ماجرای واردات خودروهای کارکرده و نو، تنها برای مدیریت افکار عمومی و کاهش فشارها بر دولت مطرح میشود وگرنه دولت تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد.
گزارش پروژه ایران از ماجرای واردات خودرو:
امیدی به واردات خودروهای خارجی نیست
پروژه ایران , 24 دی 1402 ساعت 15:50
ماجرای واردات خودروهای کارکرده و نو، تنها برای مدیریت افکار عمومی و کاهش فشارها بر دولت مطرح میشود وگرنه دولت تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، ماجرای واردات خودروهای کارکرده سرو صدای زیادی به پا کرده است، اما باز هم در عمل خبری از اجرا نیست. روز گذشته عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که واردات خودروهای کارکرده به زودی انجام میشود، این موضوع را مجدد بر سر زبانها انداخت. او عنوان کرد که مشکلی در خصوص واردات خودروهای دستهدوم به کشور نداریم و این مهم بهزودی اجرا میشود و گام اول واردات را از مناطق آزاد شروع میکنیم.
علی آبادی درباره واردات خودروهای کارکرده گفت که آیین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شده است و این آیین نامه پس از طی بررسیهای کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب و به زودی ابلاغ میشود. با ابلاغ این آییننامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان محترم رفع میشود.
در پی این اظهارات بود که اکبری اظهار کرد، من به عنوان رئیس کمیسیون صنایع مجلس و رئیس ستاد صنعت و معدن آقای رئیسی نمیدانم چه کسانی نمیگذارند و در برابر واردات خودرو مقاومت میکنند؟ به باور او مخالفتهایی با واردات خودرو در کشور صورت میگیرد.
در این میان کارشناسان بسیاری بر این باور هستند که امیدی به واردات خودروهای دست دوم در کشور نیست و اظهارات مطرح شده از سوی مقامات دولتی در این باره صرفا ناشی از فشارهای مجلس و افکار عمومی است.
بازار خودرو دیگر با حرف کنترل نمیشود
مسیح فرزانه کارشناس خودرو، در این باره به پروژه ایران گفت: نیت دولت بر این است که بازار سرمایهای خودرو را با حرف کنترل کند تا رکود کاهش پیدا کند. اما یک اصل کلی در اقتصاد کلان میگوید تنها در بازهای از زمان این اقدامات دستوری قابلیت خود را حفظ میکنند.
وی با بیان این که «این بازه زمانی» در ایران برای بازار خودرو که کالایی سرمایهای محسوب میشود، به پایان رسیده است، گفت: صحبتهای وزیر صمت و نمایندگان مجلس این سوال را به وجود میآورد که چگونه با این وعدهها قرار است آرامش را به بازار خودرو بازگردانند در حالی که از مهرماه تنها خودروهای وارداتی بیست درصد افزایش قیمت داشته است؟
فرزانه با تاکید بر این که بازار خودرو اخبار خود را پیش خور کرده و خاصیت اخبار آن از بین رفته است، تصریح کرد: صحبتهای وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده و حتی انتشار آییننامه آن ناشی از فشار مجلس و افکار عمومی است. تنها به کلیات پرداخته شده و هیچ کدام از اخبار مطرح شده تاثیری بر بازار خودرو ندارد.
به گفته او، هیچ وعده و وعیدی دیگر پاسخگو نیست و بازار خودرو با نوسان و شیب هیجانی به سمت بالا در حرکت است. اگر به سنوات گذشته نگاه کنیم اخبار واردات خودرو صرفا گفتن کلیات است و دردی را دوا نمیکند، زیرا این یک اصل است که واردات هر کالای سرمایهای که با محدودیت و ممنوعیت روبه رو باشد در نهایت باعث نوسان بازار و رانت زایی میشود.
دولت تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد
فرزانه با تاکید بر این که مصرف کننده واقعی از بازار خودرو دست کشیده است، تصریح کرد: تب و تاب این بازار با این اظهارات فروکش نخواهد کرد.
این کارشناس خودرو درباره اظهارات رییس کمیسیون مجلس مبنی بر پشت پرده واردات خودرو، گفت: از نظر من هیچ مافیایی در کار نیست و بر اساس تحلیلهانه تنها شرایط ارزی اجازه واردات خودرو را نمیدهد بلکه دولت هم تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد.
وی ادامه داد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت عمدتا به واردات خودروهای چینی است. زیرا میتواند از طریق تهاتر در ازای نفت و مواد پتروشیمی خودرو وارد کند. در چین بانکهایی شکل گرفته است که این اقدام را تسهیل میکنند.
فرزانه با تاکید بر این که واردات خودرو نیاز به سرمایهگذار بخش خصوصی دارد، گفت: ورود شرکتهای خصوصی به این موضوع باعث کاهش تصدیگری دولت میشود و باید قبول کرد که دولت نمیخواهد تصدیگری خود را کاهش دهد. همانطور که واردات خودروهای چینی هم اکنون توسط شرکتهای دولتی صورت میگیرد.
این کارشناس خودرو در پایان تاکید کرد که امیدی به واردات خودروهای دست دوم به کشور نیست، این اتفاق نمیافتد و تنها برای کاهش فشاری که بر روی دولت است مطرح میشود، کما اینکه واردات خودروهای نو هم ادامهدار نخواهد بود.
کد مطلب: 411977