوعات انسانی و نه اخلاقی اهمیت نداد. انفجارها روی بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، بازارها، مغازه‌ها، اتومبیل‌ها و خانه‌ها تأثیر گذاشت که زنان و کودکان زیادی در آن‌ها حضور داشتند. 
 
وی ادامه داد: کشتار ۲۷ و ۲۸ شهریورماه یک جنایت جنگی است و اعلام جنگ علیه لبنان است. رژیم صهیونیستی به دنبال به شهادت رساندن هزاران نفر در لبنان بوده است و این جنایت نیز در کارنامه سیاه آن‌ها ثبت شد. با تمام اطمینان می‌گویم این ضربه قوی، ما را از مسیر خود متوقف نمی‌کند بلکه ما قدرت‌مندتر در مقابل آنها خواهیم ایستاد.

شلیک موشک بالستیک به تل‌آویو
 
در عین حال ارتش رژیم صهیونیستی در هفته جاری حملات تجاوزکارانه گسترده خود به مناطقی در جنوب و شرق لبنان را آغاز کرده است و این حملات همچنان ادامه دارد.
 
حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به این جنایات، حملات متعددی را به شمال فلسطین اشغالی انجام داد. این حملات به ترس و وحشت صهیونیست‌ها منجر شد و در اولین واکنش‌ها شهر اشغالی «حیفا» را به تعطیلی کشاند.
 
حزب‌الله همچنین صبح چهارشنبه اعلام کرد که با موشک بالستیک «قادر ۱» مقر موساد در حومه تل‌آویو را هدف قرار داد.
 
در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: مقاومت اسلامی در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها و در دفاع از لبنان و مردم آن، صبح روز چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح با موشک بالستیک «قادر ۱» مقر فرماندهی موساد را در حومه تل‌آویو هدف قرار داد.
 
در این بیانیه تاکید شده است: این مقر مسئول ترور رهبران و انفجار پیجرها و بی سیم‌ها است «و پیروزی تنها از جانب خدای توانا و حکیم است».

تلاش نتانیاهو برای ورود آمریکا به جنگ در منطقه
 
«جعفر قنادباشی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر در لبنان و تشدید درگیری میان اسرائیل و لبنان اظهار کرد: با توجه به اینکه کشورهای منطقه اکثرا تمایلی به گسترش جنگ در منطقه ندارند بعید است دامنه درگیری و تنش و جنگ در منطقه گسترده شود؛ مگر اینکه اسرائیل حرکت گستاخانه‌ای انجام دهد که زمینه وارد شدن یک ضربه اساسی از سوی محور مقاومت به خودش را فراهم کند.
 
وی ادامه داد: راهبرد نتانیاهو از روزی که بر سر کار آمده است همان راهبرد اسلافش است که سعی کردند به هر شکل پای آمریکا را به مناقشات خودشان با کشورهای منطقه باز کنند، در این صورت اگر آمریکا وارد تنش با کشورهای منطقه به نمایندگی از اسرائیل شود آن وقت منطقه با تهدید جنگ فراگیر رو به رو می‌شود. اما شرایط الان برای آمریکا به نحوی نیست که تمایلی به ورود به جنگ در منطقه داشته باشد. نکته‌ مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که فضای سیاسی منطقه ای به نحوی مبهم و چند بعدی است و آمریکا تمایلی برای ورود به این فضا ندارد. 
 
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: اسرائیلی‌ها پیش از این پیشنهادی داده بودند که شهرک نشین‌ها به مناطق اشغالی برگردند و فشار کاهش یابد اما سیدحسن نصرالله شرط کاهش تنش را پایان تجاوز اسرائیل به غزه مطرح کرده بود. اما از آنجایی که پایان جنگ غزه بدون دستاورد برای اسرائیلی‌ها زیان بار است، آنها دست از غزه برنمی‌دارند. 

حزب الله قابلیت خوب و قابل توجهی در مقابله با اسرائیل دارد
 
قنادباشی با اشاره به تنش‌ها و حملات متقابل حزب‌الله و اسرائیل در چند روز اخیر و توان حزب‌الله برای ادامه این درگیری‌ها اظهار کرد: حزب الله قابلیت خوب و قابل توجهی در مقابله با اسرائیل دارد اما مساله این است که حزب‌الله تمایلی به استفاده از توان حداکثری نظامی و موشکی خود در مقابله با اسرائیل فعلا ندارد. معتقدم در این شرایط جنگ به طور فرسایشی ادامه پیدا می‌کند و حزب‌الله موشک‌های تعیین‌کننده و پرنفوذی دارد که سرنوشت درگیری‌ها و آینده اسرائیل را تغییر خواهد داد. 

عبور اسرائیل از خطوط قرمز حزب‌الله می‌تواند مساله را به سمت تشدید تنش هدایت کند
 
این کارشناس مسائل منطقه درباره خط قرمز حزب‌الله برای استفاده از سلاح‌های راهبردی خود تصریح کرد: عبور اسرائیل از خطوط قرمز حزب‌الله و هدف قرار دادن مردم و مراکز عمومی می‌تواند مساله را به سمت تشدید تنش هدایت کند. همان طور که مسئولان لبنانی و حزب‌الله گفتند حمایت لازم از حزب‌الله وجود دارد و الان در یک جنگ حساب شده قرار دارند. آقای نعیم قاسم در این رابطه گفتند که ما « در حال یک جنگ باز هستیم» از این رو ۲ طرف هنوز به نظر می‌آید که در حال رعایت محدودیت‌های یکدیگر هستند.
 
قنادباشی گفت: اسرائیل به خاطر شرایط داخلی و مخالفت‌هایی که در داخل با آن رو به روست نمی‌تواند از یک حدی جلوتر برود، اگر موشک‌های حزب‌الله به تل‌آویو برسد قطعا با یک فروپاشی اجتماعی و سیاسی رو به رو خواهد شد؛ از این رو این طور نیست که بتواند بی‌مهابا به سمت حزب‌الله شلیک کند. اساسا دلیل حمله اسرائیل به لبنان، موشک ‌انصارالله بود که به تل آویو رسید و این یعنی هیچ کجا در سرزمین‌های اشغالی دیگر امن نیست.
 
وی ادامه داد: یکی از تهدیدهایی که کابوس اسرائیلی‌هاست، همراهی الحشدالشعبی و ارتش یمن با حزب‌الله علیه اسرائیل است که در این صورت درگیری و تنش می‌تواند چهره دیگری به خود بگیرد.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcbgwbafrhb5zp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما