شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ , 23 Nov 2024
يکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : 411977
گزارش پروژه ایران از ماجرای واردات خودرو:

امیدی به واردات خودروهای خارجی نیست

پروژه ایران : ماجرای واردات خودروهای کارکرده و نو، تنها برای مدیریت افکار عمومی و کاهش فشارها بر دولت مطرح می‌شود وگرنه دولت تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد.
­مسیح فرزانه، کارشناس خودرو.
­مسیح فرزانه، کارشناس خودرو.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، ماجرای واردات خودروهای کارکرده سرو صدای زیادی به پا کرده است، اما باز هم در عمل خبری از اجرا نیست. روز گذشته عباس علی­ آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که واردات خودروهای کارکرده به زودی انجام می‌­شود، این موضوع را مجدد بر سر زبان­ها انداخت. او عنوان کرد که مشکلی در خصوص واردات خودروهای دسته‌دوم به کشور نداریم و این مهم به‌زودی اجرا می‌شود و گام اول واردات را از مناطق آزاد شروع می­کنیم.

علی ­آبادی درباره واردات خودروهای کارکرده گفت که آیین نامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال شده است و این آیین نامه پس از طی بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب و به زودی ابلاغ می­‌شود. با ابلاغ این آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان محترم رفع می­شود.

در پی این اظهارات بود که اکبری اظهار کرد، من به عنوان رئیس کمیسیون صنایع مجلس و رئیس ستاد صنعت و معدن آقای رئیسی نمی‌دانم چه کسانی نمی‌گذارند و در برابر واردات خودرو مقاومت می‌کنند؟ به باور او مخالفت­هایی با واردات خودرو در کشور صورت می‌­گیرد.

در این میان کارشناسان بسیاری بر این باور هستند که امیدی به واردات خودروهای دست دوم در کشور نیست و اظهارات مطرح شده از سوی مقامات دولتی در این باره صرفا ناشی از فشارهای مجلس و افکار عمومی است.

بازار خودرو دیگر با حرف کنترل نمی­شود
­مسیح فرزانه کارشناس خودرو، در این باره به پروژه ایران گفت: نیت دولت بر این است که بازار سرمایه­ای خودرو را با حرف کنترل کند تا رکود کاهش پیدا کند. اما یک اصل کلی در اقتصاد کلان می­گوید تنها در بازه­ای از زمان این اقدامات دستوری قابلیت خود را حفظ می­‌کنند.

وی با بیان این که «این بازه زمانی» در ایران برای بازار خودرو که کالایی سرمایه‌­ای محسوب می­‌شود، به پایان رسیده است، گفت: صحبت­های وزیر صمت و نمایندگان مجلس این سوال را به وجود می‌­آورد که چگونه با این وعده‌­ها قرار است آرامش را به بازار خودرو بازگردانند در حالی که از مهرماه تنها خودروهای وارداتی بیست درصد افزایش قیمت داشته است؟

فرزانه با تاکید بر این که بازار خودرو اخبار خود را پیش خور کرده و خاصیت اخبار آن از بین رفته است، تصریح کرد: صحبت­های وزیر صمت درباره واردات خودروهای کارکرده و حتی انتشار آیین­نامه آن ناشی از فشار مجلس و افکار عمومی است. تنها به کلیات پرداخته شده و هیچ کدام از اخبار مطرح شده تاثیری بر بازار خودرو ندارد.

به گفته او، هیچ وعده و وعیدی دیگر پاسخگو نیست و بازار خودرو با نوسان و شیب هیجانی به سمت بالا در حرکت است. اگر به سنوات گذشته نگاه کنیم اخبار واردات خودرو صرفا گفتن کلیات است و دردی را دوا نمی­کند، زیرا این یک اصل است که واردات هر کالای سرمایه‌­ای که با محدودیت و ممنوعیت روبه ­رو باشد در نهایت باعث نوسان بازار و رانت ­زایی می­‌شود.

دولت تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد
فرزانه با تاکید بر این که مصرف ­کننده واقعی از بازار خودرو دست کشیده است، تصریح کرد: تب و تاب این بازار با این اظهارات فروکش نخواهد کرد.

این کارشناس خودرو درباره اظهارات رییس کمیسیون مجلس مبنی بر پشت پرده واردات خودرو، گفت: از نظر من هیچ مافیایی در کار نیست و بر اساس تحلیل­هانه تنها شرایط ارزی اجازه واردات خودرو را نمی­دهد بلکه دولت هم تمایلی به اختصاص ارز برای واردات خودرو ندارد.

وی ادامه داد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت عمدتا به واردات خودروهای چینی است. زیرا می­تواند از طریق تهاتر در ازای نفت و مواد پتروشیمی خودرو وارد کند. در چین بانک­هایی شکل گرفته است که این اقدام را تسهیل می­کنند.

فرزانه با تاکید بر این که واردات خودرو نیاز به سرمایه­‌گذار بخش خصوصی دارد، گفت: ورود شرکت­های خصوصی به این موضوع باعث کاهش تصدی­گری دولت می‌­شود و باید قبول کرد که دولت نمی­خواهد تصدی­گری خود را کاهش دهد. همانطور که واردات خودروهای چینی هم اکنون توسط شرکت­های دولتی صورت می­‌گیرد.

این کارشناس خودرو در پایان تاکید کرد که امیدی به واردات خودروهای دست دوم به کشور نیست، این اتفاق نمی‌­افتد و تنها برای کاهش فشاری که بر روی دولت است مطرح می­‌شود، کما این­که واردات خودروهای نو هم ادامه‌­دار نخواهد بود. 
https://theiranproject.com/vdcguq9tuak9qy4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما