جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : 414422

پایتخت مد جهان کجاست؟

پروژه ایران : شهر میلان در ایتالیا در کنار پاریس، لندن، توکیو و نیویورک به‌ عنوان یکی از پایتخت‌ مد در جهان مطرح شده‌ است؛ اگرچه شهرهای بزرگ دیگری همچون روم و فلورانس نیز در زمینه مد فعال هستند اما میلان به‌ عنوان مهم‌ترین شهر در صنعت مد و فشن در سطح ایتالیا شناخته شده‌ است.
هفته مد میلان
هفته مد میلان
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، میلان تاریخ بلند بالایی در زمینه صنعت مد، لباس و پارچه دارد. در قرن نوزدهم، این شهر به یکی از قدرتمندترین شهرهای اقتصادی ایتالیا تبدیل شد. شهری که در زمینه صنعت و تجارت توانایی بالایی در ایتالیا ایجاد کرد.

هرچند مد در میلان، از مد پاریس بسیار الهام گرفته بود و تأثیر دوخت و طراحی پاریسی که در آن زمان مطرح‌ترین مرکز مد در دنیا بود را می‌توان در آثار پایتخت مد ایتالیا دید، اما طراحی ساده و هوشیارانه طراحان این شهر که الهام گرفته از طبیعت زیبای ایتالیا بود، تفاوت‌های شایانی بین مد در این دو شهر اروپایی ایجاد کرد.

با شروع قرن بیستم و ظهور طراحان جدید در این شهر، مد و فشن رونق تازه‌ای گرفت و توانست میلان را به عنوان یکی از پایتخت‌های مد در دنیا مطرح سازد. این پیشرفت را به سادگی می‌توان در افزایش اهمیت مد میلان در صنعت جهانی مد و فشن دید. میلان در دهه‌های پایانی قرن بیستم به ویژه دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به خوبی مشاهده کرد.

رشدی که در دو دهه بعدی و تا شروع سال ۲۰۰۰ نیز ادامه پیدا کرد و این شهر را به عنوان یکی از چهار پایتخت مد جهان معرفی کرد. این شهرت میلان البته به دلیل صنعت لباس آماده چند برابر شده‌ است؛ میلان تأثیر به سزایی در رشد این شاخه از صنعت مد داشت.

بزرگ‌ترین طراحان مد میلان چه کسانی هستند؟

میلان شهری است که بسیاری از طراحان مطرح مد در آن حضور دارند؛ از آن جمله می‌توان به جورجو آرمانی، ولنتینو گراوانی، گیانی ورساچه، جان فرانکو فرره، میوتسو پرادا، کریزیا،موسکینو، اترو، تروساردی، میسونی و دولچه گابانا اشاره کرد.

میلان و بزرگ‌ترین خانه‌های مد

بیشتر خانه‌های مشهور مد ایتالیا در میلان واقع شده‌اند؛ بسیاری از این خانه‌های مد حتی در شهرهای دیگر ایتالیا تأسیس شده بودند، اما برای نزدیکی به این پایتخت مد، دفاتر خود را به این شهر منتقل کرده‌اند. در میان این خانه‌های مد می‌توان به پرادا، ولنتینو اسپا، آرمانی، بوتگا ونتا، کانالی، کاستم نشنال، دولچه و گابانا، ورساچه، میسونی، جوزپه زانوتی، موسکینو، لوکساتیکا، تروساردی، اترو، میو میو، تادس، تروساردی و کمپانی تولید عینک لوکسوتیکا اشاره کرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، موسسات و آژانس‌های مد و فشن بسیاری نیز مانند مدل‌های بین‌المللی بئاتریس، د منیجمنت گروپ، آژانس مدلینگ وای نات، مؤسسه مارانگون و کالج طراحی مد میلان در این شهر فعال هستند.

میلان و یک هفته مد معروف

میلان نیز همچون سایر مراکز مد در جهان دارای هفته مد است که یکی بهار و دیگری پاییز برگزار می‌شوند. این رویداد دنیای فشن، از سال ۱۹۵۸ در کنار هفته مد لندن، هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک به یکی از مطرح‌ترین رویدادهای جهان در زمینه مد و لباس تبدیل شده‌ است.
 
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdcewe8ewjh8zei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما