چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ , 23 Oct 2024
پروژه ایرانی : محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در گفتگویی اظهار داشت: صرف نظر از اینکه آقای پزشکیان هم در انتخابات قولش را داده، حتی اگر ایشان هم وعده‌اش را نمی‌داد، به نظرم حاکمیت ما باید به این نتیجه می‌رسید که رفتار پرهزینه‌ای مثل فیلتر کردن را هرچه زودتر تعطیل کنند.
انتقاد تند محمد مهاجری از ستار هاشمی درباره رفع فیلترینگ: اگر وزیر ارتباطات نمی‌تواند، تشریف ببرد/ آدم‌هایی هستند که جربزه داشته باشند
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی،  محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگویی با تأکید بر  اینکه فیلتر کردنی که همه مردم بدون هیچ مزاحمت و زحمتی می‌توانند از طریق فیلترشکن به آن وصل شوند فقط یک کار عبث و مسخره است، گفت: وقتی آقای پزشکیان وعده می‌دهد که من فیلتر را بر می‌دارم و یکی از انگیزه‌ها و شوق‌های مردم برای مشارکت در انتخابات همین موضوع است، طبیعتا در افزایش سرمایه اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

مشروح گفتگوی محمد مهاجری با جماران را در ادامه می‌خوانید؛

آقای پزشکیان امروز در یک مصاحبه کوتاه تأکید داشت که دولت دارد در زمینه  رفع فیلترینگ کار می‌کند و با مجلس و قوه قضائیه هم در این زمینه جلساتی داشته‌اند. به نظر شما رفع فیلترینگ چه دستاوردهایی می‌تواند برای کشور داشته باشد؟

علما اصطلاحی دارند و می‌گویند، «فلان موضوع تصورش موجب تصدیق است»؛ یعنی آنقدر بدیهی است که نیازی به بحث کردن ندارد. بحث رفع فیلترینگ هم این گونه است. یعنی واقعا جزء موضوعاتی است که اصلا نیاز به این ندارد که شما اثبات کنید فیلترینگ چیز بدی یا رفع فیلتر کردن کردن کار درستی است. چون در حال حاضر فیلتر کردنی که همه مردم بدون هیچ مزاحمت و زحمتی می‌توانند از طریق فیلترشکن به آن وصل شوند، فقط یک کار عبث و مسخره است.

ممنوعیتی ایجاد کنید که همه مردم به راحتی بتوانند آن را دور بزنند؛ کجای این کار عقلانی است؟! کدام آدم عاقلی می‌تواند قبول کند که این کار منطقی است؟! به همین دلیل صرف نظر از اینکه آقای پزشکیان هم در انتخابات قولش را داده، حتی اگر ایشان هم وعده‌اش را نمی‌داد، به نظرم حاکمیت ما باید به این نتیجه می‌رسید که رفتار پرهزینه‌ای مثل فیلتر کردن را هرچه زودتر تعطیل کنند. من این را قبول دارم که باید برای صیانت جامعه از موضوعات تهاجمی که از ناحیه اینترنت می‌شود، فکری کرد. اما آن فکر قطعا به وسیله فیلتر کردن اتفاق نمی‌افتد.

به نظر شما رفع فیلترینگ چه تأثیری در افزایش سرمایه اجتماعی دارد؟

وقتی آقای پزشکیان وعده می‌دهد که من فیلتر را بر می‌دارم و یکی از انگیزه‌ها و شوق‌های مردم برای مشارکت در انتخابات همین موضوع است، طبیعتا در افزایش سرمایه اجتماعی تأثیر می‌گذارد. آقای پزشکیان چه وعده‌ای داد؟ گفت نان را ارزان می‌کنم؟ بنزین را گران نمی‌کنم؟ چه وعده اقتصادی‌ای داد؟ تقریبا ایشان هیچ وعده‌ای به مردم نداده است. تنها وعده‌ای که داده و ملموس بود و این وعده در کوتاه مدت امکان عملیاتی شدن داشت، همین موضوع امکان برداشتن فیلترینگ بود. به همین دلیل اگر آقای پزشکیان این کار را بکند، بسیاری از مردمی که به ایشان رأی داده‌اند، قطعا باورشان می‌شود رئیس جمهوری را انتخاب کرده‌اند که برای او مهم است عمل کردن وعده‌هایی که به مردم داده است.

تصور عمومی این بوده و هست که رفع فیلتر با زدن یک دکمه انجام می‌شود ولی حدود سه ماه از آغاز به کار دولت گذشته و هنوز می‌گوید داریم روی این موضوع کار می‌کنیم. نظر شما در این خصوص چیست؟

من معتقدم واقعا با یک دکمه انجام می‌شود؛ مشروط به اینکه اراده‌اش در شخص آقای رئیس جمهور وجود داشته باشد. وقتی رئیس جمهور صراحتا به مردم وعده داده، وزیر ارتباطات حق ندارد خلاف آن عمل کند. اگر وزیر ارتباطات نمی‌تواند، تشریف ببرد، آدم‌هایی هستند که جربزه داشته باشند و این کار را انجام بدهند. بعضی‌ها می‌گویند باید شورای عالی فضای مجازی مجوز صادر کند. شورای عالی فضای مجازی مقابل وعده بزرگ، توان و قدرت رئیس جمهور کاره‌ای نیست.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdcgyz9txak9wq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما