جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ , 20 Sep 2024
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : 414928

مشهورترین هفته‌های مد جهان کجا برگزار می‌شوند؟

پروژه ایران : مهمترین و برجسته‌ترین هفته‌های مد دنیا در ۴ پایتخت مد دنیا که به «چهار بزرگ» معروف هستند، برگزار می‌شوند و بیشتر رسانه‌ها این رویدادها را در این شهرها پوشش می‌دهند.
مشهورترین هفته‌های مد جهان کجا برگزار می‌شوند؟
به گزارش پایگاه خبری پروژه ایران، هفته مد رویدادی در صنعت مد و فشن است که تقریباً یک هفته طول می‌کشد و در طول این هفته طراحان مد، برندها یا مزون‌ها آخرین کلکسیون‌های خود را در قالب دفیله‌هایی برای خریداران و رسانه‌ها به نمایش می‌گذارند. مهمتر از همه اینکه این رویدادها باعث می‌شوند که اصحاب این صنعت بدانند چیزهایی که در آن فصل مد شده‌اند و چیزهایی که از مد افتاده‌اند، کدامند.

هفته مد دو بار در سال در چهار پایتخت مد جهان یعنی به ترتیب نیویورک، لندن، میلان و پاریس برگزار می‌شود. هفته‌های مد همیشه چند ماه قبل از شروع فصل برگزار می‌شوند تا به خریداران و رسانه‌ها امکان پیش نمایش طراحی‌های صورت گرفته برای فصل بعد داده شود.

در ماه فوریه و مارس، طراحان و دیزاینرها کلکسیون‌های پائیز و زمستان خود را به نمایش می‌گذارند. هفته مد فصل بهار و تابستان در ماه سپتامبر و اکتبر برگزار می‌شود. این زمان نیز به فروشندگان اجازه می‌دهد تا خریدها یا جذب طراحان به بازارهای فروش خود را زمان‌بندی کنند. آخرین ابتکارها و خلاقیت‌های طراحی لباس توسط طراحان مشهور در هفته مد به نمایش گذاشته می‌شوند و آخرین کلکسیون‌های آنان توسط مجلاتی مانند مجله «ووگ» پوشش داده می‌شوند.

هفته مد نیویورک

هفته مد نیویورک که با عنوان هفته مد مرسدس بنز نیز شناخته می‌شود، یک رخداد نیمه سالانه در شهر نیویورک است که هر سال در ماه فوریه برای مد بهاره/تابستانه و در سپتامبر برای مد پاییزه/ زمستانه برگزار می‌شود.

اولین هفته مد نیویورک که بعدها به عنوان هفته خبر نیز شهرت یافت، اولین هفته مد در دنیا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۴۳ و در میانه جنگ جهانی دوم برپا شد. تا آن زمان پاریس به عنوان پایتخت مد در دنیا شناخته می‌شد اما جنگ جهانی دوم مانع از این می‌شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید و ارائه آخرین دستاوردهایشان به این شهر بروند؛ از این رو، هفته مد نیویورک متولد شد.

شهر نیویورک در واقع شیک‌ترین شهر آمریکای شمالی در صنعت مد است. طراحان برجسته‌­ مد از جمله بتسی جوهانسون (Betsey Johnson)، کلوین کلاین (Calvin Klein)، درک لام (Derek Lam)، دونا کاران (Donna Karan) و فیلیپ لیم (Philip Lim) در این شهر شروع به کار کرده‌­اند و به شهرت رسیده­‌اند.

هفته مد لندن

هفته مد لندن یکی از فشن‌شوهای بین‌المللی است که سالانه دو بار در ماه‌های فوریه و سپتامبر در شهر لندن برگزار می‌شود. هفته مد لندن، اولین بار در سال ۱۹۸۴ به همت شورای مد بریتانیا با همکاری سازمان کسب و کار، نوآوری و مهارت انگلستان، از سازمان‌های وابسته به بخش وزارتی دولت پادشاهی بریتانیا راه‌اندازی شد.

این هفته مد، در کنار هفته‌های مد نیویورک، میلان و پاریس، چهارمین رخداد مهم مد در دنیا تلقی می‌شود و به عنوان یکی از رویدادهایی که منافع برگزار کنندگان و مالیات دهندگان بریتانیایی را فراهم می‌کند، توانست نظر مطبوعات را به خود جلب کند.

هفته مد لندن هم‌چنین توانست موافقت بسیاری از شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ را به عنوان حامی مالی جلب کند. از میان این کمپانی‌ها می‌توان به کمپانی آلمانی مرسدس بنز و شرکت بین‌المللی Tony and Guy یکی از بزرگترین مراکز طراحی مو در دنیا اشاره کرد.

برندهای معروفی مثل استلا مک کارتنی، بربری، تمپرلی لندن، ویوین وست‌وود و الکساندر مک‌کوئین متعلق به لندن و سبک خاص و منحصر بفرد این شهر هستند و نقش پررنگی در هفته­‌های مد دارند.

هفته مد میلان

هفته مد میلان یک رویداد نیمه‌سالانه در میلان است که در دو بخش بهاره/پاییزه در ماه‌های فوریه-مارس و پاییزه-زمستانه در ماه‌های سپتامبر-اکتبر هر سال برگزار می‌شود.

هرچند مد در میلان، از مد پاریس بسیار الهام گرفته بود و تأثیر دوخت و طراحی پاریسی که در آن زمان مطرح‌ترین مرکز مد در دنیا بود را می‌توان در آثار پایتخت مد ایتالیا دید، اما طراحی ساده و هوشیارانه طراحان این شهر که الهام گرفته از طبیعت زیبای ایتالیا بود، تفاوت‌های شایانی بین مد در این دو شهر اروپایی ایجاد کرد.

میلان شهری است که بسیاری از طراحان مطرح مد در آن حضور دارند؛ از آن جمله می‌توان به جورجو آرمانی، ولنتینو گراوانی، گیانی ورساچه، جان فرانکو فرره، میوتسو پرادا، کریزیا،موسکینو، اترو، تروساردی، میسونی و دولچه گابانا اشاره کرد.

هفته مد پاریس

هفته مد پاریس در کنار هفته مد لندن، هفته مد میلان و  هفته مد نیویرک به عنوان چهار رخداد مهم در دنیای مد مطرح هستند. این چهار رویداد در امتداد هم و ابتدا در نیویورک، سپس در لندن، سوم در میلان و در آخر به پاریس می‌رسد و هر سال مطرح‌ترین طراحان، برندها و فعالان حوزه پوشاک و مد در آن حضور دارند.

در این هفته مد، ابتدا یوهان سرفاتی آخرین دستاوردهای خود را بر روی استیج به معرض نمایش عمومی گذارد. پس از کت‌واک مانکن‌های سرفاتی، برندها و خانه‌های مد بزرگی هم‌چون، لویی ویتون، دیور، پاول اسمیت و … به ارائه آخرین طراحی‌های خود پرداختند. آن طور که در معرفی برنامه‌های سال ۲۰۱۲ هفته مد پاریس آمده بود، هدف سال، معرفی و افزایش فروش برندهای مطرح عنوان شده بود. به عقیده برگزار کنندگان هفته مد پاریس، این طراحان که برترین طراحان و صاحبان برترین برندهای مد در دنیا هستند، باید جدیدترین و بهترین کارهای خود را در کت‌واک‌ها ارائه دهند.
گزارشگر : سهیلا صدیقی
https://theiranproject.com/vdcf0jdjcw6dy1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما