خیلی غیر قابل تصور نیست که بگوییم برای تولید یک دست تیشرت و شلوار جین نزدیک به ۲۰ هزار لیتر آب و برای تولید یک جفت کفش چرم تقریباً ۸ هزار لیتر آب نیاز است!
لباس جدید نخرید!
10 بهمن 1402 ساعت 10:13
گزارشگر : سهیلا صدیقی
خیلی غیر قابل تصور نیست که بگوییم برای تولید یک دست تیشرت و شلوار جین نزدیک به ۲۰ هزار لیتر آب و برای تولید یک جفت کفش چرم تقریباً ۸ هزار لیتر آب نیاز است!
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، خیلی کم پیش میآید وقتی مجلههای مد را بالا و پایین میکنیم یا در فکر خرید یک دست لباس مطابق مد روز هستیم به فکر حال زمین هم باشیم و به این فکر کنیم یک دست لباس ساده وقتی پشت ویترین فروشگاهها قرار میگیرد، چه روند پرهزینهای را طی کرده است.
باید بدانید که صنعت مد بعد از نفت، آلایندهترین صنعت دنیا است. میزان گاز گلخانهای که صنعت مد تولید میکند از مجموع میزان گاز گلخانهای صنعت کشتیرانی و هواپیمایی هم بیشتر است. هر ساله هزار تن لباس دور انداخته میشود که ۹۵ درصد آنها قابلیت بازیافت دارد ولی با این وجود تولیدکنندگان پوشاک از آنها استفاده نمیکنند و مواد جدیدی را تولید و آلودگی بیشتری را به محیط زیست وارد میکنند.
اما همه اینها چیزی از علاقه ما آدمها به استفاده از کالاها و لباسهای لوکس کم نمیکند و شرکتهای تولید پوشاک از هر ترفندی استفاده میکنند تا ما را به سمت خرید کردن بیشتر سوق دهند. نمونهاش استفاده از افراد معروف برای تبلیغ پوشاک است که در مراسم رسمی و فرش قرمزها که نماد شکوه و جلال محسوب میشود به شدت باب شده است.
اما در میان این هجمه وسیع که فقط به ما میگوید: «مصرف کن!» یک طراح لباس ایرانی کمپینی به نام «مد یا مصرفگرایی» راه انداخته و از همه دعوت میکند که به جای خرید لباس جدید، سری به کمد لباسهای قدیمیشان بزنند و لباسهایشان را «بازطراحی» کنند؛ کمپینی که در بدو فعالیت با استقبال دو هنرمند مواجه شد و هانا کامکار (هنرمند عرصه موسیقی) و آزیتا ترکاشوند (بازیگر) تصمیم گرفتند که برای اولین بار به جای خریدن لباس جدید با لباس بازطراحی شده روی فرش قرمز جشن حافظ عکس بگیرند.
ندا سرمه یک طراح لباس است که تخصصش «ریدیزاین» یا بازطراحی لباسهای خارج از کمد مصرفی است و چندی پیش هم کمپینی با عنوان «مد یا مصرفگرایی» را راهاندازی کرده بود.
او میگوید: «پیشینه این کمپین از مقوله مد پایدار نشأت میگیرد که این روزها در کشورهای پیشرفته رواج بسیاری دارد. «فستفشن»ها مد را به شدت تحت تأثیر قرار دادهاند، به صورتی که اگر ما دائم خرید نکنیم و لباس جدید نپوشیم از مد جا میمانیم. همین موضوع باعث میشود که تولیدکنندگان، کیفیت محصول را فدای مد روز بکنند و فقط به فکر ترغیب مردم برای خرید کردن بیشتر باشند.»
این طراح معتقد است: «متاسفانه مردم ما درباره خرید کردن آگاهی کافی ندارند. مزونداران و طراحان از سلبریتیها و بلاگرها به عنوان الگوی مصرف استفاده میکنند و ما را در جو خرید کالا قرار میدهند و در این فضای جوزده ما اصلاً فکر نمیکنیم که آیا اصلاً این محصول برای ما مناسب هست یا نه؟ آیا جنس و قیمت این محصول با هم تناسب دارند یا نه؟ کمد خانه بسیاری از ما انباشته از لباسهایی است که آنها را مصرف نمیکنیم و تبدیل به زباله شدهاند. خیلی وقتها برای تسکین خودمان این لباسها را به نیازمندان میبخشیم؛ بدون اینکه از خودمان بپرسیم این لباس مورد نیاز این افراد هست یا خیر.»
سرمه اضافه میکند: «عدم آگاهی از نحوه خرید و مصرف کردن علاوه بر اینکه روان ما را تحت تأثیر قرار داده، محیط زیست ما را هم ویران کرده است. مد پایداری که این روزها از آن صحبت میشود، یکی از اهدافش تعامل با محیط زیست است. جایی که ما در آن گذران عمر میکنیم. وقتی از محیط زیست حرف میزنیم، برخی میگویند بحثهای مربوط به محیط زیست مربوط به روشنفکران است و در اولویت مردم نیست. در حالی که محیط زیست مهم است برای اینکه ما جای بهتری برای زندگی کردن داشته باشیم.»
او میگوید: «شاید خیلیها ندانند که برای تولید یک تیشرت، چند هزار لیتر آب مصرف میشود. این میزان آب مساوی است با میزان آبی که یک انسان برای ۳ سال زندگی کردن به آن احتیاج دارد و همه اینها در حالی است که کشور ما در بحران بیآبی است. هر بار که پنبه از زمین برداشت میشود، نیاز است که زمین برای بارور شدن دوباره استراحت کند تا محصول با کیفیتی داشته باشد. اما این میزان مصرفگرایی ما باعث شده که کشاورزان با استفاده از کودهای شیمیایی زمین را بارور کنند که قطعاً آسیبزننده است.»
کد مطلب: 413785