پروژه ایران : قیمت خودرو با همان سرعتی که رو به افزایش رفت، اکنون در سراشیبی سقوط است. کاهش نرخ ارز و اخبار واردات خودروهای کارکرده فیتیله قیمت ماشین را پایین کشید، هرچند هنوز قیمتها به یک ماه قبل نرسیده.
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، سوال این است که چرا بازار خودرو این روزها تا این حد نوسان قیمت را تجربه میکند؟
در اوایل بهمن ماه بود که خودرو هر روز شاهد افزایش قیمت بود. بازار خودروهای داخلی و خارجی طوری روند قیمتی رو به رشد به خود گرفته بودند، انگار فنر یکساله آن در رفته بود و انواع خودرو تولید داخل افزایشی بیش از 150 میلیون تومانی را تجربه کرد.
اما این روند زیاد به طول نیانجامید و دولت با هر ترفندی که میتوانست، ترمز افزایش قیمت خودرو را کشید. تا جایی که حاضر شد به برای جبران کسری بودجه خود نیز به سراغ افزایش قیمت خودرو نرود و به جای آن دست به دامن بانک مرکزی برای تخصیص اعتبار به خودروسازیها شود.
قیمت خودرو تا حد زیادی وابسته به نرخ دلار رفتار میکند، آنجا که دلار رو به افزایش میگذارد خودرو نیز روندی صعودی به خود میگیرد و آنجا که ارز رو به کاهش میگذارد، خودرو نیز به تبع آن روندی کاهشی خواهد داشت.
اتفاقی که در ماه جاری شاهد آن بودیم نیز بر همین اساس بود. به هر دلیلی نرخ ارز ناگهان شروع به افزایش کرده و حتی رقم 58 هزار و 800 تومان را نیز لمس کرد. اما بانک مرکزی هم بیکار ننشست و برای کنترل بازار، شروع به تزریق ارز کرد.
این سیاست کنترل دستوری نرخ ارز، فنر افزایش قیمتها کشید و در نهایت بازار شروع به اصلاح خود کرد.
افسار افزایش قیمت خودرو کشیده شد
همزمان با کاهش نرخ ارز، خودرو نیز بیکار ننشت و هرچه کاشته بود پنبه شد. به نحوی که طی هفته جاری شاهد افت قیمت انواع خودرو تولید داخل و مونتاژی بین 20 تا 100 میلیون تومان بودهایم.
این درحالی است که قیمت انواع خودرو با وجود روند کاهشی که داشته هنوز به رقم یک ماه پیش نزدیک هم نشده است.
البته در این میان، نمیتوان تنها عامل توقف روند رو به رشد خودرو را قیمت ارز دانست و انتشار انواع اخبار مبنی بر واردات خودروهای کارکرده نیز بی تاثیر نبود.
هرچند هیچ امیدی به واردات خودرو چه کارکرده و چه نو وجود ندارد ولی به نظر میرسد دولت هرجا لازم باشد از این موضوع سخن به میان میآورد. این درحالی است که وزارت صمت مشخصا نشان داده که هیچ تمایلی برای اختصاص ارز درخصوص واردات خودرو خارجی ندارد، اما هر نوع اظهار نظری در این زمینه بیتاثیر نیست.
به همین دلیل هم بود که وزیر صمت درست در زمانی که بازار خودرو درحال تجربه قیمتهای جدیدی بود، اعلام کرد که لشگر خودروهای کارکرده در راه است.
این خبر درحالی منتشر شد که هیچ آییننامهای در این باره منتشر نشده و به نظر بیشتر در راستای مدیریت افکار عمومی ابراز شد.
کارشناسان صنعت خودرو نیز واردات انواع خودرو خارجی را غیر ممکن دانسته و معتقدند که اساسا واردات خودروهای کارکرده اتفاق نخواهد افتاد، همانطور که تا این لحظه این موضوع هیچ آییننامهای نداشته و عملا اتفاقی هم جز منتشر شدن چند خبر از سوی وزیر صمت در زمینه آن رخ نداده است.
حتی در صورت مصوب شدن آییننامه واردات خودروهای کارکرده هم نمیتوان این کار را عملی را دانست چون پاشنه آشیل واردات خودرو ارز است و دولت هم اهتمامی برای تخصیص ارز در این حوزه ندارد.
به گزارش پروژه ایران، به نظر میرسد کاهش دستوری نرخ ارز و همچنین انتشار اخباری مبنی واردات خودرو، دو عامل اصلی و تاثیرگذار در کاهش قیمتهای بازار خودرو بوده است.