جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ , 27 Sep 2024
پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : 428753
منبع : ايسنا
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

آمریکا متعهد شده باقی الواح هخامنشی را به ایران برگرداند

پروژه ایرانی : قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: طرف آمریکایی متعهد شده است در بازه زمانی که مشخص است، مابقی الواح را (به ایران) برگرداند.
آمریکا متعهد شده باقی الواح هخامنشی را به ایران برگرداند
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، همزمان با استرداد یک هزار و ۱۰۰ قطعه از الواح هخامنشی که با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شد، علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که برای تشریفات تحویل این آثار در فرودگاه حضور داشت، گفت:‌ این ششمین مرحله از بازگشت الواح و گل‌نبشته‌های هخامنشی از آمریکا است که در این مرحله ۱۱۰۰ قطعه از این گل‌نبشته‌ها به کشور برگردانده شد.

او اضافه کرد: این الواح به موزه ملی ایران منتقل می‌شود و تا ۷۲ ساعت قرنطینه خواهد بود و پس از آن هیأت از کارشناسان با آنکه الواح قبلا (از سوی موسسه شرق‌شناسی شیکاگو) ‌ خواند شده اما دوباره آنها را خوانش می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی همچنین گفت: این الواح از دو هفته آینده برای عموم مردم قابل نمایش و بازدید است.

دارابی یادآور شد:‌ پیش‌تر در پنج مرحله و در مجموع ۶ هزار و ۸۶۸ گل‌نبشته به کشور بازگردانده شده بود که مرحله پنجم آن سال قبل بود که ۳هزار و ۵۰۶ گل‌نبشته از آمریکا به ایران استرداد شد. در این مرحله ۱۱۰۰ قطعۀ دیگر از الواح هخامنشی به ایران بازگشته است و مابقی الواح را نیز طرف آمریکایی متعهد شده است در بازه زمانی که وجود دارد، برگرداند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه این گل‌نبشته‌ها، بیانگر زیست و سبک زندگی نیاکان ما در دوره هخامنشی است، افزود: این گل‌نبشته‌ها بسیار ارزشمند هستند. این اشیاء به موزه خواهند رفت؛ چرا که موزه‌ها فقط بیانگر ثروت و توسعه یک کشور نیستند، بلکه موزه‌ها نمادی از صلح و توسعه برای هم‌زیستی در جهان به حساب می‌آیند. از این رو ما به دنبال این هستیم که تعداد موزه‌ها را به یک‌هزار موزه در کشور افزایش دهیم.

در اسفند ۱۳۱۱ خورشیدی در کاوش‌های باستان‌شناسی باروی تخت جمشید حدود ۳۰ هزار لوح گلی مربوط به دوره هخامنشی به خط میخی توسط گروه باستان‌شناسی موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو (ارنست هرتسفلد) کشف شد. در سال ۱۳۱۴ خورشیدی پس از توافق دولت وقت ایران با موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو مقرر شد الواح برای ترجمه و مطالعه محتوای آن به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت سپرده شود که روند استرداد آنها هم‌چنان ادامه دارد.

به تشخیص باستان‌شناسان و زبان‌شناس‌ها، گل‌نبشته‌های هخامنشی یافته‌شده از باروی تخت جمشید به زمان داریوش بزرگ، بنیانگذار تخت جمشید (۵۲۲ تا ۴۸۵ پیش از میلاد) مربوط می‌شود.  
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcgn79twak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما