شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ , 23 Nov 2024
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 431219
منبع : تسنیم

نامه یک نماینده به عارف درباره واردات خودروهای نو و کارکرده

پروژه ایرانی : فرشاد ابراهیم‌پور نماینده ایذه و باغملک در مجلس در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاداتی برای اجرای درست قانون خودروهای وارداتی نو یا مستعمل با پلاک مناطق آزاد ارائه کرد.
خودروهای کارکرده
خودروهای کارکرده
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایرانی، فرشاد ابراهیم‌پور نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاداتی برای اجرای درست قانون خودروهای وارداتی نو یا مستعمل با پلاک مناطق آزاد ارائه کرد.

به روایت تسنیم، متن نامه ابراهیم‌پور نماینده ایذه و باغملک به عارف معاون اول رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر عارف، معاون اول محترم رئیس جمهور

سلام علیکم

با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ص) و تقدیم شایسته‌ترین احترام‌ها؛

همانطور که مستحضرید موضوع خودروهای وارداتی نو یا مستعمل با پلاک مناطق آزاد که در مصوبه شماره ۱۹۰۰۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ در خصوص آیین‌نامه اجرای بند (ث) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز مصوبه شماره ۶۱۶۸۷ت / ۶۶۵۳۸ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ هیات محترم دولت مورد بررسی قرار گرفته است، مدت‌هاست موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان محترم آن مناطق شده است.

از آنجا که اتخاذ تصمیمی کارآمد برای مدیریت و رسیدگی به این امر که از دولت قبل تاکنون پابرجاست، علاوه بر کاهش نارضایتی هموطنان و مالکان خودروها منبع درآمد تازه‌ای نیز برای دولت ایجاد خواهد کرد لذا با علم به تلاش وافر دولت محترم در نظم‌دهی به موضوع و نیز با توجه به افزایش مراجعات و مکاتبات هموطنان گرامی، پیشنهاداتی در راستای مصوبات موجود با هدف رفع موانع و بهبود شرایط ارائه می‌گردد. امید است با مساعدت آن مقام ارجمند در آینده نزدیک شاهد تسریع در سامان‌بخشی این حوزه باشیم.

۱. بازنگری در درصد اعلام شده (۹۵ درصد تا ۱۳۵ درصد) ماخذ تعرفه واردات خودروهای سواری (۱۵۰۰ سی سی تا ۲۵۰۰ سی سی بدون توجه به نو یا مستعمل بودن آن‌ها) در قانون مقررات صادرات و واردات ابلاغی از سوی وزارت صمت که بالا بودن حقوقی و عوارض گمرکی و ارزش افزوده و به تبع آن عدم استقبال شهروندان در منطقه آزاد را در پی داشته است.

۲. لزوم توجه به استهلاک سالانه در ارزش‌گذاری خودروها با توجه به سال ساخت بالای آن‌ها (۲۰۱۷و پیش از آن) به منظور جلوگیری از افزایش حقوق و عوارض گمرکی مترتب بر آن.

۳. ایجاد امکان مجوز ثبت سفارش و اظهار کالا در گمرک با استفاده از کارت ملی جهت شهروندان عادی و فاقد کارت بازرگانی متقاضی خودروهای وارداتی.

۴. تعیین مسئول مستقیم صدور مجوز ورود و نوع مجوز ورود (ثبت سفارش یا ثبت آماری) موضوع ماده ۳ مصوبه شماره ۱۹۰۰۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ هیات محترم دولت به منظور جلوگیری از سردرگمی شهروندان و دستگاههای اجرایی.

۵. تعریف سازوکار مناسب جهت امکان تغییر پلاک خودروها به پلاک ملی با توجه به درصد قابل توجه خودروهای پلاک منطقه آزاد (۳۰ تا ۵۰ درصد با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی)

۶. اعطای امتیازاتی مانند کاهش ارزش کاهش ماخذ تعرفه‌ها و اختصاص درصد استهلاک سالانه به خودروهای منطقه آزاد به منظور جلوگیری از روند کاهشی تقاضا برای تبدیل پلاک اروند به ملی (با توجه به مصوبه ه ۶۱۶۷۸ت/ ۶۶۵۳۸ مورخ ۱۴۰۳/۴/۲۴ هیات محترم دولت با موضوع واردات خودروهای مستمل با حداکثر ۵ سال ساخت.)

۷. تبدیل پلاک خودروها از منطقه آزاد به ملی در زمان ثبت سفارش نوع رویه بدون انتقال ارز.

۸. مشخص نمودن سازمان متولی (منطقه آزاد یا سازمان بنادر و دریانوردی) جهت صدور قبض انبار (الکترونیکی یا دستی) برای مالکان خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد به عنوان سند تعیین کننده مالکیت خودرو جهت اظهارکالا، ترخیص و تبدیل در گمرک منطقه.

۹. همسان‌سازی قیمت خودروهای پلاک منطقه آزاد بعد از پلاک‌گذاری ملی با قیمت بازار.

۱۰. بازنگری در ماخذ تعرفه خودروهای مشمول.
گزارشگر : تحریریه پروژه ایران
https://theiranproject.com/vdchzznkw23nxid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما